Laboratorul de materiale pentru aviație a fost înființat cu ocazia dezvoltării inițiale a Institutului(ICPAS-IMFCA) având în prima etapă o echipa de ingineri metalurgi, chimiști și fizicieni.
Din această echipa inițială putem enumera:
ing. Zămârcă Ștefan,
ing. Morțun Alexandru,
fiz. Ganovici Ioan,
chim. Olteanu Ion
chim. Gutman Atena,
chim. Gheța Ioana
chim. Stîlpeanu
Preocupările inițiale au fost orientate pentru selectarea mărcilor de material necesare utilizării în proiectele Institutului, la început IAR 93, executarea unor teste pe material su piese diverse deteriorate, legate de probleme uzuale în aviația română, colaborare cu Alro Slatina pentru elaborate de mărci românești de aluminiu pentru aviație, tehnologii de prelucrare materiale și tratamente termice.
Odată cu mutarea pe platforma din Militari în 1974 laboratorul a primit spații adecvate pentru toate instalațiile sale de testare și control pentru materiele. Există și o instalație complexă de spectografie.
În cadrul proiectului IAR 93 s-a stabilitt cu partea Jugoslava să se folosească materiale metalice omologate pentru aviație în Germania. S-a folosit catalogul Werkstof Handbuch , otelurile erau grupa 1, s-au folosit în principal două tipuri de oțeluri ex 1.7734. care era obișnuit și un alt oțel aliat de înaltă rezistență. A șasea cifra din codificare reprezenta starea de tratament termic a oțelului.
Duralurile folosite la IAR 93 au fost din grupa 3.
În 1980 laboratorul de materiale pentru aviație s-a mutat în Băneasa, la Romaero în clădirea pentru laboratoare și matrologie a IRMA(ROMAERO acum), obțînând și spații în obiectivul 103 pentru dezvoltarea instalațiilor de material composite.
Aici profilul laboratorului și-a mărit aria de cercetări pentru materiale composite pentru aviație, incluzând în temele sale cercetare și pentru:
– faguri metalici din folie de aluminiu românească,
– faguri din hârtie imersate în rășini epoxidice,
– prepreguri unidirecționale din fibre de sticlă impregnate cu rășini,
– tehnologie de tratarea fibrelor poliacrilonitrilice pentru ignifugare,
– rășini epoxidice pentru lipire piese de aluminiu,
– rășini epoxidice pentru prepreguri din fibre de sticlă,
– panouri sandwich cu miez din plastic expandat și fețe din pânză de
kevlar,
– rășini poliamidice pentru construcții cu fibre diverse,
– plexiglas ( polimetacrilat de metil ) pentru cupole de aviație,
– execuție diverse organe de avion din fibre de sticlă impregnate cu
rășini epoxidice și poliesterice,
– execuție echpamente de salvare a piloților la catapultare din
materiale cauciucate la imersia în apă,
– realizare tehnologie de fabricare a căștilor de protecție a capului la
coliziuni din material compozite.
În această perioadă laboratorul și-a mărit numărul de personal cu ingineri de aviație, ingineri metalurgi, chimiști, fizicieni printre care putem enumeră:
ing. Berar Cristian,
ing. Vavernea Mihai,
ing. Boldur Victor,
ing. Bran Dorel,
ing. Pioara Adrian
ing. Ispas Sorin
ing. Vrabie Laurențiu
chim. Tuță Dorina
chim. Carmen Crăciun
chim. Eliza Costea
chim. Aurora Teodorescu
chim. Pacearescu Georgeta,
chim. Bărbulescu Adriana,
teh. Cealacu Marieta,
lab. Pană Gherghina
dr. ing. Berar Cristian