Instalația combustibil (II)

Sistemul de alimentare

Alimentarea cu combustibil a rezervoarelor avionului se realiza în mod normal sub presiune, prin intermediul unei cuple standard cu autoetanșare.

Sistemul de alimentare debita combustibil în sistemul de transfer, în timp ce aerul dein rezervoare era evacuat în atmosferă prin intermediul sistemului de ventilație a rezervoarelor.

DSCN1297
DSCN1295
DSCN1304
DSCN1300
DSCN1306
DSCN1310
DSCN1312
DSCN1314
DSCN1308
DSCN1316
DSCN1318
DSCN1302
DSCN1297 DSCN1295 DSCN1304 DSCN1300 DSCN1306 DSCN1310 DSCN1312 DSCN1314 DSCN1308 DSCN1316 DSCN1318 DSCN1302

Sistemul de presurizare – ventilație

Presurizarea rezervoarelor de combustibil se realiza cu ajutorul aerului prelevat de la compresorul motorului stâng, la presiunea maximă de 9 daN/cm2, presiune care era apoi redusă până la valorile necesare funcționării normale a instalației de combustibil la diverse înălțimi și pentru asigurarea transferului de combustibil între rezervoarele suplimentare, plan central și aripă, către cele din fuzelaj.

Valorile presiunilor din rezervoare

– 0.175-0.225 daN/cm2 – rezervoare fuzelaj

– 0.350-0.400 daN/cm2 – rezervoare aripă și plan central

– 0.470-0.520 daN/cm2 – rezervoare suplimentare

Sistemul de ventilație asigura:

– limitarea suprapresiunilor din rezervoare la urcarea rapidă sau la defectarea reductoarelor de presiune pe poziția deschis

– limitarea depresiunilor din rezervoare în picaj sau la defectarea reductoarelor de presiune pe poziția închis

Limitarea se făcea prin intermediul unor supape de siguranță.

DSCN1246
DSCN1252
DSCN1237
DSCN1242
DSCN1240
DSCN1257
DSCN1263
DSCN1266
DSCN1255
DSCN1260
DSCN1276
DSCN1273
DSCN1278
DSCN1270
DSCN1284
DSCN1289
DSCN1287
DSCN1291
DSCN1249
DSCN1246 DSCN1252 DSCN1237 DSCN1242 DSCN1240 DSCN1257 DSCN1263 DSCN1266 DSCN1255 DSCN1260 DSCN1276 DSCN1273 DSCN1278 DSCN1270 DSCN1284 DSCN1289 DSCN1287 DSCN1291 DSCN1249

Sistemul de transfer

Transferul combustibilului din rezervoarele largabile, din cele din aripă și planul central, se făcea prin dislocarea combustibilului cu aer sub presiune.

Transferul din rez. 7 avioane preserie, se efectua cu o pompă electrică.

DSCN1323
DSCN1327
DSCN1332
DSCN1321
DSCN1329
DSCN1337
DSCN1335
DSCN1339
DSCN1345
DSCN1342
DSCN1325
DSCN1323 DSCN1327 DSCN1332 DSCN1321 DSCN1329 DSCN1337 DSCN1335 DSCN1339 DSCN1345 DSCN1342 DSCN1325

Transferul combustibilului se făcea automat, într-o anumită ordine, astfel încât în timul zborului, centrajul avionului să se păstreze în limitele admise.

Ordinea de consum era realizată cu ajutorul supapelor cu flotor aflate în rezervorul 2.

Schema consum avioane serie

Ordine consum avioane serie

Sistemul de alimentare motoare

Alimentarea era asigurată cu ajutorul a patru pompe actionate electric.

Când cele patru pompe funcționay normal, alimentarea fiecărui motor era independentă. Dacă intervveneaoprirea unei pompe, în conditii de avarie se asigura alimentarea încrucișată prin intermediul unui robinet cu motor electric.

Pentru zborul pe spate erau prevăzute supape care asigurau timpul maxim de zbor pe spate sau la suprasarcină negativă de 15 secunde la motoarele care nu erau prevăzute cu P.C. sau la motoarele cu P.C. dar cu ea decuplată şi de 7,5 sec. la avioanele prevăzute cu motoare cu P.C.  cu aceasta cuplată.

DSCN1347
DSCN1359
DSCN1355
DSCN1352
DSCN1350
DSCN1361
DSCN1363
DSCN1367
DSCN1369
DSCN1365
DSCN1371
DSCN1374
DSCN1357
DSCN1347 DSCN1359 DSCN1355 DSCN1352 DSCN1350 DSCN1361 DSCN1363 DSCN1367 DSCN1369 DSCN1365 DSCN1371 DSCN1374 DSCN1357

Sistemul de măsurare –  indicare

Măsurarea și indicarea cantitaților de combustibil se efectuează cu un debitmetru integrator si un litrometru capacitiv.

Prin intermediul transmițatorilor de debit se măsoara cantitățile de combustibil consumat de fiecare motor și se scade din cantitatea totală de alimentare, care este introdusa manual, la sol.

DSCN1379
DSCN1381
DSCN1383
DSCN1377
DSCN1385
DSCN1394
DSCN1390
DSCN1392
DSCN1397
DSCN1401
DSCN1405
DSCN1403
DSCN1387
DSCN1379 DSCN1381 DSCN1383 DSCN1377 DSCN1385 DSCN1394 DSCN1390 DSCN1392 DSCN1397 DSCN1401 DSCN1405 DSCN1403 DSCN1387

La avioanele de preserie 1 şi 2 litrometrul avea o singură scală pentru indicarea cantităţii de combustibil, iar vizualizarea cantităţii de combustibil rămase, pe grupe de rezervoare se făcea prin intermediul unui contact dispus pe tabloul de bord 12 T, „Rezervor 2” sau „Rezervor 6” . Cu avionul alimentat complet, litrometrul trebuia să indice o cantitate de 1900-1950 litri, la avioanele de .S.C şi 1500-1550 la avioanele de D.C.; de asemenea, cu avionul alimentat complet, selectând grupa de rezervoare, pentru rezervorul nr. 2 acesta indica o cantitate de 600 litri, iar grupa rezervorului 6 indica o cantitate de 850 litri. La aprinderea semnalizării „Limită combustibil” în instalaţia de combustibil mai exista o cantitate de 400-500 litri, respectiv apx. 250 litri pentru grupa de rezervoare nr. 2 şi 150 litri pentru grupa de rezervoare nr. 6.

            La avioanele de serie, litrometrul era prevăzut cu două scale, câte una pentru fiecare grupă de rezervoare, indicând simultan cantitatea de combustibil din cele două grupe de rezervoare. Cu plinul făcut, fără rezervoare suplimentare, litrometrul trebuia să indice 600 litri pentru grupa de rezervoare 2(scala din stânga litrometrului) şi 900 litri pentru grupa de rezervoare 6(scala din dreapta litrometrului).

Grigore Leoveanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *