IAR 90

 Un grup de ingineri de la Uzina de Reparații Avioane (URA) Bacău (UM 02649 Bacău – actual Aerostar), a elaborat în 1967 un studiu preliminar pentru realizarea în conceptîe proprie a unui avion de transport cu reacție, având masă maximă la decolare de 4 tone.

A fost realizat un dosar de prezentare cu domeniile de utilizare, principalele caracteristici tehnice și un studiu tehnico-economic privind costurile de proiectare și fabricare a acestui avion.

Acesta urma să fie folosit ca: avion de legătură în cadrul forțelor armate, transport de materiale militare, parașutare, misiuni medicale, aerofotogrametrie, aerotaxi pentru turism și școală antrenament.

Dosar de prezentare IAR 90 1

Avionul propus avea  aripa sus și două motoare în gondolă.

Trenul de aterizare se escamota în gondolele motoarelor.

Soluțiile tehnice alese au fost determinate de caracteristica acestui avion de a ateriza și decola  pe terenuri sumar amenajate.

Caracteristici tehnice2

IAR 90 urma să fie echipat cu motoare turboreactoare cu dublu flux Turbomeca Aubisque 1A cu tracțiune 742 kgf, sau cu Bristol-Siddeley BS-358 de 907 kgf.

Deoarece IAR 90 nu era propus ca avion de pasageri, nefiind necesară certificare ca aeronavă civilă, urmau să se folosească echipamente de bord de la avioane militare sovietice care se reparau la Bacău.

Studiu tehnico-economic IAR 903

032

Avioane de referință pentru comparații: Learjet 24, Piaggio-Douglas PD. 808, Aerocommander Turbo-commander, Aerocommander Jetcommander 1121, Hamburger Flugzeugbau HFB 320-Hansa.4 

Avioane de referință

053
057
058
055
054
056
053 057 058 055 054 056

Din amintirile dlui. ing. Ion Cincă5

Propunerea de proiectare si fabricație a avionului IAR 90, nu a fost aprobată, fiind considerat ca prioritar, avionul de luptă.

O parte din inginerii care au lucrat la IAR 90, au fost transferați în anul 1968 la nou înființatul institut de proiectAre I.C.P.A.S., formând nucleul de specialiști care a demarat proiectul IAR 93. 

Grigore Leoveanu

Bibliografie

Dosar IAR 90 – Arhivele Nationale Militare Depozit Central de arhivă Pitești – prin amabilitatea lt. cdr. (r) Gheorghe Ion-Vaida

Nicoleta Bichescu, Ionuţ Tomescu, Povestea mea printre avioane, volumul I, editor: Asociaţia Cultural-Educaţională Aerostar Bacău, [2018], p. 166; 168.

  1. Dosar IAR 90 – Arhivele Nationale Militare Depozit Central de arhivă Pitești – prin amabilitatea lt. cdr. (r) Gheorghe Ion-Vaida
  2. Idem
  3. Ibidem
  4. Ibidem
  5. Nicoleta Bichescu, Ionuţ Tomescu, Povestea mea printre avioane, volumul I, editor: Asociaţia Cultural-Educaţională Aerostar Bacău, [2018], p. 166; 168.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *