Deoarece URSS nu a oferit licențe pentru construirea unui avion de luptă sau a motorului necesar, s-a apelat la tehnologiile occidentale. Acestea în fapt erau supuse unui control strict în cazul exportului către țările socialiste, prin restricțiile CoCOM – Coordinating Committee for Multilateral Export Controls.1
Odată cu începutul Războiului rece, în ianuarie 1950, s-a înființat CoCOM, instituția executivă a Grupului Consultativ al țărilor membre NATO și OEEC.2, care aproba periodic listele cu produsele supuse embargoului către țările membre CAER3 și restul țărilor socialiste.
Membre ale CAER erau: URSS, Germania de Est, Bulgaria, Polonia, Cehoslovacia, Ungaria și România. R.S.F. Iugoslavia a avut statut de membru asociat, începând cu 1964. În cadrul CoCOM, țarile membre au fost: Australia, Belgia, Canada, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Italia, Japonia, Luxembourg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania, Turcia, Marea Britanie și SUA.
Se elaborau la fiecare 3 ani liste cu produsele supuse embargoului, eventualele exporturi fiind aprobate de Comitetul permanent, care avea sediul la Paris.
Produsele controlate, erau împărțite în trei categorii:
– A-militare
– B-energie atomică
– C-industriale
Lista bunurilor supuse embargoului 19694
Conform listei de produse militare, se aflau sub embargou avioanele de luptă, motoarele, avionica și armamentul din echipare.
Pentru bunuri industriale, la categoria motoare de aviație considerate pentru transport civil, a existat cunoscuta limitare a tracțiunii de 5000 lbf -2226 kgf, care a marcat decisiv caracteristicile avionului IAR 93.
Motorul Viper a echipat și avioane civile, deci se încadra la această categorie.
În mod asemanator, se puteau cumpăra tot cu aprobare echipamente electronice folosite pe avioanele civile. Din acest motiv ORAO, avionul iugoslav, a avut ca echipare avionică și armament mai performante decât IAR 93, unele exporturi către Iugoslavia, nefiind supuse restricțiilor CoCOM.
Mai multe informații despre activitatea CoCOM în acea perioadă, se găsesc în rapoartele CIA despre acest subiect.
Raport CIA despre activitatea CoCOM 1967 – 19705
CIA-RDP85T00875R001600030121-4-1O situație aparte o aveau exporturile de tehnologie fabricație, care presupuneau transmiterea documentației de constructie, tehnologii, utilaje, formare personal.
În aceast raport se află și cererea din UK pentru a exporta către România echipamente și tehnologie pentru a fabrica avioane de transport Hawker Siddeley 7486 și motoare turbopropulsoare Rolls Royce DART.7 Această cerere către CoCOM nu era încă aprobată în septembrie 1970.
Pe 31 iulie 1970, din cele 14 excepții cerute, 10 erau încă neaprobate.
În perioada 1967-1970, a crescut numărul de cereri pentru aprobare export tehnologie, una din ele fiind și cea de licența export echipamente și tehnologie fabricare tranzistori, cerută de francezi pentru Romănia. Deși cererea a fost respinsă de CoCOM, francezii au efectuat tranzacția, pe baza ei fiind înființată o secție în IPRS Băneasa. Datorită tensiunilor politice dintre Franța și NATO, această încălcare a fost „trecută cu vederea” de ceilalți membri.8
Probabil, bazându-se pe acest precedent, autoritățile române au sperat obținerea licențelor pentru avionul Mirage F1 și a motorului său.
Singura excepție privitoare la exportul de motoare performante, a fost făcută în 1975, când britanicii au vândut licența pentru motorul Spey RB.168 Mk.2029, varianta militară Chinei, fără aprobare CoCOM. Deși au cumpărat licența, primul avion militar chinezesc echipat cu acest tip de motor, Xi’an JH-710 a zburat abia în 1988, fiind introdus în exploatare în 1992, echipat cu motoare RR sau kituri montate local. Motorul WS-9 Qinling, produs complet în China, a fost omologat în 2004, la aproape 30 de ani de la cumpărarea licenței Spey într-o fabrică nou înființată și dotată special. Se pare că nu au cumpărat și pregătirea de fabricație, sperând să o realizeze singuri.11
Această tranzacție s-a făcut cu sprijinul lui Henry Kissinger, pe atunci consilier pe probleme de apărare al președintelui SUA, care a cerut CoCOM „să se uite în altă parte”, în acea perioadă existând tensiuni Moscova Beijing și o îmbunătățire a relațiilor chino-americane.12
Dintr-un raport CIA din 1982, reies aspecte legate de cererea României de a cumpăra un radar ELTA EL/M-202113, din Israel, pentru echiparea IAR 93. Acest radar era produs sub licența luată de la firme americane, ceea ce însemna aprobarea de către Congresul American și eventual CoCOM. În raportul CIA se prezintă ca aproape imposibil un export către România a acestui tip de echipament. Acest tip de radar a fost totuși vândut către China în 1983 și a echipat avioanele Xi’an JH-7 și J 10.14
Raport CIA 1982 – import radar pentru IAR 9315
CIA-RDP83M00914R000800170037-0Restricțiile CoCOM au împiedicat cumpărarea de către Romănia a avioanelor de luptă Mirage F1, a motorului RR Spey varianta militară, precum a echipamentelor de armament și de avionică cu uz militar.
În aceste condiții, singura variantă de a construi un avion de luptă era un proiect propriu sau în cooperare, cu motor si echipamente care respectau regulile CoCOM, sau import URSS.
Cea mai importantă restricție pentru acest avion, era limitarea CoCOM a tracțiunii maxime ale motoarelor cu reacție exportate către țările socialiste, la maxim 5000 lbf.
Practic această restricție a avut un rol decisiv în definirea avionului IAR93/Orao.
Grigore Leoveanu
- Coordinating Committee for Multilateral Export Controls – Wikipedia
- Organisation for European Economic Co-operation (OEEC) | Britannica
- CAER – Wikipedia
- CoCom Lists – Sam Weiss Evans’ Research (evansresearch.org)
- INTELLIGENCE MEMORANDUM COCOM COUNTRIES’ SALES OF TECHNOLOGY TO THE USSR AND EASTERN EUROPE (cia.gov)
- Hawker Siddeley HS 748 – Wikipedia
- Rolls-Royce Dart – Wikipedia
- History of CoCom (1949-1993), by Marco Giulio Barone “ – Issuu
- Rolls-Royce Spey – Wikipedia
- Xi’an JH-7 – Wikipedia
- WS9 Imported Spey Engine Technology (globalsecurity.org)
- History of CoCom (1949-1993), by Marco Giulio Barone “ – Issuu
- Overview — EL/M-2021 — Airborne Radars — Sensors/Electronics — Weapons — Military Periscope
- How hard is it to block from a medium range? After fifteen years of seeking help from the Three Kingdoms, the J-8II was barely realized – Zhihu
- TRANSFER OF ISRAELI RADAR EQUIPMENT USING U.S. COMPONENTS TO ROMANIA AND YUGOSLAVIA (cia.gov)