Comandor Constantin GHEORGHE

„S-a născut la data de 13 iulie 1947 în Bucureşti.

În perioada 1965-decembrie 1968 a urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri de aviaţie Bobocu pe care a absolvit-o pe data de 30 decembrie 1968. A terminat şcoala la această dată deoarece, ca urmare a evenimentelor din august 1968, durata şcolii de aviaţie s-a redus de la 4 ani la 3 ani, această promoţie fiind o promoţie „intermediară”, care, deşi au urmat cursurile doar 3 ani şi 3 luni, s-a considerat că promoţia a fost de 4 ani. Începând cu anul 1969 s-a revenit la promoţiile de 3 ani.

În şcoala militară a zburat avionul clasic IAK- 18, avându-l ca instructor pe cpt. Bostan Jenică, iar în anul 1968 a zburat avionul MIG-15, avându-l ca instructor pe un alt mare zburător, mr. Măgeruşan Ioan.

După absolvirea şcolii a fost repartizat la R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca, unitate de aviaţie în cadrul căreia a atins măiestria pe avionul MIG-15, obţinând pe rând clasificările de pilot până la clasa I-a şi pe cea de instructor de zbor în toate condiţiile meteo. În anul 1979, ca urmare a calităţilor sale de zburător şi nivelului de pregătire, a fost selecţionat a face parte din echipa de piloţi de încercare din cadrul Centrului de încercări în zbor de la Craiova, unde a activat până în anul 1980, când a fost încadrat comandant de patrulă la R. 67 Av. V.B. În cadrul acestui regiment avea să cunoască gloria pe avionul IAR-93, avion pe care a executat un nr. de 828 ore şi 42 de minute cu 2055 de aterizări, fiind printre cei mai antrenaţi piloţi din România pe acest tip de avion.

A urcat treptele ierarhiei militare până la funcţia de locţiitor comandantului de escadrilă, îndeplinind temporar şi funcţia de C.Z. şi de şef grupă control obiectiv în cadrul unităţii.

A trecut în rezervă prin pensionare în anul 1995.

În întreaga sa carieră a executat un nr. de 2067 ore de zbor şi 54 de minute cu 4804 aterizări. A instruit generaţii întregi de piloţi militari, pe avionul MIG-15, IAR-99 şi, în special, pe avionul IAR-93. A zburat în întreaga carieră următoarele tipuri de avioane: IAK-18, MIG-15 D.C. şi S.C. (S-102 şi BIS), MIG-17 (F şi PF), IAR-93 (toate variantele şi prototipul de D.C. nr. 002) şi IAR-99.

În anul 1984 a participat în grupa de piloţi ai unităţii de la Craiova care au executat zbor deasupra tribunei oficiale în cadrul Paradei aeriene de la 23 august.

În luna noiembrie 1989 a fost printre instructorii de zbor care au început zborul cu piloţii de la Ianca, din R. 49 Av. V.B. pentru a face trecerea acestora pe avionul IAR-93.

În evenimentele din decembrie 1989 a acţionat în limita a două ieşiri avion, cu durata de 2 ore în total, în data de 23 decembrie 1989, cu avionul IAR-93 S.C. în misiuni de căutare independentă şi lovire a obiectivelor terestre şi de vânătoare liberă, acţionând în condiţii meteo grele, cu vizibilitate redusă, ziua.

În anul 1991, cu ocazia primului miting aerian organizat la Bucureşti, pe aerodromul Băneasa, a executat un solo cu avionul IAR-93, impresionând asistenţa prin măiestria sa de zburător şi a evoluţiilor executate. Cu ocazia acestui mare miting, a rămas în memoria colectivă trecerea în razmut executată de acest mare zburător, la o înălţime mai mică decăt cea a turnului de control trafic de pe aerodromul Băneasa. De asemenea, în întreaga sa carieră, a participat la numeroase aplicaţii, planuri de cooperare cu trupele radiotehnice, cele de rachete şi artilerie antiaeriană.

În întreaga sa carieră a fost recompensat cu mai multe ordine şi medalii.

A decolat la Escadrila din Ceruri la data de 25.06.2014.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 380