Comandor Traian BICA

” S-a născut la data de 09.03.1951 în localitatea Slatina, jud. Olt.

A urmat cursurile şcolii generale cu clasele I – VIII şi ale liceului de cultură generală „Tudor Vladimirescu”  (fost „Radu Greceanu”) în localitatea natală.

În perioada 1970-1973 a urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri de aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Boboc, la secţia ”naviganţi activi”.  A brevetat pe avionul MIG-15 avându-l ca instructor pe col. Ailiesei Petre, locţiitorul pentru zbor al comandantului R. 67 Av. V.B. de pe aerodromul Craiova. În acea perioadă elevii-absolvenţi ai şcolii de aviaţie, secţia naviganţi activi executau zborul de brevetare cu piloţi instructori din unităţile de luptă şi C. Av. M., de regulă, din unităţile unde urmau a fi repartizaţi.

A fost repartizat la R. 67 Av. V.B. de pe aerodromul Craiova, în funcţia de pilot în cadrul Esc. a 3-a comandată de lt. col. Ardeleanu Gheorghe. În anul 1974 a fost încadrat în funcţia de pilot în cadrul Esc. 1-a, comandată de lt. col. Costache Vasile, unde a zburat avionul MIG-17 F, iar în anul 1975 a fost încadrat pilot în cadrul Esc. a  2-a, comandată de către lt. col. Păunescu Ion, unde a zburat avionul MIG-17 PF. În această perioadă a participat la aplicaţia desfăşurată în zona Cincu, Sibiu, în primăvara anului 1976, fiind coechipier 2 în cadrul patrulei 1 comandate de către lt. col. Sbera Gheorghe, din care mai făcea parte cpt. Doşianu Mihai, coechipier 3 şi lt. maj. Ene Gabriel, coechipier 4, în data de 11.06.1976, când, pe timpul atacului la obiectiv la înălţime de apx. 350 metri, ca urmare a unei defecţiuni tehnice, cpt. Doşianu Mihai a fost nevoit să se catapulteze din avionul MIG-17 PF nr. 504. Începând cu anul 1981 a fost încadrat comandant de patrulă în cadrul Esc. 1-a, prima escadrilă înzestrată cu avioane IAR-93, îndeplinind ulterior şi funcţia de locţiitor al comandantului de escadrilă.

În anul 1981 a făcut parte din prima grupă de piloţi militari care a făcut trecerea pe avionul IAR-93, pe care a executat primul zbor în data de 21.10.1981, iar primul zbor în simplă comandă în data de 23.06.1982 avându-l ca instructor controlor pe col. Iancu Gheorghe.

În luna octombrie 1982 a participat la convocarea metodică de zbor acrobatic cu avionul IAR-93, organizată şi desfăşurată pe aerodromul Deveselu, în cadrul căreia, într-un zbor în D.C. a executat comandat oprirea şi pornirea în zbor a motorului stâng.

În luna august 1983, alături de alţi piloţi din R. 67 Av. V.B. a acţionat în cadrul aplicaţiei „Soare 83”, organizată şi desfăşurată pe aerodromul Boteni, cu avionul  IAR-93.

În luna august 1984 a făcut parte din formaţia de paradă aeriană care a survolat tribuna oficială cu ocazia zilei de 23 august, acţionând coechipier stânga în cadrul celei de-a doua grupe, condusă de către mr. Luca Drăguş.

În luna iunie 1985, în cadrul Convocării metodice de zbor a comandantului D. 70 Av., organizate şi desfăşurate pe aerodromul Ianca, a executat în premieră, atacul unor obiective maritime în formaţie de patrulă, demonstrând faptul că avionul IAR-93 poate lovi şi acest tip de obiectiv.

Începând cu data de 01.01.1987 a fost încadrat în funcţia de pilot de încercare în cadrul Centrului de încercări în zbor Craiova, unde a zburat avioanele IAR-93, IAR-99, IAK-52 şi MIG-15.

În anii 1987 şi 1988 a executat misiuni de filmare aeriană pe timpul zborurilor de încercare a scaunului de catapultare românesc, iar în lunile noiembrie-decembrie 1990 a executat mai multe misiuni în zbor, cu avionul IAR-93 D.C. nr. 600, pentru acelaşi gen de încercări.

Pe timpul evenimentelor din decembrie 1989 a acţionat cu avionul IAR-99, în zilele de 23 şi 24.12. 1989 executând trei misiuni de luptă, ziua, în condiţii meteo grele, la mică înălţime.

Ca pilot de încercare a executat zboruri într-o gamă deosebit de complexă, executând cu avionul IAR-93, printre alte zboruri, zboruri de încercare cu 5 bombe de 500 kgf acroşate, zboruri cu avionul IAR-93 nr. 600 echipat cu avantplan şi zboruri de încercare a bombelor multiple, cu bile, de tip SEBAv. De asemenea, a executat zborul de încercare nr. 1 pentru un număr de 12 avioane IAR-93 varianta B (serie cu P.C.) nou construite, 4 fiind D.C.: 601, 602, 603 şi 604 şi 8 fiind S.C.: 218, 222, 224, 225, 229, 230, 235 şi 239.

În anii 1991 şi 1995 a executat zboruri demonstrative solo cu avionul IAR-93 nr. 200 cu ocazia Zilei Aviaţiei, pe aerodromul Băneasa la mică înălţime.

A atins calificarea de pilot clasa 1-a în luna august 1987. Ca instructor de zbor în toate condiţiile meteo a contribuit la formarea multor generaţii de piloţi militari, pe avioanele MIG-15, IAR-93 şi IAR-99.

A fost confruntat cu mai multe cazuri şi/sau situaţii speciale, pe care le-a rezolvat cu calm şi profesionalism, printre care amintim: ieşirea necomandată a trenului de aterizare în timpul executării unui luping cu un avion IAR-93 preserie 1; variaţii mari ale turajului motoarelor la un avion IAR-93, pe latura mare a turului de pistă, executarea unei aterizări fără direcţie cu avionul IAR-93.

Ultimul zbor din carieră l-a executat în data de 08.03.2001, cu avionul IAR-99.

În întreaga activitate a zburat 7 tipuri de avioane, atât clasice-IAK-18, IAK-52, cât şi reactive-MIG-15 (D.C. şi SC. variantele S-102 şi Bis), MIG-17 (F şi PF), IAR-93 (toate variantele) şi IAR-99 (atât varianta standard cât şi varianta modernizată), executând un număr total de 5415 aterizări cu 2149 de ore şi 16 minute zburate, din care pe avioane reactive 5280 de aterizări cu 2120 de ore şi 4 minute, iar ca pilot de încercare a executat un număr de 2068 zboruri de încercare.

Pe avionul IAR-93 a executat 1618 aterizări cu 702 ore de zbor şi 24 de minute şi 412 zboruri de încercare.

În întreaga activitate a fost recompensat cu mai multe ordine şi medalii.

A trecut în rezervă prin pensionare, în data de 15.02.2002.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 357