Tema proiectare

Conform temei de proiectare pentru avionul de luptă YUROM (IAR-93), caracteristicile tehnico-tactice ale avionului au fost următoarele:

  1. Definiția avionului

  Avion de luptă de vânătoare – bombardament, (atac la sol, subsonic, bimotor, cu posibilități de executare de misiuni de interceptare în domeniul subsonic).

  1. Misiunile avionului

2.1. Avionul va fi destinat pentru misiuni de atac la sol și pentru misiuni de interceptare a țintelor subsonice (la altitudini mici).

2.2.  Avionul va executa misiuni de atac la sol în câmpul tactic și operativ, la distanțe mai mari de 300 Km de la bază, cu încărcături de luptă la bord până la 1.500 Kg în condiții de vizibilitate corespunzătoare dotării cu echipament de navigație.

2.3.  Pentru îndeplinirea misiunilor de atac la sol avionul va transporta încărcătură de luptă sub formă de bombe de diferite calibre (maximum 500 Kgf), de diferite tipuri, rachete, containere etc., acroșate pe 5 piloni exteriori în diferite variante.

2.4. Pentru îndeplinirea misiunilor de recunoaștere tactică, avionul va trebui să transporte pe pilonii exteriori, containere cu echipament de recunoaștere foto și rezervoare suplimentare de combustibil.

2.5.  Pentru executarea în bune condiții a tuturor categoriilor de misiuni, avionul va fi dotat cu două tunuri jumelate de 23 mm sau cu două tunuri de 30 mm instalate organic la bord, cu un număr de 400 lovituri în total.

2.6.  Pentru îndeplinirea misiunilor de luptă avionul va avea capacitatea de a opera de pe terenuri sumar amenajate, cu lungimi mai mici de 1500 m.

2.7.  În vederea executării misiunilor de atac la sol și interceptare, avionul va avea stabilitatea, manevrabilitatea și maneabilitatea corespunzătoare pentru executarea în condiții optime a evoluțiilor necesare în zbor.

  1. Armament

1.1.  Pentru indeplinierea misiunilor de luptă, avionul va fi înzestrat cu armament fix (instalat organic) și cu 5 puncte de acroșare pentru încărcătură de lupta.

Armamentul fix va constă în două tunuri jumelate, cu câte două țevi calibrul 23 mm de tip GS-23 cu câte 200 lovituri pentru fiecare tun.

Se va avea în vedere și posibilitatea echipării cu tunuri de tip DEFA.

Acrosajele de pe aripi vor fi dimensionate pentru o capacitate portanță maximă de 500 Kgf fiecare, iar pilonul central va avea o capacitate portanță maximă de 800 Kgf.

1.2.  Categoriile de armament ce vor putea fi acroșate în diferite variante vor fi:

–        bombe de 500 Kgf, 250 Kgf, 100 Kgf, 50 Kgf, 10 Kgf în pachet;

–        casete cu bombe de calibru mic;

–        bombe cu napalm de 150 Kgf, 200 Kgf și 340 Kgf;

–        rachete nedirijate calibru 57 mm;

–        rachete nedirijate HVAR-5 calibru 127 mm

Avionul va avea posibilitatea de a transporta rezervoare suplimentare cu capacitate până la 750 l și/sau containere cu echipament pentru recunoaștere sau cu tunuri și muniție.

Încărcătura maximă de luptă nu va depăși 1.500 Kgf.

  1. Sistem de propulsie

1.1.  Avionul  proiectat în comun va fi propulsat de două motoare turboreactoare de câte 1.800 Kgf la punct fix (categoria Rolls-Royce VIPER 600 varianta militară).

Caracteristici principale ale motorului VIPER 600, varianta 632 militar:

– tracțiune statică la punct fix în condiții ASI                                       1814 Kgf

– consum specific de combustibil la punct fix                        0,97 Kg cb./Kgf-ora

– greutate                                                                                                          360 Kgf

– diametru maxim                                                                                          623 mm

– lungime maximă                                                                                        2465 mm

  1. Indicații generale privind concepția și construcția avionului

1.1.  Avionul va fi calculat și proiectat în conformitate cu normativele (regulamente) ce se vor elabora în cursul desfășurării lucrărilor de proiectare în comun în R.S.F. Iugoslavia și R.S. România, pe baza regulamentelor  AvP 970 și  AIR-2004 D.

1.2.  Structura avionului vs fi în întregime metalică, utilizandu-se în construcție și fabricație metode, tehnologii și utilaje moderne.

1.3.  Avionul va fi conceput pentru a fi utilizat în trei variante de bază ale greutății de decolare corespunzător cu misiunile de executat și cu natură terenului (pistei) de pe care va acționa:

–        greutate de decolare normală pentru misiuni de atac la sol sau combinate, acționând de pe pistă betonată sau semiamenajată;

–        greutate de decolare minimă, pentru misiuni de interceptare sau atac la sol, acționând de pe terenuri semiamenajate;

–        greutate de decolare maximă (supraîncărcat) pentru misiuni de atac la sol sau combinate, acționând de pe terenuri cu pistă betonată; greutatea de decolare maximă nu va depăși 10.000 Kgf.

1.4.  Factori de sarcina

La greutatea de calcul a avionului de circa 7.500 Kgf structura trebuia să suporte sarcini corespunzătoare următorilor factori limită:

–        la altitudini mici și la viteze mai mici de 0,95 Mach

–        n1 = + 8,5

–        n2 = -4,5.

De la valorile indicate, factorii de sarcină scad liniar până la:

–        n1 = +7

–        n2 = -3,6 pentru viteză corespunzătoare lui 1,1 Mach.

În toate variantele de încărcare ce se au în vedere, structura avionului va trebui să suporte sarcini conform normativelor ce se vor adopta în comun în cursul proiectării, factorii de sarcina limită fiind:

–        n1 = +6

–        n2 = -3

Coeficientul de siguranță pentru sarcinile extreme va fi de 1,4 – 1,5.

Viteză maximă de impact la aterizare, pentru greutatea de aterizare va fi:

                      vz = 3,7 m/s

1.1.  Echipament

Pentru cele două prototipuri și pentru serie se vor utiliza echipamente cu performanțe ridicate, procurate atât din import cât și producția proprie a celor două țări. Organizațiile de proiectare din R.S.România și R.S.F. Iugoslavia vor avea în vedere și posibilitatea utilizării eventuale a unor echipamente corespunzătoare existente în prezent în dotare; acceptarea acestora se va face de comun acord.

Scaunul de catapultare va fi MARK WY 6A de la firma MARTIN BAKER – Anglia.

 

Simion Tătaru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *