Locotenent-colonel subinginer Constantin ANGHEL

 „S-a născut la data de 5 iulie 1935 în localitatea Mîrşani, jud. Dolj.

De la vârsta de 6 ani a rămas orfan de tată care a căzut în luptele de la Odesa din al II-lea război mondial, fiind crescut, împreună cu sora sa de către mamă.

În perioada 1942-1949 a urmat în localitatea natală cursurile şcolii primare şi gimnaziale. În  anul 1949 se înscrie la cursurile Şcolii normale de învăţători din Craiova „Ştefan Velovan”, cursuri pe care le abandonează în ultimul an de studiu pentru a urma cursurile şcolii de aviaţie de la Buzău. Pleacă însă de aici şi începând cu data de 24 decembrie 1952 urmează cursurile şcolii militare de ofiţeri tehnici de aviaţie de la Mediaş, pe care le termină în data de 30 decembrie 1955, cu gradul de locotenent. A fost repartizat ofiţer tehnic în cadrul Escadrilei a 3-a din R 158 Av. Vt. R. de pe aerodromul Craiova, ca ofiţer tehnic, unde a luat în primire avionul MIG-15 varianta S-102 cu numărul de înmatriculare 262.

La începutul anului 1957 când au sosit în unitate avioanele MIG-17 F, în înzestrarea Escadrilei 1-a, a fost selecţionat pentru a exploata ca ofiţer tehnic avionul cu numărul de înmatriculare 502. A îndeplinit funcţia de ofiţer tehnic pe avionul MIG-17 F până în toamna anului 1975 când a fost selecţionat şi încadrat ofiţer tehnic la Centrul de Încercări în Zbor Craiova. Din dispoziţia generalului maior Zărnescu Gheorghe, şeful de stat major al Aviaţiei Militare în cadrul C.A.A.T. şi a generalului maior Bucur Vasile, directorul general al Grupului Aeronautic Bucureşti, s-a format o echipă de ofiţeri tehnici care au fost încadraţi la C.Î.Z. şi care au primit ca misiune urgentă, deplasarea pe aerodromul Bacău, pregătirea pentru zbor şi aducerea avionului IAR-93 prototipul de simplă comandă cu numărul de înmatriculare 001 pe aerodromul Craiova. Echipa astfel constituită a fost formată din locotenent-colonelul inginer Stoica Ion, în funcţia de şef laborator încercări aeronave, maiorul ofiţer tehnic Anghel Constantin şi maiorul Tănase Andrei ca tehnici de avion, maiorul ofiţer tehnic Vladu Tudor, specialist radio, maiorul ofiţer tehnic Neamţu Ion, specialist I.E.A.B.O. şi maiorul ofiţer tehnic Sterea Ioan, specialist armament. Această echipă s-a deplasat pe aerodromul Bacău, la U.R.A., pe data de 21 noiembrie 1975 şi pe data de 26 decembrie 1975 col. Coman Corneliu a adus în zbor avionul prototip de simplă comandă cu numărul de înmatriculare 001 pe aerodromul Craiova. Prin Decizia numărul 19 din data de 1 februarie 1976 emisă de către Directorul C.Î.Z., colonelul inginer Bărbălău Paul, a fost numit în funcţia de tehnic şef avion la avionul IAR-93 prototipul de dublă comandă cu numărul de înmatriculare 002, care începuse a fi construit la Întreprinderea de Avioane Craiova. Din acel moment, practic şi-a desfăşurat activitatea în hala de montaj a fabricii de avioane urmărind pas cu pas fabricarea acestui prototip. A fost tehnicul acestui avion până în data de 6 iunie 1983 când, potrivit Deciziei numărul 55 emisă de către Directorul C.Î.Z., colonelul inginer Bărbălău Paul, a predat avionul 002 maistrului militar clasa 1-a Ilie Lazăr, iar Anghel Constantin a fost numit în funcţia de şef grupă lucrări regulamentare şi concluzii pentru zbor în cadrul laboratorului de încercare şi pregătire aeronave, funcţie pe care a îndeplinit-o până la pensionare, în luna iulie 1986.

În perioada 07.07.-19.07. 1979 a participat, împreună cu col. ing. Stoica Ion la un curs de cunoaştere a motorului Viper 632-41 la fabrica de motoare a firmei Rolls- Royce de la Bristol şi Coventry în Anglia. În anul 1980, împreună cu col. ing. Stoica Ion, a participat la un curs de cunoaştere a motorului Viper cu post-combustie, în Anglia. Tot în anul 1980 a participat la un curs cu durata de două săptămâni, în Franţa, pentru cunoaşterea şi luarea în primire a unui agregat de aerodrom destinat creării presiunilor hidraulice necesare diferitelor operaţiuni executate la sol cu componente ale instalaţiei hidraulice.

În perioada în care a avut în primire avionul IAR-93 002 a participat la toate expoziţiile statice sau prezentări în zbor cu acest avion. În anul 1979 a participat cu avionul 002 la parada aeriană care a fost organizată cu ocazia zilei de 23 august. În luna iunie 1983 a participat la omologarea cauciucurilor produse în România pentru echiparea avioanelor IAR-93, în locul celor produse de către firma Dunlop din Anglia. A participat la disponibilizarea şi încercarea avionului IAR-93 cu post combustie cu numărul de înmatriculare 200, capul de serie al avioanelor IAR-93 cu forţaj. A fost implicat în construirea hangarului C.Î.Z. începută în data de 28 martie 1979, unde au fost montate 120 de lămpi cu vapori de mercur.

În data de 1 ianuarie 1982 obţine calificarea de subinginer ca urmare a demersurilor făcute pentru echivalarea studiilor.

În decursul activităţii a fost recompensat cu mai multe ordine şi medalii.”1 

 

 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 351