Diferențe constructive preserie/serie
„Instalaţia de combustibil era prevăzută cu mai multe grupe de rezervoare dispuse în fuselaj şi planuri.
La avioanele de preserie 1 şi preserie 2 de S.C. exista un rezervor de combustibil nr. 1, cu capacitatea de 425 litri de combustibil, rezervor care la avioanele de D.C. şi la avioanele de serie nu mai era prevăzut. Iniţial, la avioanele IAR-93 prototip, rezervorul nr. 1 avea o capacitate de 540 de litri, dar ulterior, după evenimentul de zbor din data de 20.09.1979, când a fost pierdut avionul prototip nr. 001, a fost redimensionată şi modificată instalaţia de combustibil a avionului, una dintre aceste modificări vizând şi micşorarea capacităţii acestui rezervor. De asemenea, avioanele de serie nu mai erau prevăzute cu rezervorul de combustibil nr. 7.
Diferenţele care apăreau între variante se refereau la capacităţile rezervoarelor de combustibil, astfel:
– rezervoarele 3 stânga şi 3 dreapta aveau fiecare o capacitate de 195 litri, la avioanele de preserie şi o capacitate de 275 litri fiecare la avioanele de serie;
Având în vedere aceste diferenţe de capacitate, şi capacitatea totală de combustibil era diferită, în sensul că la avioanele de preserie, fără varianta de D.C., totalul general era de 3080 litri, iar la avioanele de serie, totalul general era de 2870 litri; acest total general era calculat doar cu combustibilul luat în grupele de rezervoare interne, respectiv din fuselaj şi aripi, fără capacitatea rezervoarelor suplimentare, putând fi acroşate 3 astfel de rezervoare, fiecare dintre acestea cu o capacitate de 540 de litri. Rezervoarele suplimentare puteau fi acroşate pe pilonul ventral şi pe pilonii interiori, iar la avioanele de preserie era interzisă decolarea cu rezervorul ventral plin. Aceste cantităţi de combustibil erau fixate la debitmetru, care indica cantitatea de combustibil totală aflată la bord, din toate grupele de rezervoare.
În ceea ce priveşte litrometrul, acesta indica cantitatea de combustibil din grupa de rezervoare nr. 1 şi 2(la avioanele de S.C. de preserie 1 şi 2), grupa de rezervoare 2(la avioanele de D.C. şi la celelalte variante care nu aveau prevăzut rezervorul nr. 1) şi grupa de rezervoare 6, respectiv cantitatea de combustibil din aceste rezervoare şi din rezervoarele care, potrivit ordinii de consum comunicau cu acestea.
La avioanele de preserie 1 şi 2 litrometrul avea o singură scală pentru indicarea cantităţii de combustibil, iar vizualizarea cantităţii de combustibil rămase, pe grupe de rezervoare se făcea prin intermediul unui contact dispus pe tabloul de bord 12 T, „Rezervor 2” sau „Rezervor 6” . Cu avionul alimentat complet, litrometrul trebuia să indice o cantitate de 1900-1950 litri, la avioanele de .S.C şi 1500-1550 la avioanele de D.C.; de asemenea, cu avionul alimentat complet, selectând grupa de rezervoare, pentru rezervorul nr. 2 acesta indica o cantitate de 600 litri, iar grupa rezervorului 6 indica o cantitate de 850 litri. La aprinderea semnalizării „Limită combustibil” în instalaţia de combustibil mai exista o cantitate de 400-500 litri, respectiv apx. 250 litri pentru grupa de rezervoare nr. 2 şi 150 litri pentru grupa de rezervoare nr. 6.
La avioanele de serie, litrometrul era prevăzut cu două scale, câte una pentru fiecare grupă de rezervoare, indicând simultan cantitatea de combustibil din cele două grupe de rezervoare. Cu plinul făcut, fără rezervoare suplimentare, litrometrul trebuia să indice 600 litri pentru grupa de rezervoare 2(scala din stânga litrometrului) şi 900 litri pentru grupa de rezervoare 6(scala din dreapta litrometrului).
Timpul maxim de zbor pe spate sau la suprasarcină negativă era de 15 secunde la motoarele care nu erau prevăzute cu P.C. sau la motoarele cu P.C. dar cu ea decuplată şi de 7,5 sec. la avioanele prevăzute cu motoare cu P.C. cu aceasta cuplată.”1