Comandor Gheorghe TAMAŞ

 „S-a născut în data de 17.06.1949 în localitatea Borşa, judeţul Maramureş.

Clasele primare şi gimnaziale, precum şi liceul le-a urmat în localitatea Baia-Mare.

A absolvit Şcoala superioară de aviaţie militară”Aurel Vlaicu” de la Boboc în data de 30 decembrie 1970, fiind repartizat pilot în cadrul R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca, pilotul coechipier al comandantului escadrilei 1-a. A urcat pe rând toate treptele carierei de pilot militar până la funcţia de locţiitor al comandantului de escadrilă, când a fost numit pilor de încercare 2 în cadrul C.Î.Z. Craiova, în luna iunie 1979. În momentul numirii în funcţia de pilot încercare 2 obţinuse calificarea de pilot clasa 1-a şi instructor de zbor ziua în condiţii meteo grele la barem minim.

Ca pilot de încercare a îndeplinit următoarele funcţii: pilot de încercare 2, pilot de încercare 1, în cadrul C.Î.Z. Craiova, pilot-şef al C.N.I.A.R., în perioada 1988-1990, director al C.Î.Z. în perioada 1990-1991, pilot-şef la C.Î.Z. şi locţiitor al comandantului C.Î.Z.

În data de 23 august 1979 a participat la Parada aeriană organizată cu ocazia acestei zile, evoluând la verticala tribunei oficiale, deasupra Pieţei Aviatorilor, cu avionul IAR-93 cu D.C. preserie 1 numărul 005, împreună cu căpitanul Ştefan Voian, coechipieri stânga în formaţia de 3 avioane care au executat istoricul zbor.

A făcut parte din grupa de piloţi instructori din cadrul C.Î.Z. Craiova care au executat zbor cu prima grupă de piloţi militari din aviaţia militară a României, din R. 67 Av. V.B., în vederea executării trecerii pe avionul IAR-93, în perioada octombrie 1981-aprilie 1982 şi ulterior, pentru confirmarea acestor piloţi ca instructori de zbor. A făcut parte, alături de alţi piloţi de încercare şi ingineri la întocmirea lucrării „Instrucţiuni pentru zborul cu avionul IAR-93 preserie 1” şi a lucrării „Instrucţiuni pentru zborul cu avionul IAR-93 MB”, lucrare aprobată de către comandantul aviaţiei militare prin scrisoarea nr. AS 643/08.09.1986.

A executat zboruri de prezentare în faţa mai multor delegaţii străine, politice şi/sau militare dintre care amintim: prim-ministrul Greciei, Andreas Papandreu, R.A.S. Libiană, R.P.China, zbor demonstrativ cu executarea tragerilor reale cu tunurile şi P.R.N.D.-uri, în poligonul Recea, în faţa unei delegaţii a Tratatului de la Varşovia, Nigeria, R.P.D. Coreea, delegaţie militară din Nigeria, delegaţie militară din Republica Sudan, zbor de prezentare în cabina a II-a cu pilotul din Iran Reza Saedi şi cu pilotul din Iran Altreza Pour Matin, zboruri de prezentare cu piloţi din Iran, cu avionul IAR-93 B cu D.C. numărul 600, în varianta de înarmare cu 4 L.P.R. 57X16, cu executarea unei trageri reale în poligonul Recea, în varianta de înarmare cu 4 B.E.M.X250 kg şi o bombă de 500 kg (acroşată ventral), cu executarea bombardamentului real în poligonul Recea şi în varianta de înarmare cu 3 B.E.M.X500 kg, cu executarea bombardamentului real în poligonul Recea, preşedintele statului Zair, ministrul apărării statului Liberia.

Dintre zborurile de încercare deosebite amintim următoarele:

— 06.10.1987: zbor pentru determinarea caracteristicilor de picaj la viteza maximă, executat cu avionul IAR-93 cu S.C. B numărul 200, în cadrul căruia a realizat viteza adevărată de 1250 km/oră, corespunzătoare numărului Mach 1,05;

— zboruri de încercare pentru determinarea caracteristicilor de zbor cu avantplan, cu avionul IAR-93 D.C. serie B numărul 600;

— 45 zboruri de încercare pentru lansarea scaunului de catapultare românesc, cu avionul IAR-93 D.C. serie B numărul 600;

— zboruri pentru verificarea comportamentului avionului cu acroşaje de 2500 kg, cu avionul IAR-93 B numărul 200;

— zboruri de încercare în vederea omologării diferitelor repere fabricate în România în cadrul programului de asimilare;

— zboruri de încercare a blocului de comandă automată al voleţilor de bord de atac în manevră;

— zboruri pentru executarea de filmări aeriene.

A executat numeroase zboruri demonstrative cu ocazia diferitelor evenimente, Ziua Aviaţiei, Ziua Armatei etc.

În decursul carierei a fost confruntat cu mai multe cazuri deosebite şi situaţii speciale pe care le-a rezolvat cu calm şi profesionalism.

În cariera de pilot a zburat pe un număr de 17 tipuri de avioane, 4 tipuri clasice-IAK-18, IAK-52, BN-2 şi AG-6, un tip turbopropulsor-SA-32T şi 12 tipuri de avioane cu reacţie-L-29, UTIMIG-15, MIG-15 S-102, MIG-15 Bis, IAR-93 prototipul cu S.C.-001, prototipul cu D.C.-002, preserie 1, preserie 2, serie MB, serie B, IAR-99 Standard şi IAR-99 Şoim, realizând un palmares impresionant de 2671 ore şi 2 minute de zbor cu 5865 de aterizări, din care 2233 zboruri de încercare şi 90 zboruri tehnice. Pe avionul IAR-93, prototipul cu S.C.-001, prototipul cu D.C.-002, preserie 1, preserie 2, serie MB şi serie B a executat un număr de 794 ore şi 15 minute de zbor cu 1421 aterizări. Dintre zborurile de încercare cu avionul IAR-93 a executat un număr de 14 zboruri de încercare numărul 1 cu următoarele avioane IAR-93: 008, 162, 184, 201, 203, 205, 207, 210, 211, 215, 217, 240, 241 şi 605.

A ieşit la pensie în data de 15.01.1999, fiind cel mai longeviv pilot de încercare din România pe avioane militare cu reacţie.

După pensionare, în anul 2003 a fost managerul lotului naţional de acrobaţie aeriană, zbor cu motor, în cadrul Aeroclubului României.

În întreaga activitate a fost distins cu mai multe ordine şi medalii.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 414