Comandor Dorin ILIE

 „S-a născut la data de 19.06.1955 în localitatea Bîrlad, judeţul Vaslui, unde a urmat cursurile şcolii generale şi ale liceului.

În perioada 1974-1977 a urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri de aviaţie „Aurel Vlaicu”, secţia naviganţi activi, la absolvirea căreia a fost încadrat în funcţia de pilot în R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca. În perioada şcolii militare a zburat avionul clasic Zlin-526 şi avionul reactiv L-29. În R. 49 Av.V.B. de pe aerodromul Ianca a cunoscut consacrarea ca militar şi pilot şi a îndeplinit ierarhic funcţiile de pilot-şef, comandant de patrulă, comandant de escadrilă, comandant de Grup şi comandant de Bază aeriană.

În perioada 1985-1987 a urmat cursurile Academiei de comandă, secţia Av. Ap. A.A.

În perioada 2001-2003 a îndeplinit funcţia de şef al Centrului Operaţional Aerian Zonal din cadrul Corpului 1 Aerian (care se va reorganiza în Divizia 1 Aeriană) cu sediul la Ploieşti, pentru ca în anul 2003 să fie numit în funcţia de şef operaţii în cadrul Centrului Operaţional Aerian Principal de la Bucureşti. În perioada 2006-2008 a îndeplinit funcţia de şef de stat major al unităţii de aviaţie de pe aeroportul Otopeni. În perioada 2001-2007 a zburat pe elicopterul IAR-330 Puma.

În activitatea şi cariera de pilot a zburat toate avioanele care au fost în înzestrarea R. 49 Av. V.B., respectiv MIG-15, IAR-93, L-39 şi IAR-99 standard, precum şi elicopterul IAR-330 Puma, realizând un total de 2600 ore de zbor şi fiind calificat pilot clasa 1-a şi instructor de zbor în toate condiţiile meteo pe avionul MIG-15, ziua în condiţii meteo grele pe avioanele IAR-93 şi IAR-99, formând generaţii şi generaţii de piloţi militari. Pe avionul IAR-93 a făcut trecerea în anul 1996 şi a executat 80 de ore de zbor.

În activitatea de pilot a luat parte la toate marile evenimente din viaţa unităţii, cum ar fi aplicaţii tactice şi convocări metodice de zbor, mitinguri aeriene şi zboruri demonstrative, precum şi dislocări pe alte aerodromuri. De asemenea, a executat numeroase misiuni de cooperare cu trupele de uscat, artileria şi rachetele antiaeriene şi radiolocaţie şi chiar zboruri în cadrul aplicaţiilor organizate în cadrul Tratatului de la Varşovia.

În anul 1993, împreună cu piloţii Ion Aurel şi Burfă Florică au executat trageri reale cu proiectile reactive nedirijate în poligonul Recea, în faţa unei delegaţii din Bolivia.

A făcut propunerea, în cadrul unui raport întocmit la cererea M. Ap. N. ca avioanele IAR-99 să fie echipate cu aparatura existentă pe avionul MIG-21 Lancer, astfel încât, tinerii absolvenţi care zboară avionul IAR-99 în şcoala de aplicaţie, la trecerea pe Lancer să cunoască deja cabina acestuia.

În întreaga activitate a fost distins cu mai multe ordine şi medalii.

A trecut în rezervă la cerere prin pensionare, în anul 2008.”1 

 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 385