Comandor Ion MĂRCULESCU

 „S-a născut în data de 08.02.1955 în localitatea Topeşti, comuna Tismana, jud. Gorj.

A urmat şcoala primară în localitatea natală şi apoi cursurile liceului militar „Dimitrie Cantemir” pe care l-a absolvit în anul 1974.

În perioada 1974-1977 a urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri activi de aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Bobocu, în urma căreia a fost repartizat pilot militar în cadrul R. 67 Av. V.B. de pe aerodromul Craiova urcând pe rând treptele carierei de pilot militar, pilot-şef, apoi comandant de patrulă. Până să ajungă la Craiova a fost încadrat câteva luni de zile, împreună cu alţi colegi, în R. 93 Av. V. de pe aerodromul Giarmata.

În perioada 1986-1988 a urmat cursurile Academiei de comandă Bucureşti, la absolvirea căreia a fost numit în funcţia de comandant al escadrilei 1-a înzestrată cu avioane IAR-93.

În toamna anului 1995 a fost numit în funcţia de şef de stat major la Grupul 67 Av. V.V.B. „General de escadră aviator Gheorghe Jienescu”.

În activitatea de zbor a fost confruntat cu mai multe situaţii şi cazuri speciale pe care le-a rezolvat cu calm şi profesionalism. Dintre acestea amintim aterizarea avionului IAR-93 D.C. nr. 184 fără comandă laterală dreapta în data de 17 octombrie 1992, în echipaj cu locotenentul-major Nicolae Tălpeanu. După mai multe încercări, timp în care s-a determinat configuraţia avionului pentru venirea în siguranţă la aterizare, echipajul a reuşit să aterizeze, luând contactul la viteza de 420-430 km/oră şi ieşind din pistă doar 15 metri, în zona de siguranţă. În urma acestui zbor cei doi piloţi au fost avansaţi înainte de termen, maiorul Ion Mărculescu la gradul de locotenent-colonel şi locotenentul-major Nicolae Tălpeanu la gradul de căpitan. Cauza acestui eveniment de zbor a constituit-o montarea incorectă, în cadrul S.L.A. a comenzilor avionului după remedierea unor defecţiuni, iar după decolare, ca urmare a şocurilor din timpul rulajului şi curenţilor de aer, practic, eleronul dreapta a rămas bracat în sus. Aterizarea acestui avion, fără comandă laterală dreapta a demonstrat atât calităţile şi performanţele de zbor ale avionului IAR-93 şi, în egală măsură, profesionalismul piloţilor din R. 67 Av. V.B.

A fost ultimul pilot care a zburat cu avionul IAR-93, în data de 09.04.1998 fiind nevoit să catapulteze din avionul IAR-93 S.C. serie cu forţaj nr. 219, care fusese recepţionat în zbor ca urmare a reparaţiilor capitale executate în cadrul Î. Av. Craiova, din cauza neieşirii în poziţia scos a jambei principale dreapta a trenului de aterizare, care se blocase în nişă. După această catapultare avioanele IAR-93 au fost oprite de la zbor pentru ca ulterior să fie scoase din exploatare.

În cariera de pilot militar a zburat 5 tipuri de avioane, avionul clasic Zlin-526 şi avioanele reactive L-29, MIG-15 (UTIMIG-15, MIG-15 S-102 şi MIG-15 Bis), MIG-17 (F şi PF) şi IAR-93, realizând un total de 1146 ore şi 31 minute de zbor cu 2777 aterizări, din care pe avionul IAR-93 un număr de 654 ore şi 36 de minute de zbor cu 1563 aterizări. A participat la aproape toate marile evenimente din viaţa unităţii desfăşurate în perioada în care a activat în R. 67 Av. V., cum ar fi aplicaţii tactice, convocări metodice de zbor, mitinguri aeriene şi zboruri demonstrative. A obţinut calificarea de instructor, calitate în care a contribuit la instruirea a generaţii şi generaţii de piloţi militari pe avioanele MIG-15 şi IAR-93 şi titlul de pilot clasa 1-a.

A trecut în rezervă prin pensionare, la cerere în toamna anului 1998.

Pentru meritele sale în întreaga carieră a fost decorat cu mai multe ordine şi medalii.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 394