Avioane IAR 93 în exploatare

 „Avioanele IAR-93 au fost în înzestrarea aviaţiei militare în perioada 1978-1999. Din totalul de 86 de avioane IAR-93 construite, 81 de avioane au fost în exploatarea aviaţiei militare, astfel:

– 15 avioane D.C.: 4 avioane preserie 1: 005-008; 5 avioane preserie 2: 180-184; 6 avioane serie: 600-605;

– 66 avioane S.C.: 1 prototip S.C.: 003(S.C.H.); 11 avioane preserie 1: 109-119; 14 avioane preserie 2: 150-163; 15 avioane MB(serie fără P.C.): 201-215; 25 avioane serie cu P.C.: 216-241.

            Restul avioanelor IAR-93 au fost în înzestrarea C.Î.Z. Craiova pentru executarea zborurilor de încercare şi experimentarea diferitelor sisteme şi repere de aviaţie: 3 avioane S.C.-prototipul 001, avionul nr. 200 serie cu P.C.(capul de serie al acestei variante) şi avionul serie cu P.C. nr. 239 şi 2 avioane D.C.- 002 şi 01.

            Prima unitate de aviaţie care a fost înzestrată cu avioane IAR-93 a fost R. 67 Av. V.B. de pe aerodromul Craiova, care a avut în dotare şi majoritatea avioanelor construite. Avioanele IAR-93 au mai fost în înzestrarea R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca, începând cu anul 1988, dar în această unitate aceste avioane au zburat foarte puţin, respectiv în toamna anului 1989, 1990 şi în 1996.

            Primul avion care a intrat în înzestrarea aviaţiei militare a fost avionul IAR-93 prototip de S.C. nr. 003(S.C.H.) în data de 08.12.1978, fiind recepţionat de către o comisie a C. Av. M. Din păcate, acest avion, din motive rămase necunoscute, a fost implicat în catastrofa aviatică din data de 20.02.1979, în care şi-a pierdut viaţa cpt. pilot de încercarea Dobre Stan.

            În anul 1979 au intrat în înzestrarea unităţii două avioane, ambele de D.C., preserie 1, cu numerele de înmatriculare 005 şi 006. Avionul de D.C nr. 005 a intrat în dotarea unităţii pe data de 25 iunie 1979 şi a participat la parada aeriană din data de 23 august 1979, avându-i la manşă pe piloţii de încercare Ştefan Voian şi Gheorghe Tamaş. Înzestrarea unităţii a continuat în ritm alert, astfel încât în anul 1980 au intrat în dotare 7 avioane IAR-93, două D.C. preserie 1: 007 şi 008 şi 5 S.C. preserie 1: 109-112 şi 114; în anul 1981 au intrat în dotare 13 avioane IAR-93, două D.C. preserie 2: 180 şi 181 şi 11 S.C.: 6  S.C. preserie 1:113, 115-119 şi 5 S.C. preserie 2: 150-154. Anul 1981 a fost anul în care în înzestrarea aviaţiei militare, respectiv a R. 67 Av. V.B. a intrat cel mai mare număr de avioane IAR-93 şi, în acelaşi timp, a fost anul în care au intrat în dotare avioanele IAR-93 preserie 2, atât D.C., cât şi S.C. Nu întâmplător, în toamna acestui an a început activitatea de zbor a primei grupe de piloţi şi personal tehnico-ingineresc din aviaţia militară, respectiv din R. 67 Av.V.B. de pe aerodromul Craiova care au făcut trecerea pe acest tip de avion. Fabricarea avioanelor IAR-93 preserie 2 a început în anul 1980. Primul avion IAR-93 preserie 2 care a intrat în dotarea unităţii a fost avionul IAR-93 D.C. nr. 180 şi avionul IAR-93 S.C. nr. 150 în data de 16 octombrie 1981. În anul 1982 au mai intrat în înzestrare un nr. de 8 avioane IAR-93, două avioane D.C. preserie 2: 182 şi 183 şi 6 avioane S.C. preserie 2: 155-160, iar în anul 1983 încă un nr. de 4 avioane, unul de D.C. preserie 2 cu nr. 184 şi ultimele 3 avioane S.C. preserie 2 161-163. În anul 1983 s-a încheiat, practic, prima etapă din programul de înzestrare a aviaţiei militare cu avioane IAR-93, până la sfârşitul acelui an intrând în dotare un număr de 35 de avioane IAR-93, preserie 1 şi preserie 2, 9 avioane D.C. şi 26 avioane S.C., din care au fost pierdute şi scăzute din inventar un număr de două avioane, avionul S.C. nr. 003 şi avionul S.C. preserie 1 nr. 113.

            În anii 1984 şi 1985 nici un avion IAR-93 nu a intrat în înzestrarea aviaţiei militare deoarece din motive obiective programul de fabricaţie a avioanelor IAR-93 de serie a fost întârziat foarte mult. Astfel, nu s-a reuşit ca până la finalul anului 1984 să fie construite 200 de avioane IAR-93,  cum se prevăzuse iniţial, în urma vizitei lui Nicolae Ceauşescu la expoziţia de tehnică militară din data de 15 octombrie 1976, în urma căreia a dat mai multe indicaţii privind tehnica de luptă, printre care şi tehnica de aviaţie. Indicaţiile date de Nicolae Ceauşescu au fost consemnate în şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din data de 17.11.1976 şi, pe baza lor, s-a întocmit o adresa de către Cancelaria C.C. al P.C.R. care a fost trimisă lui Manea Mănescu, Emil Bobu, Ion Coman, Teodor Coman şi Ştefan Bîrlea în data de 25 noiembrie 1976.

            Intrarea în înzestrarea aviaţiei militare a avioanelor IAR-93 serie MB(fără P.C.) a început în anul 1986, când au intrat în dotare un număr de 12 avioane S.C. cu numerele de înmatriculare 201-212. Primele avioane de serie M.B. care au intrat în înzestrarea aviaţiei militare şi a unităţii au fost avioanele IAR-903 nr. 201, 202 şi 203 în data de 26 mai 1986. În anul următor au intrat în înzestrare şi restul avioanelor IAR-93 MB., respectiv 7 avioane S.C. cu numerele de înmatriculare 213, 214 şi 215. Anul 1986 reprezintă anul intrării în înzestrare a avioanelor IAR-93 serie cu P.C. Astfel, au intrat în dotare 1 avion D.C. cu nr. 600, primul avion serie cu P.C. intrat în înzestrare, în data de 28 mai 1987 şi 4 avioane S.C. cu numerele de înmatriculare 216-219. Avioanele de serie cu P.C. au continuat să între în înzestrare în ritm susţinut, atât în anul 1988, când au intrat în dotare un număr de 10 avioane, un avion D.C., cu nr. 601 şi 9 avioane S.C. cu numerele 220-228, precum şi în anul 1989, când au intrat în dotare un număr de 11 avioane, 3 D.C. cu numerele 602-604 şi 8 S.C. cu numerele 229-235 şi 238. Începând cu anul 1990 numărul avioanelor IAR-93 care au intrat în înzestrare scade dramatic, practic, avioanele care au intrat în dotare fiind începute a fi construite înainte de 1990. Astfel, au mai intrat în înzestrare 2 S.C. serie cu P.C., cu numerele 236 şi 237 în anul 1990, 2 S.C. serie cu P.C., cu numerele 240 şi 241 în anul 1991 şi 1 avion D.C. serie cu P.C., cu nr. 605 în anul 1992, care a fost ultimul avion IAR-93 care a intrat în înzestrarea aviaţiei militare.”

Bibliogafie

Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016 pag 114