„S-a născut în data de 10 iunie 1952 în localitatea Văcăreşti, jud. Dîmboviţa, unde a urmat și cursurile școlii primare, iar la Târgoviște a absolvit cursurile liceale.
În anul 1974 a susținut examen de admitere la Școala de ofițeri de aviație “Aurel Vlaicu”, secţia naviganţi activi, de la Boboc, ale cărei cursuri le-a absolvit în anul 1977, fiind avansat la gradul de locotenent și repartizat pilot în cadrul R. 67 Av. V.B. de pe aerodromul Craiova, unde iniţial a zburat avionul MIG-15 iar ulterior avioanele MIG-17 şi IAR-93, avion pe care a executat trecerea în a doua serie, în cadrul escadrilei I-a, prima escadrilă care a primit în dotare acest avion, în anul 1982.
În cadrul unității a îndeplinit funcțiile de pilot, pilot-șef și comandant de patrulă și și-a perfecționat pregătirea de luptă în zbor, atingând gradul de pilot clasa a II-a.
În perioada cât a fost pilot în cadrul unității, fiind o personalitate dornică de perfecționare, a susținut examen și a fost admis la Facultatea de mecanică din cadrul Universității din Craiova, ale cărei cursuri le-a absolvit în anul 1988, cu specializarea „Tehnologia construcțiilor de mașini”, devenind astfel pilot-inginer.
La sfârșitul anului 1989 a fost încadrat pilot de încercare în cadrul Centrului de încercări în zbor Craiova, unde a început o nouă etapă în activitatea sa.
În perioada în care a activat ca pilot în cadrul Regimentului 67 Aviație Vânătoare-Bombardament de pe aerodromul Craiova, comandorul Matei Constantin Bobe a participat la toate marile activități ale acestei unități, cum ar fi aplicații, atât pe plan national, cât și pe Tratatul de la Varșovia, executarea de trageri și bombardamente de exercițiu sau reale, executarea serviciului de luptă, atât în unitatea de bază, cât și pe aerodromurile Giarmata și Arad și altele.
Una dintre marile aplicații la care a participat a fost Aplicaţia „DACIA 88” de pe aerodromul SIBIU, în perioada 15 august – 10 septembrie 1988, ultima mare aplicație organizată și desfășurată în perioada aceea, la care a participat și unitatea de pe aerodromul Craiova.
Avioanele IAR-93 participante au acţionat în cadrul a trei formaţii, două patrule şi o celulă, avioanele fiind înarmate cu 2 blocuri cu câte patru P.R.N.D-uri pe lansator, în total 8 proiectile nedirijate.
Comandorul Matei Constantin Bobe a acționat în cadrul celei de-a II-a patrule, în calitatea de coechipier unu, formată din locotenentul-colonel Gheorghe Constantin-cap de formaţie, locotenentul-colonel Calopereanu Sevastian-coechipier doi şi capul celei de-a II-a celule şi căpitanul Mihuţoiu Jenică, coechipier trei.
În legătură cu această aplicație, comandorul Constantin Matei (Bobe) rememora:”A fost o misiune realmente reuşită şi, după aprecierea mea, destul de bărbătească, cu de toate…simţind că eşti pilot de luptă cu adevărat”.
În anul 1990, în cadrul C.I.Z., a executat trecerea pe avionul IAR-99 standard și ulterior pe varianta “Șoim” a acestuia, contribuind la încercarea în zbor a avioanelor nou construite, dar și la încercarea în zbor a avioanelor IAR-93, precum și a multor sisteme, subsisteme și ansambluri ce au format obiectul de experimentare și încercare în cadrul instituției.
Prin natura profesiei de pilot de încercare a participat la multe parade, mitinguri și prezentări în zbor a avioanelor IAR-93 și IAR-99, atât în țară, cât și peste hotare.
În întreaga sa carieră de pilot a executat aproximativ 1100 ore de zbor, atingând calificarea de pilot clasa I-a și instructor de zbor în toate condițiile meteorologice pe avioanele IAR-93 și IAR-99 și a rezolvat cu calm și profesionalism mai multe cazuri special și situații neprevăzute în zbor.
Una dintre acestea a avut loc în timpul unui zbor, în ziua de 28 noiembrie 1996, când căpitan-comandorul Constantin Matei (Bobe) trebuia să execute un zbor de încercare, în timpul căruia urma să lanseze în poligonul Recea nişte bombe de aviaţie de tipul B.A.E.I. (bombe de aviaţie exploziv-incendiare), cu paraşută de frânare. Zborurile se executau cu avionul IAR-93 S.C. cu P.C. nr. 200-capul de serie al avioanelor cu forţaj. Potrivit condiţiilor de lansare bombele urmau a fi lansate la viteză cât mai mare şi înălţime cât mai mică, din zbor orizontal, piloţii urmărind comportamentul avionului cu patru bombe acroşate. Cele patru bombe acroşate nu erau bombe reale, sub un plan se aflau bombe de beton, pentru echilibrare, iar sub celălalt plan erau dispuse bombele ce urmau a fi încercate, cu paraşută, dar care nu aveau încărcătură de luptă, urmărindu-se modul de funcţionare al sistemului care echipa acest tip de bombe.
Înainte de executarea acestui zbor condiţiile meteorologice au început să se înrăutăţească, în sensul că a crescut acoperirea şi a scăzut limita inferioară a plafonului. Ca urmare, pilotul a executat turul de poligon normal, adică la înălţimea de 1200-1300 de metri. Între virajul 3 şi virajul 4 al turului de poligon pilotul a cuplat comutatorul INERT-ACTIV pe poziţia ACTIV, astfel încât, după lansarea bombelor să se deschidă paraşuta de frânare. „În momentul în care am acţionat comutatorul INERT-ACTIV, s-a deschis una dintre paraşute, cea de la bomba de sub planul drept, dispusă pe exterior, timp în care am fost primul şi singurul pilot de pe un avion de luptă care a zburat cu coada înainte; în prima secundă avionul a fost pe faţă, după care a intrat perfect pe verticală”, rememora comandorul Constantin Matei în cadrul întâlnirii avute cu dânsul, în data de 8 martie 2014. Datorită poziţiei aerospaţiale, pilotul a catapultat la înălţimea de aproximativ 500 de metri, pe verticală, viteza de aproape 1000 km/oră, practic, cu o secundă înainte de impact. După câteva secunde pilotul a aterizat într-un câmp de grâu proaspăt încolţit.
În încheiere redau câteva gânduri ale Domniei sale, încredințate în cadrul întâlnirii din 8 martie 2014, care se constituie ca un laitmotiv al vieții sale de pilot și , de ce nu, pentru generațiile următoare: “Când pilotul este preocupat să arate ce poate avionul, atunci, securitatea este asigurată 100%. Avionul trebuie cunoscut perfect, în amănunt, pentru că dacă nu știi amănuntul acela, nu vei ști să rezolvi nici problema ce poate apare la bord. Oamenii din aviație trebuie să fie pregătiți la cel mai înalt nivel, atât teoretic, cât mai ales practic, numai astfel piloții vor putea îndeplini orice misiune, cu tot ce implică acest lucru, orientarea aerospațială, pilotarea avionului și rezultatele acțiunii de luptă”.
În anul 1998 a trecut în rezervă prin pensionare. Adecolat la escadrila din ceruri pe 28 septembrie 2024″
Bibliografie
https://www.facebook.com/gheorgheion.vaida 29 septembrie 2024