Informații suplimentare referitoare la activitatea  de început  a Atelierului A3 Electrice-Electronice din ICPAS/ IMFCA

In colectivul de instalații electrice și echipamente de bord  au lucrat la inceput  15 ingineri militari și civili, cu profil radio, electrotehnică, mecanică, aeronautică, dintre care 7 urmau diferite forme de doctorat la Politehnica București, Academia Tehnică Militară, Institutul de Aviație. Colectivul a fost înființat și coordonat mulți ani de către col ing Mircea Malcoci;  care ulterior  a fost elaboratorul caietului de sarcini pentru organizatia AEROFINA si  primul director al acesteia.

  1. COLECTIVUL PROIECTARE Instalații electrice de bord IAR 93

Primul proiect de anvergură – instalația electrică a avionului IAR 93, realizat în colaborare cu institutul de profil VTI Zarkovo  din Iugoslavia. Colaborarea a fost constructivă și prietenoasă. Sârbii aveau experiența unor activități similare pentru avioanele proprii GALEB și Jastreb.  Inginerii, românii, majoritatea  proaspăt absolvenți de facultate, au fost mai timizi la început. Apoi, au arătat cât sunt creativi și la fiecare întâlnire cu colegii sârbi le prezentam modificările substanțiale făcute de noi la schemele care fuseseră declarate definitive la întâlnirea precedentă. Ni s-a spus prietenește că e interesant ce propunem noi dar în acest stil nu mai terminăm proiectul instalatiei electrice a avionului nicicând.

 

Responsabilul de proiect pentru instalația electrică a acestui avion – Mihăilescu Tiberiu.

Dintre schemele electrice cele mai complexe au fost – alimentarea cu energie electrică a aeronavei, alimentarea instalației de combustibil, alimentarea instalației speciale (de armament). S-au conceput schemele electrice de principiu dar și schemele de cablaj.

 

Pentru o primă verificare a cablajului aeronavei, cu sprijinul atelierului de prototipuri din institut s-a realizat un mock up al avionului la scara 1:1 din lemn  care conținea Tabloul de bord (cu macheta aparatelor de bord, semnalizări de funcționare, de atenționare etc), cablurile cu conexiunile de la trecerile prin cadre și alte elemente de structură ale aeronavei, elemente care reprezentau simplificat consumatorii electrici/ echipamentele.

 

A urmat montajul instalației electrice pe prototipul IAR 93  cu asistenta tehnica a inginerilor de la institut   și testarea acesteia pe avionul la sol  la Intreprinderea de Avioane Bacău, apoi în zbor. Mai tarziu a avut loc  interpretarea datelor specifice obținute de la Centrul de Incercări în Zbor, Craiova. La toate aceste activități au fost implicați membri ai colectivului de instalații electrice din institut.

 

 

  1. Colectivul Radiocomunicații Radiocompas

In cadrul colectivului s-a realizat Radiocompasul, inclusiv indicatorul RMI. Șef de proiect Suciu Liviu, Ciobanu Marietta. S-au asimilat în țară numeroase componente, s-au realizat toate testele necesare conform cu standarde/ norme de aviatie vestice.

 

  1. Colectivul Asimilare echipamente de uz aeronautic

Membri ai acestui colectiv au coordonat pe plan național, în industria orizontală, activități de asimilare echipamente electrice/ electronice, au întocmit teme de cercetare – proiectare, caiete de sarcini, uneori programe de încercări.  Astfel s-au conceput și realizat conectoare de uz aeronautic, cu ploți de diferite intensități și aplicații, micromotoare electrice, selsine. S-au realizat și in institut echipamente și componente electrice de anvergură mai redusă. De asemenea, s-au realizat interfețe electronice pentru sisteme ale aeronavei.  S-a colaborat cu ICPE, CONECT, colective de cercetare din Universitatea Politehnică, Electroprecizia Săcele etc.

 

Marietta Ciobanu