Colectivul de AEROELASTICITATE a avut de la început sarcina de a realiza toate activitățile necesare omologării din punct de vedere dinamic a structurii avionului IAR-93, în conformitate cu regulamente militare MIL-8870 ASG și Av-970, care au stat la baza proiectării avionului respectiv.
Ptincipalele activități desfășurate au fost:
– Calculul vibrațiilor libere ale avionului;
– Determinarea vitezei de divergență a avionului;
– Determinarea răspunsului dinamic al avionului;
– Determinarea vitezei de flutter a avionului;
Aceste activități, s-au conceput pe baza modelelor în teorie de bară pentru avionul în configurație lisă și în diferitele configurații de acroșare, ținând cont de misiunile concrete ale avionului IAR-93. Au fost activitățile care au încheiat și validat faza de proiectare a avionului prototip.
După realizarea prototipului s-a trecut la etapă următoare:
– Întocmirea programelor pentru încercării de vibrații la sol;
– Probele de vibrații la sol mai întâi în configurație lisa și ulterior în configurațiile de acroșare considerate critice în analiză de flutter;
– Pe baza rezultatelor obținute în încercările de vibrații la sol s-au refăcut activitățile:
- Calculul vibrațiilor libere ale avionului;
- Determinarea vitezei de divergență a avionului;
- Determinarea răspunsului dinamic al avionului;
- Determinarea vitezei de flutter a avionului;
Aceste activități, au încheiat și validat avionul de serie IAR-93.
Colectivul de aeroelasticitate a fost format din:
– ing. Adrian Neagu
– ing. Adrian Țăruș
– ing. Dragomir Sacagiu
– mat. Gheorghe Bondar
– mat. Ion Aldea
– mat. Ion Calistrate
– ing. Tudor Vladimirescu,
participanți activi la omologarea avionului IAR-93, în toate configurațiile analizate.
Revenind la activitățile specifice executate de colectivul de aeroelasticitate, menționăm că probele de vibrații la sol s-au efectuat cu sprijinul și sub asistență tehnică a colectivului condus de ing. Sorin Nasta (care a asigurat suportul tehnic necesar, pentru bună funcționare a instalației de încercări PRODERA utilizată în desfășurarea efectivă a încercărilor de vibrații la sol). Încercările de vibrații la sol s-au desfășurat la Întreprinderea de Avioane Craiova și mai ales la Centrul de Încercări în Zbor Craiova în perioada 1978-1985.
Analiză de flutter, a reprezentat pentru omologarea avionului IAR-93 o adevărată piatră de încercare, stabilirea vitezei maxime de zbor a avionului raportată la viteză teoretică de zbor determinată din calculul teoretic al diagramelor de manevră pentru configurația lisa și diferitele configurații de acrosare. Semnătură pusă pe documentația de “BUN DE ZBOR” a reprezentat o încununare a activității de cercetare desfășurate, o mândrie și un success deosebit al industriei aeronautice române.
Trebuie menționat faptul că pe toată durata derulării proiectului IAR-93, cunoscut și sub numele de YUROM, având în vedere că era un produs realizat în colaborare de către România și Yugoslavia, acesta a reprezentat pentru partea română o permanentă dorință de a performa în domeniul analizei și încercărilor dinamice al structurilor de aviație și chiar dacă partea yugoslava avea o deschidere mai mare spre occident, partea română a încercat prin profesionalismul și tenacitatea în pregătire, să ajungă la performanțele necesare abordării și realizării unui asemenea proiect de mare anvergură.
În exploatarea avionului IAR-93, calculele dinamice au confirmat cu brio rezultatele obținute, experință și profesionalismul colectivului de aeroelasticitate și a întregii secții de “Calcul structuri” a INCREST București și a colaborării științifice a întregului personal implicat din cadrul institutului pentru realizarea unui produs fiabil în care și-a pus amprenta creația științifică românească.
Ing. Tudor VLADIMIRESCU
29.01.2024
Felicitări colectivului de profesioniști de la AEROELASTICITATE! Pe unii dintre ei i-am cunoscut, colaborând în anumite perioade, in special cu matematicienii.
Toată admirația si respectul meu pentru profesionalismul inginerilor de la INCREST București!