Încercări în zbor

 

   Încercările în zbor  sunt efectutate în următoarele situații:

– la ieșirea din fabricatie a aeronavelor

– după lucrări de mentenanță sau reparații

– la prototipuri

 După caracterul încercării, la primele două categorii se verifică de către pilotul de încercare dacă avionul corespunde standardelor pentru a fi admis la expoatare.

Înainte de a fi admis la zborurile de încercare, la sol și punct fix, echipa tehnică de deservire face testarea avionului conform unei liste de verificări care să asigure faptul că avionul poate fi admis la zbor.

La avioanele prototip, testarea avionului este mult diferită de cele de la ieșirea din fabricație sau după lucrări de mentenanță. Avioanele prototip se pot clasifica în funcție de mai mulți parameri în diverse clase. Fiecare clasă este definită după folosință și caracteristici tehnice și are regulamente specifice de proiectare și standarde de fabricație. Pentru a fi acceptate la zbor și folosite. aceste avioane trebuie să parcurgă un program de testări în zbor ,conform unor cerințe prevăzute de Autoritatea de Atestare.Nu voi intră în detalii pe categorii de avioane.

La prototipuri, fie civile sau militare se începe cu rulajul pe pista de decolare.

Scopul acestor încercări în rulaj este de a se stabili de către pilot dacă avionul poate fi stabil pe o direcție și dacă prin folosirea sistemului de frânare poate fi manevrat în condiții de siguranță.

( Pentru avionul AG 6 ,după primul incident de la Bacău, au fost necesare 2 săptămâni de încercări cu 3 piloți că să se mențînă avionul în rulaj în limitele pistei )

( La avionul IAR 99 nr S 001 tot cam atâta timp până să se regleze presiunile în amortizoarele trenului de aterizare, ca să nu mai „țopăie” pe pistă )

Toare aceste rulaje se fac cu viteză mică.

Dacă avionul se poate controla de către pilot. se trece la determinarea vitezei de rotație( V1) și dacă avionul poate fi frânat în limita pistei.Acest gen de rulaj se execută de mai multe ori ca pilotul să se obișnuiască cu avionul.

Dacă totul este în regulă se trce la zbor. Decolare,tur de pistă, aterizare. Se fac atâtea zboruri până când pilotul are control asupra avionului .

Etapă următoare la încercarea prototipurilor presupune executarea zborurilor pentru a se determina parametri avionului conform reglementărilor .

Reglementările sunt specifice domeniului de folosință și sunt diferite cele civile de cele militare.

Probele în zbor se fac pentru a se demonstra performanțele, manevrabilitatea în anvelopa de zbor și unele sunt speciale. la solicitarea proiectantului sau constructorului.

În faza de evoluție a unui proiect  se fac încercări în zbor la fiecare modificare majoră a configurației sau a schimbării sistemului de propulsie.

Principial cam așa sunt încercările prototipurilor.

Încercările la ieșirea din fabricație:

Constau în câteva zboruri pentru a se determina dacă avionul se încadrează în standardul definit și determinat la omologarea prototipului. Se subântelege că se determină și neconformitatile în funcționarea subsistemelor avionului. Se repetă zborul în care a fost identificată o defecțiune .

Încercările după mentenanță (lucrări regulamentare) se fac întrun singur zbor. Dacă se identifică probleme, avionul se supune controlului tehnic și se reface zborul de încercare.

 Acum, că știm cam ce sunt încercările în zbor, o să trecem la cele specifice programelor IAR 93 și IAR 99.

Constantin Panaitescu