Stadiu până în anul 2000
Despre autori: Ciobanu Emil – am fost angajat la Institut în cadrul laboratorului din 1969 până în nov 1982, după care am revenit la Institut între nov. 1992 și 1996, când am fost șeful laboratorului.
În august 1969 când m- am angajat la ICPAS, șeful laboratorului era dl. Codreanu Constantin, care a fost șeful laboratorului până în 1981, când a fost mutat la AEROTECH. Tot în august 1969 a venit în colectiv și dl. matematician Ursu Ioan. Pe urmă colectivul s-a mărit.
Laboratorul până în 1974 nu a avut spațiu pentru aparatură , eram în birouri, inițial în 1969 în str. Grigore Mora, din 1970 în Localul din Băneasa pe Șoseua București-Ploiești.
La mutarea pe Platforma Militari, B-dul Păcii nr 222, sediul actual al INCAS s- a alocat un spațiu de 240 mp în anexă halei numită ”de structuri.”
În 1974 fost demarat un program de investiții pentru întregul Institut. Cifra investițiilor a fost de sute de milioane de lei. Din câte țin minte sufleria a costat 30 milioane dolari.
O listă a dotărilor laboratorului la nivelul anilor 2000, este prezentată în partea finală a materialului. Laboratorul de hidraulică, putem spune că a beneficiat de sume importante. Dintre toate instalațiile de pe avion(combustibil, climatizare, comenzi), hidraulica a avut cel mai dotat laborator. Pe partea de electrice s-au realizat încă două laboratoare bine dotate.
Ex. – un traductor Hottinger a costat 1250 DM=650 EUR și aveam 100 de buc.
Apreciem că în 1980 eram cel mai bine dotat laborator de hidraulică pentru acționari hidrostatice din țară. Că referință luăm ICPMUA(SIMTEX) și laboratorul Centrului de Hidraulică a Institutului de Mecanică Fină.
Primul echipament al laboratorului a fost o presă de încercat manometre marca BOURDON care a costat 16000 lei, primită în 1972.
În anii 1973, 1974 Ciobanu E. și Codreanu C. făcând parte din personalul laboratorului am efectuat încercări la I.Av. Bacău.
Ciobanu E. – am efectuat încercări pe un stand proiectat de Ioniță Achim și realizat la I.Av. Bacău pentru servomecanismul BU 51 MS. Pe un exemplar care a fost modificat, s-au realizat găuri în corpul servomecanismului, s-au montat pe servomecanism traductoare de presiune pentru cele patru camere, traductoare de deplasare la intrare și pe tija de execuție. Simulatorul de forță era realizat dintr-un pachet de discuri arc taler. Aveam un excitator de semnale sinusoidale, un motor reglat cu un sistem cu lămpi mari. S-a studiat servomecanismul BU 51 MS.
În 1974 am participat la încercările pe Modelul Funcțional al Instalației Hidraulice și Comenzilor de Zbor, încercări prezentate într-un alt material postat pe siteul iar93.ro În 1973-1974 la Bacău am făcut/supravegheat toate încercările de fabricație ale echipamentelor hidraulice fabricate la Bacău și înainte de instalare pe avion pentru cele importate(total aprox 140), care s-au montat pe prototip. A fost lucrarea PP109 în care s-au introdus toate fișele de încercări ale echipamentelor hidraulice instalate pe avionul prototip. I.Av. Bacău a plătit la acea vreme 1.7 milioane lei – cam 15 apartamente cu 3 camere. Vedeți materialul de pe siteul iar93.ro în care se prezintă instalația hidraulică cu echipamentele sale.
Laboratorul până în 1975 a fost implicat și în preluarea unor norme de aviație din țările vest europene. De ex. Ciobanu Emil – am tradus din l germană, norme LN=Luftfahrt Normen din RFG pentru racorzi hidraulici, conducte flexibile, etc
Dl. Codreanu participa la discuțiile cu partea iugoslavă referitoare la servocomenzi.
Dl. Ursu Ioan., matematician, s-a ocupat de calcule referitoare la stabilitatea lanțurilor de comenzi.
O privire generală a activităților din cadrul Laboratorului de Hidraulică și Servocomenzi până în 1982 și după: au fost realizate studii teoretice și cercetări experimentale în domeniul acționărilor hidraulice specifice aeronavelor.
Printre activitățile desfașurate au fost
1. Verificarea parametrilor funcționali ai echipamentelor hidraulice în vederea montării lor pe avion: de ex pompele Vickers care se montau pe avion la Craiova, înainte de montaj pe avion erau verificate la Institut, mai târziu și pompele de pe IAR 330 reparate de AEROTEH.
2. Proiectare și încercări pentru pompe, servomecanisme și servovalve;
În primii ani personalul laboratorului făcând parte din Atelierul A4, am participat la proiectarea unor circuite hidraulice, calculul unor circuite hidraulice: de ex circuitul frânei aerodinamice. Am relevat servomecanismul de orientare al jambei de bot, YUR 742-3000 după modelul de pe avionul SABRE. Dl Cătălin Theodorescu a proiectat servomecanismul SMHR pentru avionul IAR 99.
Aici putem enumeră mai târziu și încercările servomecanismelor SMHR de pe IAR 99, SH04, SH05 asimilarea servomecanismelor DOWTY și începerea proiectării servovalvei DOWTY(dl Ionescu Ion).
Am fost implicați în stabilirea importului de servomecanisme Dowty, pentru înlocuirea servomecanismelor sovietice BU 51 MS și BU 45, recepționarea în Anglia a servomecanismelor .
Dl. Ursu I a efectuat o serie de lucrări referitoare la stabilitatea lanțurilor de comenzi.
3. Încercări pe modelele funcționale ale avioanelor pentru determinarea performanțelor instalației hidraulice și sistemului comenzilor de zbor; După modelul de la I.Av. Bacău s-au realizat și la Institut modele funcționale pentru IAR 93 și IAR 99. S-a participat și la proiectarea modelelor funcționale.
4. Încercări pe avion la sol: am participat la CIZ și Iav Craiova în 1977-1978 la încercările pentru eliminarea autooscilatiilor din lanțul de comenzi longitudinal al IAR 93, după pierderea unui avion dublă comandă.
5. Proiectarea diferitelor standuri și dispozitive pentru efectuarea încercărilor în laborator; de ex standuri încercări servomecanisme după conceptul DOWTY cu simularea rigidității de prindere a servomecanismului și a maselor inertiale.
Am asigurat importul de echipamente pentru dotarea standurilor, am acordat asistență tehnică la ICA Brașov, la IMRA pentru realizarea standurilor noastre.
6. Determinarea caracteristicilor statice și dinamice ale diferitelor echipamente;
7. Lucrări de întreținere și reparații pentru standurile de încercare proprii;
8. Elaborarea programelor și procedurilor pentru încercarea echipamentelor hidraulice
9. Elaborarea soft-uri pentru achiziția și prelucrarea datelor la modelele funcționale
10.Urmărirea comportării în timp și evoluția parametrilor funcționali ai echipamentelor montate pe modelul funcțional. Pentru fiecare echipament a fost realizat un dosar cu fișa tehnică, procedura de încercare, valorile parametrilor funcționali determinați experimental și evoluția acestora;
11. Elaborarea rapoartelor de încercare pentru echipamentele supuse încercării;
12. Elaborarea buletinelor de încercare pentru intern și extern.
13. Elaborarea documentației pentru acreditarea laboratorului;
14. Determinarea purității uleiului; a se vedea materialul referitor la această tema de pe site-ul iar93.ro
15. Realizarea unor studii și cercetări teoretice în domeniul stabilității sistemelor de acționare hidraulică echipate cu servomecanisme .
Lista dotărilor Laboratorului de Cercetări Hidraulice și Servocomenzi
Este prezentată situația din anii 1995-2000
În ultimii 10 ani laboratorul s-a restructurat, standurile de încercări mari au fost mutate la alte organizații, camera de încercări la temperature scăzute a fost dezafectată. Laboratorul a fost mutat în clădirea de birouri a INCAȘ, corpul A din față.
Spațiul din localul Militari destinat laboratorului de hidraulică a fost de 360 mp, fără spațiul aferent modelelor funcționale.
Nr. crt |
Denumirea |
Observații |
1 |
Stand pentru încercarea pompelor volumice |
Motor cu turație variabilă, reglată cu tiristori, AEG 60Kw, traductoare pentru măsurarea turației, momentului, presiunii, debitului (pe stand erau 3 debitmetre cu turbină). Manometrele erau WIKA de precizie clasa 0.25. Standul a fost proiectat dupa o normă americană, care făcea referință si la impedanța hidraulică. Realizarea standului a fost realizata la IMRA cu echipamente cumpărate de IMFCA. Montarea s-a făcut în spațiul laboratorului de pe platforma Militari. O problemă a fost la montaj echilibrarea legăturii motor – pompă cu traductorul de turație si moment HOTTINGER inclus , turație până la 6000 rot/min. An punere in functiune 1976 |
2 |
Stand pentru încercarea echipamentelor/agregatelor hidraulice |
Dotat cu 2 generatoare hidrostatice cu debit constant. Realizat la IMRA Bucuresti, a fost destinat încercării servomecanismelor alimentate de la 2 sisteme |
3 |
Cameră frigorifică+ instalație frigorifică |
-550C, 6m3 Proiectată de ICPIAF Cluj echipamente de la Tehnofrig -Cluj si DANFOSS. Grupul de compresoare ocupa o încăpere. O problemă deosebită a fost etanșeitatea la instalația cu freon. A fost proiectatată ca în camera frigorifică propriu zisă să poata fi introdus bancul de încercări servomecanisme cu servomecanismul pentru a realiza incercari la temperaturi scăzute. S-a facut această încercare cu servomecamismul de la IAR 99. |
4 |
Camera climatică |
-550C…+700C, 2m3 WIKA |
5 |
Generatoare hidrostatice mobile cu debit reglabil |
2 buc Realizate la ICA Brasov |
6 |
Stand pentru încercarea etanșeității la presiune mică |
2 m.c.l. |
7 |
Stand pentru determinarea caracteristicilor statice și dinamice ale servomenanismelor mecanohidraulice + încercări de anduranță |
4 buc, (eleron 93,stabilizator 93, elicopter, eleron 99) Se simula rigiditatea de fixare și masa inertială. Ne-am inspirat după solutia folosită la DOWTY – realizatorul servomecanismelor de pe Concorde |
8 |
Stand pentru curățarea cu ultrasunete a echipamentelor/agregatelor hidraulice |
SOG3 de provenienta URSS prin centrifugare cu 300.000 rotatii minut se ajungea la filtrare până la 3 microni. |
9 |
Stand pentru curățarea elementelor filtrante ale filtrelor hidraulice |
|
10 |
Instalație hidraulică fixă |
2 generatoare hidrostatice cu debit reglabil |
11 |
Stand pentru determinarea caracteristicilor echipamentelor hidraulice |
|
12 |
Frână electromagnetică |
Pentru încercarea motoarelor hidraulice |
13 |
Stand pentru determinarea caracteristilor statice și dinamice ale servovalvelor |
|
14 |
Sistem pentru achiziția și prelucrarea datelor |
Neff+IBM Avea posibilitatea să achizitioneze semnale de la 32 de puncte, traductoare. Au fost mai multe înregistratoare Honeywell și din URSS, care înregistrau variația parametrilor pe hârtie fotosensibilă AGFA, mai târziu pe suport informatic. |
15 |
Camera albă |
In care era instalata instalatia de determinare a puritatii lichidelor. |
16 |
Stand pentru determinarea purității uleiului, Pe clase de dimensiuni in microni |
Firma Pacific HIAC A costat aproximativ 50.000 dolari in 1980 |
17 |
Stand pentru determinarea acoperirilor hidraulice ale distribuitoarelor |
Realizat prin autoutilare |
18 |
Traductoare de debit |
Flow Metter, cu turbina, Booth Reuter cu roti ovale de clasa de precizie 0,25 |
19 |
Traductoare de presiune |
Hottinger, aproximativ 100 buc in gama de la 0 la10, 100,300, 500 bari |
20 |
Traductoare pentru masurarea diferentei de presiune |
Diferite diferente de presiune |
21 |
Traductoare de forță |
Hottniger de diferite domenii |
22 |
Traductoare de moment |
Hottinger |
23 |
Traductor de viteza |
SCHAEVITZ se pare unicele in Romania |
24 |
Traductoare (termocuple)de temperatura cu diametrul de 2 mm, pentru a fi introduce in conducte |
Philips |
25 |
Instalație pentru ceața salină |
|
26 |
Camera de incercari la spargere |
Perete de table de 10 mm |
27 |
Instalatie de determinare modul de compresibilitate a lichidului |
Cilindru realizat la IMGB |
28 |
Model functional instalație hidraulică si comenzi de zbor IAR 93 |
|
29 |
Model functional instalație hidraulică si comenzi de zbor IAR 99 |
|
30 |
Instalație mobilă pentru alimentare și condiționarea uleiului din instalația hidraulică a modelelor funcționale |
AMS sursa de alimentare la sol a instalatiilor hidraulice a avioanelor, a fos cumparata din Franta in 1980, avea posibilitatea de a extrage aerul, apa din lichidul hidraulic. Putea alimenta simultan două sisteme hidraulice |
31 |
Stand pentru încercarea la şocuri |
|
32 |
Stand pentru încercarea la vibraţii |
|
33 |
Generator de semnale electrice |
|
34 |
Analizor de semnale |
Transferometru IAUC |
Personal care a lucrat la Laboratorul de Hidraulica si Servocomenzi până in 1981
1.Codreanu Constantin șef laborator
2.Ciobanu Emil
3.Ursu Ioan
4.Theodorescu Catalin
5.Cristescu Doru
6.Călinoiu Constantin.
7.Ionescu Ion
8.Păunescu Sorin
9 Georgescu Dan
10.Ivan Ana
11.Niță Marian
12. Marian Niculae
Dupa 1980 au mai fost angajați la laborator:
13.Arghir Minodor
14.Tivig Constanța
15.Costache Mariana
16.Roșioru Marian
17.Vladimirescu Mihai
18.Apostoliu Florin
19.Nicolae Marian 2
20.Teodosiu
21.Berar Vladimir si altii
Personalul amintit mai sus a fluctuat , ex unii au fost mutați la AEROTEH, alții la alte compartimente, etc
Dr. ing. Emil Ciobanu