Laborator Hidraulică și Servocomenzi

Stadiu până în anul 2000

Despre autori: Ciobanu Emil – am fost angajat la Institut  în cadrul laboratorului din 1969 până în nov 1982, după care am revenit  la Institut între  nov. 1992 și 1996, când am fost șeful laboratorului.

În august 1969 când m- am angajat la ICPAS, șeful laboratorului era dl. Codreanu Constantin, care a fost  șeful laboratorului până în 1981,  când a fost mutat la AEROTECH. Tot în august 1969 a venit în colectiv și dl. matematician Ursu Ioan. Pe urmă colectivul s-a mărit.

Laboratorul până în 1974 nu a avut  spațiu  pentru aparatură , eram în birouri, inițial în 1969 în str. Grigore Mora, din 1970 în Localul din Băneasa pe Șoseua București-Ploiești.

La mutarea pe Platforma Militari, B-dul Păcii nr 222, sediul actual al INCAS s- a alocat un spațiu de 240 mp în anexă halei numită ”de structuri.”

În 1974  fost demarat un program de investiții pentru întregul Institut. Cifra investițiilor a fost de sute de milioane de lei. Din câte  țin minte sufleria a costat 30 milioane dolari.

O listă a dotărilor laboratorului  la nivelul anilor 2000, este prezentată în partea finală a materialului. Laboratorul de hidraulică,  putem spune că a beneficiat de sume importante. Dintre toate instalațiile de pe avion(combustibil, climatizare, comenzi), hidraulica a avut cel mai dotat laborator. Pe partea de electrice s-au realizat  încă două laboratoare bine dotate.

Ex. – un traductor Hottinger a costat 1250 DM=650 EUR și aveam 100 de buc.

Apreciem că în 1980 eram cel mai bine dotat laborator de hidraulică pentru acționari hidrostatice din țară. Că referință luăm ICPMUA(SIMTEX) și laboratorul Centrului de Hidraulică a Institutului de Mecanică Fină.

Primul echipament al laboratorului a fost o presă de încercat manometre marca BOURDON care a costat 16000 lei, primită în 1972.

În anii 1973, 1974 Ciobanu E. și Codreanu C. făcând parte  din personalul laboratorului am efectuat încercări la I.Av. Bacău.

Ciobanu E. –  am efectuat încercări pe un stand proiectat de Ioniță Achim  și realizat la I.Av. Bacău pentru servomecanismul BU 51 MS. Pe un exemplar care a fost modificat, s-au  realizat găuri în corpul servomecanismului, s-au montat pe servomecanism traductoare de presiune pentru cele patru camere, traductoare de deplasare la intrare  și pe tija de execuție. Simulatorul de forță era realizat dintr-un pachet de discuri arc taler. Aveam un excitator de semnale sinusoidale, un motor reglat cu un sistem cu lămpi mari. S-a studiat  servomecanismul BU 51 MS.

În 1974 am participat la  încercările pe Modelul Funcțional al Instalației Hidraulice și Comenzilor de Zbor, încercări prezentate într-un alt material postat pe siteul iar93.ro În 1973-1974 la Bacău am făcut/supravegheat  toate încercările de fabricație ale echipamentelor hidraulice fabricate la Bacău și înainte de instalare pe avion pentru cele importate(total aprox 140), care s-au montat pe prototip. A fost lucrarea PP109 în care s-au introdus toate fișele de încercări ale echipamentelor hidraulice  instalate pe avionul prototip. I.Av. Bacău a plătit la acea vreme 1.7 milioane lei – cam 15 apartamente cu 3 camere. Vedeți materialul de pe siteul iar93.ro în care se prezintă instalația hidraulică cu echipamentele sale.

Laboratorul până în 1975 a fost implicat și  în preluarea unor norme de aviație din țările vest europene. De ex. Ciobanu Emil – am tradus din l germană, norme LN=Luftfahrt Normen din RFG pentru racorzi hidraulici, conducte flexibile, etc

Dl. Codreanu participa la discuțiile cu partea iugoslavă referitoare la servocomenzi.

Dl. Ursu Ioan., matematician,  s-a ocupat de calcule referitoare la stabilitatea lanțurilor de comenzi.

O privire  generală a activităților din cadrul Laboratorului de  Hidraulică și Servocomenzi până în 1982 și după: au fost realizate studii teoretice și cercetări experimentale în domeniul acționărilor hidraulice specifice  aeronavelor.

Printre activitățile desfașurate au fost

1. Verificarea parametrilor funcționali ai echipamentelor hidraulice în vederea montării lor pe avion: de ex pompele Vickers care se montau pe avion la Craiova, înainte de montaj pe avion erau verificate la Institut, mai târziu și pompele de pe IAR 330 reparate de AEROTEH.

2. Proiectare și încercări  pentru pompe, servomecanisme și servovalve;

În primii ani personalul laboratorului făcând parte din Atelierul A4, am participat la proiectarea unor circuite hidraulice, calculul unor circuite hidraulice: de ex circuitul frânei aerodinamice. Am relevat servomecanismul de orientare al jambei de bot, YUR 742-3000 după modelul de pe avionul SABRE. Dl Cătălin Theodorescu a proiectat servomecanismul SMHR pentru avionul IAR 99. 

Aici putem enumeră mai târziu  și încercările servomecanismelor SMHR de pe IAR 99, SH04, SH05 asimilarea servomecanismelor DOWTY și începerea proiectării servovalvei DOWTY(dl Ionescu Ion).

Am fost implicați în stabilirea importului de servomecanisme Dowty, pentru înlocuirea servomecanismelor sovietice BU 51 MS și BU 45, recepționarea în Anglia  a servomecanismelor .

Dl. Ursu I a efectuat o serie de lucrări referitoare la stabilitatea lanțurilor de comenzi.

3.  Încercări pe modelele funcționale ale avioanelor pentru determinarea performanțelor instalației hidraulice și sistemului comenzilor de zbor; După modelul de la I.Av. Bacău s-au realizat și la Institut modele funcționale pentru IAR 93 și IAR 99. S-a participat și la proiectarea modelelor funcționale.

4. Încercări pe avion la sol: am participat la CIZ și Iav Craiova în 1977-1978  la încercările pentru eliminarea autooscilatiilor din lanțul de comenzi longitudinal al IAR 93, după pierderea unui avion dublă comandă.

5. Proiectarea diferitelor standuri și dispozitive pentru efectuarea încercărilor în laborator; de ex standuri încercări servomecanisme după conceptul DOWTY cu simularea rigidității de prindere a servomecanismului și a maselor inertiale.

Am asigurat importul de echipamente pentru dotarea standurilor, am acordat asistență tehnică la ICA Brașov, la IMRA pentru realizarea standurilor noastre.

6. Determinarea caracteristicilor statice și dinamice ale diferitelor echipamente;

7. Lucrări de întreținere și reparații pentru standurile de încercare proprii;

8. Elaborarea programelor și procedurilor pentru încercarea echipamentelor hidraulice

9. Elaborarea soft-uri pentru achiziția și prelucrarea datelor la modelele funcționale

10.Urmărirea comportării în timp și evoluția parametrilor funcționali ai echipamentelor montate pe modelul funcțional. Pentru fiecare echipament a fost realizat un dosar cu fișa tehnică, procedura de încercare, valorile parametrilor funcționali determinați experimental și evoluția acestora;

11. Elaborarea rapoartelor de încercare pentru echipamentele supuse încercării;

12. Elaborarea buletinelor de încercare pentru intern și extern.

13. Elaborarea documentației pentru acreditarea laboratorului;

14. Determinarea purității uleiului; a se vedea materialul referitor la această tema de pe site-ul iar93.ro

15. Realizarea unor studii și cercetări teoretice în domeniul stabilității sistemelor de acționare hidraulică echipate cu servomecanisme .

Lista dotărilor Laboratorului de Cercetări Hidraulice și Servocomenzi

Este prezentată situația din anii 1995-2000

În ultimii 10  ani laboratorul s-a restructurat, standurile de încercări mari au fost mutate la alte organizații, camera de încercări la temperature scăzute a fost dezafectată. Laboratorul a fost mutat în clădirea de birouri a INCAȘ, corpul A din față.

Spațiul din localul Militari destinat laboratorului de hidraulică a fost de 360 mp, fără spațiul  aferent modelelor funcționale.

Nr. crt

Denumirea

Observații

1

Stand pentru încercarea pompelor volumice

Motor cu turație variabilă, reglată cu tiristori, AEG 60Kw, traductoare pentru măsurarea turației, momentului, presiunii, debitului (pe stand erau 3 debitmetre cu turbină).

Manometrele erau WIKA de precizie  clasa 0.25.

Standul a fost proiectat  dupa o normă americană, care făcea referință si la impedanța hidraulică. Realizarea standului a fost realizata la IMRA cu echipamente cumpărate de IMFCA. Montarea s-a făcut în spațiul laboratorului de pe platforma Militari. O problemă a fost la montaj echilibrarea legăturii motor – pompă cu traductorul de turație si moment HOTTINGER inclus , turație până la 6000 rot/min. An punere in functiune 1976

2

Stand pentru încercarea echipamentelor/agregatelor hidraulice

Dotat cu 2 generatoare hidrostatice cu debit constant. Realizat la IMRA Bucuresti, a fost destinat încercării servomecanismelor alimentate de la 2 sisteme

3

Cameră frigorifică+ instalație frigorifică

-550C, 6m  Proiectată de ICPIAF Cluj echipamente de la Tehnofrig -Cluj si DANFOSS.

Grupul de compresoare ocupa o încăpere. O problemă deosebită a fost etanșeitatea la instalația cu freon.

A fost proiectatată ca în camera frigorifică propriu zisă să poata fi introdus bancul de încercări servomecanisme cu servomecanismul pentru a realiza incercari la temperaturi scăzute.

S-a facut această încercare cu servomecamismul de la IAR 99.

4

Camera climatică

-550C…+700C, 2m3  WIKA

5

Generatoare hidrostatice mobile cu debit reglabil

2 buc Realizate la ICA Brasov

6

Stand pentru încercarea etanșeității la presiune mică

2 m.c.l.

7

Stand pentru determinarea caracteristicilor statice și dinamice ale servomenanismelor mecanohidraulice + încercări de anduranță

4 buc, (eleron 93,stabilizator 93, elicopter, eleron 99)

Se simula rigiditatea de fixare și masa inertială.

Ne-am inspirat după solutia folosită la DOWTY  –  realizatorul servomecanismelor de pe Concorde

8

Stand pentru curățarea cu ultrasunete a echipamentelor/agregatelor hidraulice

SOG3 de provenienta URSS prin centrifugare cu 300.000 rotatii minut se ajungea la filtrare până la 3 microni.

9

Stand pentru curățarea elementelor filtrante ale filtrelor hidraulice

 

10

Instalație hidraulică fixă

2 generatoare hidrostatice cu debit reglabil

11

Stand pentru determinarea caracteristicilor echipamentelor hidraulice

 

12

Frână electromagnetică

Pentru încercarea motoarelor hidraulice

13

Stand pentru determinarea caracteristilor statice și dinamice ale servovalvelor

 

14

Sistem pentru achiziția și prelucrarea datelor

Neff+IBM Avea posibilitatea să achizitioneze semnale de la 32 de puncte, traductoare. Au fost mai multe înregistratoare Honeywell și din URSS, care înregistrau variația parametrilor pe hârtie fotosensibilă AGFA, mai târziu pe suport informatic.

15

Camera albă

In care era instalata instalatia de determinare a puritatii lichidelor.

16

Stand pentru determinarea purității uleiului,

Pe clase de dimensiuni in microni

Firma Pacific  HIAC

A costat aproximativ 50.000 dolari in 1980

17

Stand pentru determinarea acoperirilor hidraulice ale distribuitoarelor

Realizat prin autoutilare

18

Traductoare de debit

Flow Metter, cu turbina, Booth Reuter cu roti ovale de clasa de precizie 0,25

19

Traductoare de presiune

Hottinger, aproximativ 100 buc in gama de la 0 la10, 100,300, 500 bari

20

Traductoare pentru masurarea diferentei de presiune

Diferite diferente de presiune

21

Traductoare de forță

Hottniger de diferite domenii

22

Traductoare de moment

Hottinger

23

Traductor de viteza

SCHAEVITZ se pare unicele in Romania

24

Traductoare (termocuple)de temperatura cu diametrul  de 2 mm, pentru a fi introduce in conducte

Philips

25

Instalație pentru ceața salină

 

26

Camera de incercari la spargere

Perete de table de 10 mm

27

Instalatie de determinare modul de compresibilitate a lichidului

Cilindru realizat la IMGB

28

Model functional instalație hidraulică si comenzi de zbor IAR 93

 

29

Model functional instalație hidraulică si comenzi de zbor IAR 99

 

30

Instalație mobilă pentru alimentare și condiționarea uleiului din instalația hidraulică a modelelor funcționale

AMS sursa de alimentare la sol a instalatiilor hidraulice a avioanelor, a fos cumparata din Franta in 1980, avea posibilitatea de a extrage aerul, apa  din lichidul hidraulic.

Putea alimenta simultan două sisteme hidraulice

31

Stand pentru încercarea la şocuri

 

32

Stand pentru încercarea la vibraţii

 

33

Generator de semnale electrice

 

34

Analizor de semnale

Transferometru IAUC

 

Personal care a lucrat la Laboratorul de Hidraulica si Servocomenzi până in 1981

1.Codreanu Constantin șef laborator

2.Ciobanu Emil

3.Ursu Ioan

4.Theodorescu Catalin

5.Cristescu Doru

6.Călinoiu Constantin.

7.Ionescu Ion

8.Păunescu Sorin

9 Georgescu Dan

10.Ivan Ana

11.Niță Marian

12. Marian Niculae

Dupa 1980 au mai fost angajați la laborator:

13.Arghir Minodor

14.Tivig Constanța

15.Costache Mariana

16.Roșioru Marian

17.Vladimirescu Mihai

18.Apostoliu Florin

19.Nicolae Marian 2

20.Teodosiu

21.Berar Vladimir si altii

 

Personalul amintit  mai sus a fluctuat  , ex unii au fost mutați la AEROTEH, alții la alte compartimente, etc

Dr. ing. Emil Ciobanu