Are rolul de a realiza în cabina etanșă a avionului condiții normale ambientale în ceea ce privește presiunea, temperatura, umiditatea, viteza de mișcare a aerului, în limitele cerințelor fiziologice și igienice, indiferent de parametrii mediului în care se deplasează avionul și regimul de zbor.
Instalația cuprinde:
– sistemul de climatizare
– sistemul de reglare a temperaturii din cabină
– sistemul de presurizare
– sistemul de dezaburire parbriz
– sistemul de ermetizare cupolă
– sistemul anti-g
– sistemul admisie aer dinamic cabină
Schema instalației
Sistemul de climatizare
Aerul prelevat de la compresorul motorului drept trece prin supapele de sens unic(1), apoi printr-o supapă de închis deschis(2) comandată prin contactul „climatizare” din cabina avionului.
Având o temperatură foarte ridicată, aerul este răcit în schimbătorul primar de căldura(6), apoi intră în compresorul centrifugal al turborăcitorului(11). Pe conducta ce face legătura între schimbătorul primar și compresorul turborăcitorului se află montat un întrerupator de temperatură(10), ce comandă închiderea supapei(2) când temperatura aerului în conductă depașește 1900C, iar în cabină se aprinde lampa de semnalizare „climatizare decuplată”.
Aerul iese din turbină puternic răcit, intră în camera de amestec(3) unde se amestecă cu un debit de aer cald ce nu trece prin circuitul de răcire (fiind reglat de supapa de comandă a temperaturii(15)) și ajunge în separatorul de apă(12).
Apa drenată în separator este pulverizată de ejectorul de apă(13) în conducta de admisie a aerului de răcire în schimbătorul secundar de caldură(8), unde prin evaporare contribuie la o răcire suplimentară a aerului de climatizare.
Aerul de climatizare uscat în separator trece prin supapa de sens unic(14) și intră în cabină, fiind distribuit la rampele instalației de climatizare, asigurând astfel încălzirea și climatizarea cabinei precum și dezaburirea cupolei.
Sistemul de reglare a temperaturii din cabină
Comanda automată se face punând comutatorul sistemului de comandă a climatizării pe sectorul „automat”, în jurul temperaturii pe care o dorește pilotul. Funcție de temperatura selectată cu ajutorul comutatorului, supapa de comandă a temperaturii (15) modifică debitul de aer cald sau rece ce intră în camera de amestec(3).
Temperatura poate fi reglată și manual.
Sistemul de presurizare
Aerul livrat de instalatia de climatizare a cabinei avionului este eliminat în afara cabinei prin intermediul a trei supape ce alcătuiesc sistemul de presurizare a cabinei.
Cele trei supape de reglare a presiunii aerului în cabina au următoarele roluri:
Supapa de comandă a presiunii(37) asigură:
– de la sol la 2400 m o presiune în cabină aproximativ egală cu cea a mediului înconjurator
– de la 2400 m la 4500 m o presiune în cabină egală cu cea de la 2400 m
– de la 4500 m pâna la 12000 m o presiune în cabină mai mare cu 210 mbar decât cea corespunzătoare înălțimii respective
Supapa auxiliară(35) este este comandată de supapa de comandă a presiunii având aceleași funcțiuni ca și aceasta.
Supapa de siguranță și golire în interior(36) are trei roluri și anume:
– rolul de siguranță nepermițând presiunii în cabină să crească peste valoarea de 235 +/- 10 mbar (se deschide și scoate în exteriorul cabinei excedentul de presiune)
– rolul de ventilație a cabinei – se deschide electric la comanda pilotului
– rolul de a nu permite crearea unei depresiuni în cabină mai mare de 20 mbar
Presiunea diferențială și înălțimea la care se află cabina se citește pe un manometru dublu diferențial și altimetru de cabină.
Sistemul de dezaburire parbriz
Are rolul de a dezaburi rapid parbrizul cabinei când situația o impune, prin suflarea unui jet de aer cald pe suprafața parbrizului.
Prin acționarea contactului ”dezaburire”, se deschide supapa(19) ce permite admisia aerului fierbinte de la motor în cabină, prin ramele dispuse în jurul parbrizului.
Senzorul de temperatură(20) are rolul de a închide supapa(19) în cazul în care temperatura aerului depășește 1900, deoarece aerul ce ajunge la suprafața parbrizului nu trebuie sa depășească valoarea de 530C, la temperaturi superioare având loc deteriorarea parbrizului.
Sistemul de ermetizare a cupolei cabinei
Sistemul de ermetizare a cupolei cabinei are rolul de a asigura etanșarea cupolă-cabină după închiderea și blocarea lacătelor cupolei.
Elementul care realizează ermetizarea îmbinării între cupolă și rama cabinei, este un furtun (șlang).
Sistemul de ermetizare are în componență o butelie de aer, care se umple în timpul funcționării motoarelor și care poate asigura două ermetizări ale cabinei avionului fără a mai fi necesară pornirea motoarelor.
Sistemul antiploaie parbriz
Are rolul de a asigura vizibilitatea în condițiile apariției ploii sau givrajului, prin suflarea de aer fierbinte pe fața exterioară a parbrizului. Acest aer antrenează picăturile de ploaie, respectiv topește gheața asigurând astfel o bună vizibilitate pentru pilot.
Sistemul antiploaie parbriz utilizează aerul prelevat din conducta principală a sistemului de climatizare, în amontele supapei de închis-deschis(2).
Sistemul anti-g
Are rolul de a asigura alimentarea cu aer a costumului de suprasarcină a pilotului, în funcție de evoluțiile avionului, pentru protejarea corpului pilotului la aceelerațiile inferioare valorii de +8g.
Reglarea presiunii aerului care pătrunde în costumul de suprasarcină a pilotuui se face de către supapa anti-g(30 si 32), ce permite decuplarea rapidă a costumului de avion la coborârea pilotului din avion sau în cazul catapultării.
Sistemul de admisie a aerului dinamic
În cazul unor defecțiuni în instalația de conditionare a aerului, sau în cazul apariției fumului și a gazelor rezultate în urma tragerii cu armamentul artileristic de bord, pilotul are posibilitatea să comande deschiderea supapei de admisie a aerului dinamic(34), care împreună cu supapa de siguranță și golire în interior(36) asigură ventilația cabinei.
Grigore Leoveanu