Motorul Viper – caracteristici tehnice

 

Caracteristicile principale ale motorului Viper 632-41(Viper 633-47)

Tipul motorului- turboreactor;

Concepția constructivă-flux axial;

Sensul de rotație-I.A.C.(privind din spate sau din cabina avionului, din scaunul de catapultare);

Caracteristici de gabarit și greutate:

– lungimea: 226, 876 cm;

– lățimea: 70,80 cm;

– înălțimea: 81,18 cm;

– masa : 378 Kg;

– greutatea tubului cu reacție: 45 kg.

Performanțe

 

Turația

Tracțiunea la sol(kgf)

Consum combustibil la sol(l./oră)

Tg

(C)

Pres.

Ulei

(kgf/

cmp)

Timp

Funct.

(min.)

Ture/min.

(%)

Maxim

La decolare

13.760

100

1814

(2224 cu P.C.)

2230

770

2,1+_0,35

20

Intermediar

13.500

98

1605

2000

740

2,1+_0,35

30

Maxim

continuu

13.050

95

1400

1720

680

2,1+_0,35

nelimitat

Relanti

5.500

39-42

98

317

450

0,56-1,75

nelimitat

Compresorul:

– 8 etaje;

– prelevări aer-pentru servicii avion;

Sistemul de combustie:

– tipul-cameră inelară(injectarea cu vaporizatoare);

– pozițiile bujiilor- 3 și 8(privind din spate);

Sistemul de combustibil:

– semnalizator diferențiat de joasă presiune; reglat la 3+_ 0,5 psi( 0,211 +_ 0,035  kgf/cmp);

Temperatura maximă a combustibilului-60 grade Celsius;

Turbina:

– tipul-acțiune/reacțiune;

– etaje-2;

Sistemul de ungere:

– tipul uleiului- mărci autorizate: Shell A.S.T.O. 500 și Mobil  Jet;

– capacitatea rezervorului de ulei-6,25 litri;

– capacitatea sistemului(motorul amorsat și rezervorul plin)-7,38 litri;

– ulei utilizabil-3,98 litri;

– ulei reutilizabil-2,27 litri;

Presiunile uleiului:

– normală, la un turaj de 95%, la o temperatură a uleiului de 60 de grade Celsius și mai ridicată- 2,1 +_ 0,35 Kgf/cmp;

– minimă, la un turaj de 40%, la temperatura uleului de 60 de grade Celsius și mai ridicată-0,7 kgf/cmp;

– maximă, la un turaj de 40%, la temperatura uleului de 60 de grade Celsius și mai ridicată-1,75 kgf/cmp;

– minimă, pentru îndeplinirea misiunii, la temperatura maximă a uleiului-0,35 kgf/cmp;

– semnalizarea de alarmă la joasă presiune-6+_0,5 psi( 0,422+_ 0,035 kgf/cmp);

– minimă în condiții de suprasarcină negativă-nicio limită, dar trebuie să se ia măsuri pentru a atinge un „g”  pozitiv într-un interval de 30 de sec.;

Temperaturile uleiului:

– minimă pentru pornire: -26 grade Celsius;

– minimă pentru funcționarea la presiunea minimă de 0,35 kgf/cmp: – 26 grade Celsius;

– temperatura maximă a uleiului: + 155 grade Celsius;

Consumul de ulei:

-minim(la un turaj de 95%): 0,513 l/ora de zbor;

– maxim(la un turaj de 95%): 0,71 l/ora de zbor;

Restricții de funcționare (pentru ambele tipuri de motoare)

– supraturația maxim admisă: 103% pentru maxim 20 secunde;

– temperatura maximă de pornire-reaprindere: 770 grade Celsius pentru maxim 5 secunde;

– timp de încălzire după pornire la turajul de 95%: 1 minut;

– presiunea uleiului la suprasarcini negative: o kgf/cmp pentru maxim 30 secunde;

– diferența între turajele celor două motoare în intervalul 70-100% și în urma unei reprize de la 60 la 100%:  maxim 1%;

– consumul de ulei: 0,513-0, 71 l./oră;

– condiții de givraj: temoeratura: 0-6 grade Celsius; umiditatea: 50%; vizibilitatea: 500 metri;

– timpul de repriză: 3,2-3,7 secunde.

Limite de funcţionare la regimul maxim cu P.C. cuplată:

– turaţia: 100% + 0,2 – 0,5;    

– temperatura maximă: 772o ;

– durata maximă de funcţionare: 10 minute, care erau incluse în cele 20 de minute reprezentând durata maximă de funcţionare în regim maximal fără P.C.;

 

 

Grigore Leoveanu