Avioane propuse în studiul preliminar 1967

 Așa cum a fost prezentat în detaliu, în articolul Studii preliminare privind programul de relansare a industriei aeronautice”, în 1967 au fost propuse de un grup de specialiști, caracteristicile și performanțele unui avion de luptă ce urma a fi construit sub licență în România.

Acesta trebuia să fie un avion de vânătoare/bombardament, având următoarele carcteristici 1:

Pe baza studiilor de oportunitate, au fost propuse două avioane având caracteristici apropiate de cel dorit: Mirage F-3 echipat cu motor TF 306 și Lightning FMk-3 cu motor Avon 301.

Avioane „MIRAGE F”

F- de la fleche (săgeată)

În 1963, Statul Major al Forțelor Aeriene Franceze, a elaborat specificațiile pentru un avion:

  • de atac la sol la joasă altitudine, în orice condiții meteo,
  • capabil de interceptare supersonică,
  • potrivit pentru utilizarea pe piste scurte cu echipament limitat, la o viteză de apropiere la aterizare mai mică  de 260 km / oră

Operarea la altitudini mici pentru atacul la sol și o viteza mică la aterizare, au necesitat folosirea de către Dassault a unei aripi săgeată, montată sus, cu dispozitive hipersustentație, stabilizator monobloc.

Aripa delta, folosită cu succes pe Mirage III, era potrivită misiunilor de interceptare, dar nu era eficientă la viteze mici. Zborul la viteze reduse al avioanelor cu aripă delta, necesită unghiuri mari de atac, reducând vizibilitatea pilotului. Practic, cu aripa delta nu se puteau asigura o viteză mică la aterizare și manevrabilitate bună la înălțimi mici.

În acea perioadă a războiului rece, când în caz de conflict, ar fi fost atacate prioritar aeroporturile militare, s-a introdus cerința în caietele de sarcini pentru multe avioane, de a putea opera pe piste sumar amenajate. În războiul israeliano-arab din 1967, au fost atacate de IAF prioritar pistele aeroporturilor militare arabe, cu rachete specializate pentru distrugerea pistelor. O altă variantă, a fost realizarea de avioane cu decolare scurtă/verticală.

Aceste cerințe ale aviației militare franceze, erau în mare parte corespondente și în necesitățile aviației militare române.

Pentru misiunile de interceptare erau folosite avioane din seriile MIG 21, cu performanțe foarte bune la înălțimi și viteze mari, dar cu un rol limitat în misiunile de atac la sol. Acestea erau atribuite avioanelor de vânătoare bombardament MIG 15 și MIG 17, care trebuiau înlocuite cu un avion modern, multirol.

Dassault a avut în studiu 3 tipuri de avioane Mirage F

Avionul F2, o variantă cu două locuri, urma să fie dotat cu motorul american TF 30, iar varianta simplă comanda F3, cea pe care o propusese echipa de specialisti români, era echipat cu motorul TF306E10, un TF 30 ce urma să fie produs sub licență.

De observat dimensiunile mari și masa ridicată a celor doua variante F2, F3.

A fost construit un singur prototip de Mirage F2, iar F 3 nu a fost realizat nici ca prototip.

În paralel cu F2, F3, Dassault a dezvoltat un Mirage F1 redus și mai simplu.

În cele din urmă, Forțele Aeriene Franceze au ales să dezvolte F1 cu motor francez, iar F2/F 3 nu au intrat în producție.

Cunoștințele acumulate au fost folosite pentru dezvoltarea unor avioane cu geometrie varaibilă – clasa „G”, proiecte abandonate în final.

Mirage F2

La fel ca F2, cu o aripă în sageată, montată sus, cu voleți bord de atac, tren înalt, prototipul F1 a zburat la 23 decembrie 1966.

Testele de zbor au continuat până când, în timpul unei treceri de mare viteză la joasă altitudine, stabilizatorul orizontal ai Mirage F1 01 s-a desprins din cauza unui fenomen de vibrații  numit „flutter” și aeronava a lovit solul lângă Fos-sur-Mer, ucigându-l pe pilotul șef al Dassault, René Bigand.

Mirage F1

Mirage F1 , un avion mai ieftin si robust, echipat cu motor francez,  a fost produs în 726 exemplare, a fost operativ în 11 forțe aeriene, si a fost un real succes.

Cel de al doilea avion propus se echipa de specialisti, a fost Lightning FMk-3 cu motor Avon 301, un avion de interceptare supersonic, departe de cerințele enunțate, prin lipsa capacității de atac la sol si a opera pe piste sumar amenajate, dar, aceasta era ce produceau englezii în acel moment.

În concluzie, avioanele care corespundeau cerințelor enunțate în studiul din 1967, trebuiau să realizeze cerințele cu o configurație aripă săgeată montată sus, cu dispozitive de hipersustentație, tren înalt, cele mai apropiate fiind cele din seria Mirage F. 

 

 

Grigore Leoveanu

Bibliografie:

Pratt & Whitney TF30 – Wikipedia

Dassault Mirage F2 – Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Focus

https://www.dassault-aviation.com/en/passion/aircraft/military-dassault-aircraft/mirage-iii-f2-f3/

https://www.dassault-aviation.com/en/passion/aircraft/military-dassault-aircraft/mirage-f1/

Mirage F-2 and F-3 | Secret Projects Forum

  1. Petre Opriș – Industria românească de apărare. Documente (1950-1989), Editura Universităţii Petrol-Gaze din Ploieşti, 2007 pag. 221.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *