Motorul Viper este un turboreactor simplu flux, foarte fiabil și robust, cu un bun raport tracțiune/greutate. A fost produs pe o perioadă de circa 40 de ani (1951-1991) în Marea Britanie și sub licență în Italia, România și Iugoslavia.
În total au fost realizate circa 5500 motoare, care au cumulat peste 13 milioane ore zbor.
A fost inițial produsul unei colaborări între Marea Britanie și Australia, în scopul producerii unui motor simplu și ieftin, construit de Armstrong Siddeley Engines, devenită ulterior Bristol Siddeley și în final Rolls Royce.
Proiectarea a început în 1948, pentru un motor destinat avionului țintă GAF Jindvik, având o tracțiune de 750 kgf. Acesta a fost produs în perioada 1952-1997 într-un număr de 502 exemplare, fiind folosite de forțele aeriene din UK, SUA, Australia si Suedia.
Jindvik
Datorită performanțelor foarte bune, s-a trecut in 1953 la producția unui motor de avion, fiind înlocuite materialele ieftine folosite pentru motorul avionului țintă, cu materiale de aviație.
Principalele variante
Viper ASV.11
Viper ASV. 11 Mk.202 tracțiune 1112 daN
Jet Provost
Avioane fabricate 734
Perioada 1958-1967
Viper ASV. 11 Mk. 22-1 tracțiune 1112 daN
Aermacchi MB 326
Avioane fabricate 800
Perioada 1961-1975
Viper ASV. 11 Mk.22-6 tracțiune 1112 daN
Galeb G 2A
Avioane fabricate 248
Perioada 1968-1985
Viper ASV. 11 Mk. 22-8 tracțiune 1112 daN
HAL HJT-16 Kiran
Avioane fabricate 190
Perioada 1964-1989
Viper seria 500
Viper Mk. 522 tracțiune 1495 daN
HS/125
Avioane fabricate 315
Perioada 1964-1978
Viper Mk. 526 tracțiune 1495 daN
Piaggio PD 808
Avioane fabricate 24
Perioada 1964-1966
Viper Mk. 531 tracțiune 1495 daN
Jastreb J 1
Avioane fabricate 224
Perioada 1968-1977
Viper seria 600
Viperul 600, a intrat in productie după 1969 si a avut două trepte de turbină, generând între 1500 kgf si 1800 kgf, functie de variantă și maxim 2200 kgf cu postcombustie pentru IAR 93 serie și ORAO.
Viper Mk. 632-41 tracțiune 1765 daN
IAR 93
Avioane fabricate 53
Perioada 1974-1987
Viper Mk. 632-41 tracțiune 1765 daN
ORAO J 22
Avioane fabricate 33
Perioada 1974-1982
Viper Mk. 632-41 tracțiune 1765 daN
Super Galeb G 4
Avioane fabricate 85
Perioada 1984-1991
Viper Mk. 632-43 tracțiune 1765 daN
Aermacchi MB 339
Avioane fabricate 197
Perioada 1978-
Viper Mk. 632-41 tracțiune 1765 daN
IAR 99
Avioane fabricate 28
Perioada 1985-2008
Viper Mk. 633-47 tracțiune 1765 daN
postcombustie 2231 daN
IAR 93
Avioane fabricate 33
Perioada 1987-1991
Viper Mk. 633-47 tracțiune 1765 daN
postcombustie 2231 daN
ORAO J 22 – 2
Avioane fabricate 68
Perioada 1983-1991
Viper Mk. 680-43 tracțiune 19.57 daN
Aermacchi MB 339 C
Avioane fabricate 33
Perioada 1991- 2009
Un motor foarte asemănător cu Viper, atât ca performanțe cât și ca istoric, este J 85 produs de General Electric. A fost inițial conceput tot pentru un avion țintă, fiind dezvoltat apoi ca motor pentru avioane. S-au produs 12 000 motoare, cea mai importanta utilizare fiind pentru avioanele supersonice F 5 și mai ales T 38, avionul de antrenament folosit de USAF. Acestea vor rămâne în dotarea USAF până în 2040, ceea ce echivalează cu folosirea notorului J 85 timp de 85 ani. Au zburat și în România Turkish Stars, formația de acrobație în cadrul BIAS.
Grigore Leoveanu
Bibliografie:
Armstrong Siddeley Viper – Wikipedia
Armstrong Siddeley – Wikipedia
Bristol Aeroplane Company – Wikipedia
General Electric J85 – Wikipedia
British Aerospace 125 – Wikipedia
https://www.aeroflight.co.uk/waf/yugo/af2/types/soko_j22.htm