Primul zbor

Primul zbor cu prototipul avionului IAR-93 cu numărul de înmatriculare 001 a fost executat de către colonelul Stănică Gheorghe la data de 31 octombrie 1974. Specificăm faptul că la momentul acestui zbor avionul prototip nu era vopsit în schema de vopsire ci avea culoarea „alb-albastru” astfel cum fusese pe banda de fabricaţie. Ulterior, când avionul a fost vopsit în schema de vopsire de camuflaj, pe direcţie a fost vopsit tricolorul ţării. Acest zbor nu a fost planificat a se executa din punct de vedere scriptic, deşi el urma a se executa în anumite condiţii; în ziua respectivă, potrivit fişei de încercare trebuia executat un rulaj cu ridicarea jambei anterioare, iar la atingerea vitezei de 0,8 din viteza de decolare, pilotul trebuia să reducă motoarele, să lase comandat jamba anterioară, să scoată paraşuta de frânare şi să ruleze cu avionul în start. În acea zi istorică pentru aeronautica română, pentru industria naţională de apărare, decolarea s-a executat pe direcţia sud. Conducătorul de zbor a fost colonelul Antohi Nicolae, iar navigatorul de serviciu în start a fost căpitanul Rus Traian. Avionul a desprins roţile de pe pistă la ora 12.08, iar zborul a durat 20 de minute, colonelul Stănică urcând la înălţimea de 3000 m şi executând un tur de pistă mare cu trecere la verticală. Pe aerodrom, în acea zi se afla generalul Niculescu Aurel, comandantul aviaţiei militare din C.A.A.T. şi generalul ing. Ispas Ştefan, care îndeplinea funcţia de director general al Centralei industriale pentru industria aeronautică. După zbor, întrebat fiind de către generalul Niculescu Aurel şi generalul Ispas Ştefan de ce a decolat contrar ordinului pe care îl primise, acesta a spus: „ Tovarăşe general, am pus motoarele până la optzeci la sută pentru a simula decolarea, dar probabil că nu m-am încadrat bine şi a trebuit să decolez, altfel ieşeam din pistă”. Zborul s-a executat în deplină siguranţă, pilotul cunoscând foarte bine vitezele de evoluţie ale avionului în diferite manevre deoarece acestea fuseseră calculate teoretic de către specialişti, anterior şi ca urmare a încercărilor executate pe machete în tunelul aerodinamic.

          În aceeaşi zi şi aproximativ la aceeaşi oră din punct de vedere astronomic, orele 12.00, a fost executat pe aerodromul din Mostar din Iugoslavia şi primul zbor al prototipului avionului J-22 ORAO, înmatriculat cu numărul 25001 de către pilotul de încercare Vladislav Slavujevic. Ţinând însă cont de faptul că atunci când în ţara noastră era ora 12.08, ora când a decolat colonelul Stănică Gheorghe, la Belgrad era ora 11.08, rezultă faptul că prototipul românesc a decolat cu aproximativ o oră înaintea celui sârbesc.

          Din afirmaţia colonelului Stănică Gheorghe privind executarea primul zbor, din fişa de încercare întocmită pentru ziua respectivă, în care era prevăzută executarea unui rulaj cu simularea decolării, precum şi din anumite relatări reiese faptul că pilotul a decolat neintenţionat, aşa cum a declarat acesta generalilor  Niculescu Aurel şi Ştefan Ispas; cauza invocată  a fost teama de a nu ieşi din pistă. 1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 26