Mecanismul de închidere şi deschidere al cupolei

Diferențe constructive preserie/serie

Ridicarea sau coborârea cupolei la avioanele preserie 1 cu numerele de înmatriculare de la 109 la 114 inclusiv şi la avioanele de preserie 2 cu numerele de înmatriculare de la 150 la 152 şi la avionul 157 se executa pe verticală la un unghi de aproximativ 41 de grade. Comanda se poate acţiona atât din interior cât şi din exteriorul cabinei prin intermediul unui electromecanism.

Acţionarea din exteriorul cabinei a cupolei acesteia se efectua prin intermediul a două butoane pentru cele două poziţii, „sus” şi „jos”, dispuse în partea stângă a fuselajului anterior. Pentru fiecare buton trebuia doar un impuls, atât pentru poziţia „sus”, cât şi pentru poziţia „jos”, nefiind necesar ca butonul să fie menţinut apăsat tot timpul cursei cupolei.

Acţionarea cupolei cabinei din interiorul acesteia se efectua prin intermediul unui comutator cu trei poziţii, „neutru”, „sus” şi „jos”, denumit „comandă cupolă”, dispus pe tabloul lateral stânga. Înainte de acţionarea din exterior cât şi din interior era necesară dezăvorârea cupolei, acţionând maneta de dezăvorâre. Comparativ cu acţionarea din exterior, comutatorul trebuie ţinut acţionat tot timpul cursei.

În ambele cazuri, acţionarea fiind de tip electric, este necesară cuplarea la avion a sursei de aerodrom sau a acumulatorului de bord.

La avioanele de D.C. şi la celelalte avioane de S.C., cupola se rabatează manual de la stânga la dreapta. La avioanele de D.C., închiderea, zăvorârea şi ermetizarea se făcea independent, din fiecare cabină.1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 59