- Sistemul de alimentare cu tensiune continuă
Sistemul de alimentare cu tensiune continuă de la bordul avionului (fig.23) se compune din următoarele:
Surse de tensiune continuă
Sursa principală, formată din doi startergeneratori 1SG si 2SG de tip LUCAS AEROSPACE pozitionați pe motoare cu următoarele particularităţi:
– în faza de pornire la sol, aceştia sunt folosiți ca starter pentru pornirea motoarelor;
– după pornire aceştia intră automat în regim de generatori având următoarele caracteristici:
– tensiunea de ieşire nominală 30 V c.c.
– puterea totală 9 KW
– curentul de ieşire – I min=200 A, I max=300 A
Funcționarea în regim de generator este asigurată de doi regulatori de tensiune poziţionaţi în fuzelajul anterior dreapta, de tip LUCAS AEROSPACE cu următoarele caracteristici:
– reglează tensiunea debitată de cei doi starter-generatori la valoarea de 28,5 V
– asigură protecţia la supratensiune decuplând automat de la bara generală de „+” a avionului, a generatorului defect
– egalizează sarcina pe cei doi generatori asigurând şi mersul in paralel a acestora
Sursă secundară, formată dintr-un acumulator alcalin NiCd, pozitionat în fuzelajul anterior dreapta la DC în fuzelajul anterior stânga la SC, de tip SAFT, cu următoarele caracteristici:
– tensiunea nominală 24 V c.c
– capacitatea nominală 36 Ah
– puterea maximă debitată 18 KW
b) Contactori și relee
K1 – contactor pentru cuplarea la baza generală de „+” de la bordul avionului, a acumulatorului de bord.
L2 – contactor pentru cuplarea la bara generală de „+” de la bordul avionului, a sursei exterioare de aerodrom.
R1 releu selector, care are rolul de a decupla acumulatorul de bord de la bara generală „+”, atunci cînd este cuplată sursa exterioară de aerodrom.
K3 și K4 -contactatorii care alimentează cu tensiune continuă cei doi starter generatori în regimul de pornire.
K5 și K6 – contactorii care asigură cuplarea automată la bara generală de „+” de la bordul avionului a celor doi starter- generatori când aceştia au intrat în regim de funcţionare ca generatori şi sursa exterioară de aerodrom nu este cuplată la avion. De asemenea aceşti contactori asigură decuplarea automată a starter- generatorilor de la bara generală de „+” de la bordul avionului, în cazul apariţiei unui curent invers cu o valoare de 22-30 A.
Contactorii şi releul prezentaţi mai sus, se găsesc pozitionati in modul energetic al avionului, pozitionat la avionul DC în partea inferioară a fuselajului anterior, iar la SC în partea dreaptă a fuzelajului anterior.
Dispozitive de protecţie
Disjunctori – siguranțe automate, care asigură protecţia circuitelor de comandă şi semnalizare, poziţionaţi în cabina avionului pe tablourile 1T, 2T.
Sigurante cu fuzibil „S” – asigură protecţia alimentării de la bara generală de „+” a avionului, a circuitelor de forţă şi se găsesc pozitionate în nodul energetic
Dispozitive de comandă şi semnalizare
Dispozitive de comandă
– comutatorul cu două poziţii” SURSA EXTERIOARĂ-ACUMULATOR DE BORD” care se găseşte poziționat pe tabloul 6T lateral dreapta. În cazul acţionării acestui comutator pe poziţia cuplat, bara generală de „+” a avionului este alimentată cu tensiune continuă fie de la acumulatorul de bord fie de la sursa exterioară de aerodrom.
– comutatoarele cu 3 poziții, cu revenire pe pozitia de neutru, „GENERATOR STÂNG” și „GENERATOR DREPT”, care se găsesc poziţionate pe tabloul 6T lateral dreapta. Acționând unul din aceste comutatoare în jos se decuplează de la bara generală de „+” a avionului, generatorul respectiv.
Pentru recuplarea generatorului respectiv la bara generală de „+” se acţionează acelaşi comutator în sus.
– comutatorul cu două poziţii „GENERATOR STG.”- „GENERATOR DR.” poziționat pe tabloul de bord 12 TD sub ampermetrul de bord. În funcţie de poziţia pe care se găseşte acest comutator, ampermetrul ne indică curentul debitat de generatorul respectiv în rețeaua electrică a avionului.
Dispozitiv de semnalizare
– lampa de semnalizare de culoare galbenă „SURSA EXTERIOARA” pozitionată pe tabloul de bord 12T şi care se aprinde după acţionarea comutatorului – „SURSĂ EXTERIOARĂ-ACUMULATOR DE BORD”, dacă sursa exterioară de aerodrom este cuplată la avion;
– două lămpi de semnalizare de culoare roșie „GENERATOR ” poziționate pe tabloul de bord 9T (26T în cabina II la DC). Aceste lămpi se aprind în momentul în care generatorii sunt decuplați de la bara generală de „+”a avionului. Funcţionarea acestor semnalizări este dublată de lampa de semnalizare „GENERAL AVARIE” de culoare roșie de pe tabloul de bord 10T(cabina II la avionul DC).
2. Sistemul de alimentare cu tensiune alternativă
Sistemul de alimentare cu tensiune alternativă se compune din următoarele:
Surse de alimentare cu tensiune alternativă
Doi convertizori statici de tip IA 700 poziţionaţi în fuzelajul anterior cu următoarele caracteristici:
– tensiunea de alimentare 24 -32 V c.c.
– tensiunea de ieşire 115V c.a. 400 Hz, 26,5 V c.a. 400 Hz
– puterea nominală 700 V.A.
Cei doi convertizori debitează pe bare separate tensiune alternativă, repartitia celor doi convertizări ca surse de alimentare pentru cele două bare făcându-se prin intermediul blocului electronic de suprareglare a funcţionării celor 2 convertizori BSC, pozitionat în fuzelajul anterior.
Un convertizor static pentru alimentarea separată cu tensiune alternativă a giroorizontului de tip SFENA, montat în spatele tabloului de bord cu următoarele caracteristici
– tensiunea de alimentare 24 -32 V c.c.
– tensiunea de ieşire 115V c.a. 400 Hz, 26,5 V c.a. 400 Hz
– puterea nominală 700 V.A
Cei doi convertizori debitează pe bare separate tensiune alternativă, repartiția celor doi convertizori ca surse de alimentare pentru cele două bare făcându-se prin intermediul blocului electronic de suprareglare a funcţionării celor 2 convertizori ESC, pozitionat în fuselajul anterior.
Un convertizor static pentru alimentarea separată eu tensiune alternativă a giroorizontului de tip SFENA montat în spatele tabloului de bord cu următoarele caracteristici:
– tensiunea de alimentare 24 V c.c
– tensiunea de ieşire 115 V c.a. 400 Hz
Blocul electronic de suprareglare a funcţionării convertizorilor – BSC
Consumatorii de tensiune alternativă de la bordul avionului sînt împărţiţi în două grupe pe două bare separate:
consumatorii principali ( vitali)
– radiolegătura
– radioidentificarea
– intercomunicaţia
– aparate de bord – manometrele hidraulice, iluminat interior
– vizorul sau radioaltimetrul la alegerea pilotului în funcţie de misiune
consumatorii secundari
– giroplatforma
Blocul electronic de suprareglare a funcţionării convertizorilor asigură semnalizarea funcţionării corecte a celor doi convertizori şi trecerea automată a consumatorilor principali în cazul defectării unui convertizor, pe convertizorul rămas în funcţiune.
Dispozitive de comandă şi semnalizare
Dispozitive de comandă
– comutatoarele cu două poziţii „CONVERTIZOR I”, „CONVERTIZOR II” pentru comanda punerii în funcţiune a celor doi convertizori, pozitionate pe tabloul 6T dr.
– comutatorul cu trei pozitii „AVARIE VIZOR” cu ajutorul căruia se alimentează cu tensiune alternativă în cazul defectării unui convertizor, fie vizorul (în sus) fie radioaltimetrul (în jos), poziția de mijloc fiind neutră. Comutatorul este poziționat pe tabloul lateral dreapta.
Dispozitive de semnalizare
– două lămpi de semnalizare de culoare roşie „CONVERTIZOR I”, „CONVERTIZOR II” poziționate pe tabloul de bord 9T(26T în cabina II DC). Aceste lămpi sunt stinse în cazul funcţionării normale a convertizorilor.
Funcţionarea acestor semnalizări este dublată de lampa de semnalizare „GENERAL AVARIE” de culoare roșie de pe tabloul de bord 10TS (27T in cabina II la avionul DC).
3. Instalaţia electrică de pornire a motoarelor
Instalaţia electrică de pornire a motoarelor asigură:
– pornirea la sol pe rând a motoarelor avionului atît cu sursă exterioară de aerodrom cât şi cu acumulatorul de bord.
– repornirea motoarelor în zbor.
Durata ciclului de pornire la sol a unui motor este de 36 sec. +/- 1 sec. din momentul apăsării pe butonul de pornire. Instalaţia electrică de pornire a motoarelor este formată in principal din:
– doi startergeneratori cu următoarele caracteristici:
– tensiune de alimentare 28 V c.c.
– curentul absorbit la pornirea motoarelor – 800 A
– doi contactori de pornire K3 și K4.
– un releu de timp care comandă ciclul de pornire cu următoarele caracteristici:
– tensiune de alimentare – 16-29 V c.c.
– timpul total de functionare 36 sec ± 1 sec de la timpul zero
– două bobine de aprindere pe fiecare motor cu următoarele caracteristici:
– tensiunea de alimentare -16-29 V a.c.
– tensiunea de ieşire – 2 KV
– două bujii pe fiecare motor.
– un stabilizator de tensiune care asigură tensiunea de alimentare pentru bobinele de aprindere în cazul pornirii la sol cu acumulatorul de bord sau în cazul repornirii in zbor, cu următoarele caracteristici:
– tensiunea de alimentare – 10-32 V c.C.
– tensiunea de ieşire 26-29 V c.c.
Dispozitive de protectie:
– un disjunctor „FLAMA” aferent circuitului de repornire a motoarelor în zbor, pozitionat pe tabloul cu disjunctorii 2T
– un disjunctor” PORNIRE” aferent circuitului de comandă pentru pornirea motoarelor la sol, poziționat pe tabloul cu disjunctori 1T.
Dispozitive de comandă şi semnalizare
Dispozitive de comandă
– două butoane pentru pornire la sol „MOT-STG”, „MOT-DRT” poziționate pe peretele lateral stânga sub tabloul 3T( sau pe pultul stâng tabloul 7T);
– două comutatoare pentru repornirea motoarelor în zbor „FLAMA MOT. STG.”, „FLAMA MOT. DRT” sub capacul de protecţie de culoare roșie, poziționate pe pultul stâng, tabloul 7T.
În cabina a II-a la DC există un comutator cu trei pozitii pe pultul stâng – la stânga pentru motorul stâng, la mijloc neutru, la dreapta pentru motorul drept.
– un comutator cu două poziții „PORNIRE LA RECE” poziționat pe pultul drept, tabloul 15T care pe poziția cuplat întrerupe flama la motoare în cazul acţionării butoanelor de pornire la sol.
Dispozitive de semnalizare
– două lămpi de semnalizare „FLAMA” pentru fiecare motor, de culoare verde, care în momentul apariției flamei la motoare se aprind. Aceste lămpi sunt poziționate pe tabloul de bord 9T( 26T cabina a II-a la DC).
4. Instalația pentru reglajul automat a temperaturii motorului
Instalația pentru reglajul automat a temperaturii motorului are rolul de a limita temperatura maximă de funcționare a motorului în funcție de temperatura gazelor de evacuare.
Temperatura maximă de funcționare a motorului este limitată la o valoare corespunzătoare unei temperaturi a gazelor în tubul de jet de 772°C.
Pentru fiecare motor această instalație este formată din:
– 6 termocuple amplasate în tubul de jet.
– un regulator electronic care primeşte informaţia de la cele 6 termocuple şi care în funcție de aceasta elaborează mărimea de comandă
– o supapă de limitare a debitului de combustibil plasată pe motor (L.P.C.), care este comandată de mărimea de comandă elaborată de regulatorul electronic.
– protecția Instalaţiei se realizează cu un disjunctor „AUT. TEMP.MOT” poziționat pe tabloul cu disjunctori 2T
– punerea in funcţiune a instalatiei se realizează printr-un comutatir cu două poziții „AUT. TEMP.MOT”, poziționat pe peretele lateral dreapta tabloul 6T.
NOTA: Instalația pentru reglajul automat a temperaturii motorului nu poate limita temperatura motorului în perioada pornirii la sol.
5. Instalația de semnalizare şi stingere a incendiului la motoare
Fiecare motor dispune de o instalație de semnalizare şi stingere a incendiului.
Instalația de semnalizare şi stingere a incendiului pentru un motor se compane din următoarele:
– un traductor filar cu valoare proprie a rezistenţei şi capacității, variabilă în raport ou temperatuae. Acest traductor înconjoară motorul și tubul prelungitor al acestuia
– un bloc electrenic pentru semnalizarea incendiului care primeşte informația de la traductorul filar. În momentul in care temperatura pe toată lungimea traductorului atinge valoarea de 250 +/-25°, datorită modificării valorilor rezistenței și capacității acestuia, blocul electronic trimite un semnal de 28 V c.c., la lampa de semnalizare din cabina avionului.
– o butelie pentru stingerea incendiului umplută cu freon, comună pentru ambele motoare. Butelia este prevăzută cu un racord cu două căi, pentru două rampe, câte una pentru fiecare motor. Fiecare cale a racordului buteliei pentru stingerea incendiului, este prevăzută cu o capsă pirotehnică pentru declanşarea buteliei.
– dispozitive de protecţie:
– doi disjunctori „EXTINCTIE MOT.” şi „INCENDIU MOT.” pozitionați pe tabloul cu disjunctori 2T.
– dispozitive de comandă şi semnalizare
– dispozitive de comandă
Butonul de test „TEST” de pe cutia de „ZI-NOAPTE” de pe pultul stâng. Prin apăsarea acestui buton se verifică funcţionarea corectă a instalaţiei de semnalizare incendiu motor şi integritatea circuitului electric de stingere a incendiului, inclusiv a capselor pirotehnice;
– 2 butoane, sub capace roşii de protecţie „INCENDIU MOT.STG” „INCENDIU MOT.DRT.” poziționate pe tabloul de bord 10TS, care comandă capsele pirotehnice ale buteliei
Dispozitive de semnalizare
– două lămpi de semnalizare de culoare roșie” INCENDIU” care se aprind în cazul testării instalaţiei de semnalizare incendiu sau în caz de incendiu, poziţionate pe tabloul de bord 9T. Functionarea acestora este dublată de lampa de semnalizare de culoare roşie „GENERAL AVARIE”; două lămpi de semnalizare de culoare verde „MOT.STG.”, „MOT.DRT.” care se aprind în cazul testării instalaţiei de stingerea incendiului sau in cazul în care o capsă pirotehnică sau amândouă capsele buteliei sunt declanșate, pozitionate pe pultul drept 15T.
6. Instalatia farului de rulaj şi a farului de aterizare
Avionul IAR-93 este echipat cu două faruri:
– un far pentru rulaj, dispus pe jamba anterioară a trenului de aterizare;
– un far pentru aterizare, dispus pe partea ventrală a fuzelajujui anterior, în fata jambei anterioare, prin escamotare înscriindu-se în conturul fuzelajului.
Comanda celor două faruri se realizează printr-un comutator cu trei poziţii:
– bascularea în sus comandă aprinderea farului de rulaj, scoaterea şi aprinderea farului de aterizare ;
– poziţia de mijloc este poziție neutră, ambeie faruri fiind stinse
– bascularea în jos determină aprinderea farului de rulaj, farul de aterizare rămănînd stins şi escamotat, sau escamosindu-se dacă a fost scos.
7. Instalaţia de semnalizare şi iluminat exterior
Aceasta instalaţie are rolul de a:
– indică poziția avionului
– indică sensul de zbor al avionului
– delimitează gabaritul avionului
Instalaţia mai conţine o semnalizare de recunoaştere la sol. Instalatia de semnalizare şi iluminat exterior este formată
Dispozitive de iluminat
– 3 lămpi de poziţie: – lampă verde in extremitatea planului drept lampă roşie în extremitatea planului sting lampă albă în extremitatea derivei
– două lămpi de navigatie, cu lumină albă, amplasate pe fuzelaj, una dorsal şi cealaltă ventral
– 3 lămpi de poziţie, cu lumină albă, montate pe jambele trenului de aterizare
– o lampă de semnalizare la sol, cu lumină roşie, montată pe partea ventrală a fuzelajului anterior
Dispozitive de comandă:
– un comutator cu 3 pozitii „CONTINUU-INTERMITENT” amplasat pe peretele lateral stânga, pe tabloul 3T. Prin acţionarea acestui comutator pe una din pozițiile de extrem, cea de mijloc fiind neutră, lămpile de poziţie şi navigație functionează continuu sau intermitent
– un comutator cu două pozitii, „100%” si „10%” pozitionat pe peretele lateral pe tabloul 3T cu ajutorul căruia se modifică intensitatea luminoasă a lămpilor pe poziție și navigatie.
– un buton „COD” poziționat pe tabloul central 10T, apăsarea acestuia în cod Morse comandând lampa de semnalizare la sol.
NOTA: În situaţia apropierii pentru aterizare, cu flapsul şi voletul scoase, dar fără trenul de aterizare scos, se aprind lămpile de pozitie în regim intermitent cu intensitatea „100%”.
8. Instalaţia pentru iluminat şi semnalizare interioară
Instalația pentru iluminare interioară permite alimentarea elementelor de iluminare pentru:
– aparatele de bord
– blocurile de semnalizare electromagnetice
– pulturi
Elementele de iluminare pentru aparatele de bord cu excepţia radioaltimetrului, a indicatorului sferic, a radiocompasului, a accelerometrului şi a blocurilor de semnalizare electromagnetice care au iluminare integrată alimentată cu 5 V c.a., împreună cu iluminarea pulturilor sunt alimentate de la reţeaua de 28 V c.c.
Dispozitivele de comandă a iluminării interioare sunt:
– comutator cu două pozitii „ILUMINAT INTERIOR ” poziţionat pe peretele lateral stâng pe tabloul 3T, pe poziţie „cuplat” a acestuia aprinzându-se lămpile pentru iluminarea aparatelor de bord;
– comutatorul „ZI-NOAPTE” de pe cutia 31T poziţionată pe pultul stâng. Actionând acest comutator pe pozitia *NOAPTE” după cuplarea comutatorului ” ILUMINAT INTERIOR”, se vor aprinde lămpile pentru iluminarea pulturilor.
Reglajul intensităţii luminoase pentru lămpile de iluminare a pulturilor şi aparatelor de bord se face cu ajutorul potențiometrelor „PULTURI” și ” APARATE DE BORD” de pe cutia 31T.
9. Instalaţia de semnalizare luminoasă în cabina avionului
Este alcătuită din lămpi speciale de gabarit mic, grupate în blocuri de semnalizare modulate şi distribuite pe tablourile de bord şi armament şi pe tabloul 15T de pe pultul drept.
Instalaţia de semnalizare luminoasă asigură:
– controlul funcţionării tuturor lămpilor de semnalizare prin apăsarea butonului „TEST” de pe cutia 31T;
– reglajul intensităţii luminoase a tuturor lămpilor de semnalizare cu excepţia lămpii „GENERAL AVARIE”. Pentru efectuarea reglajului se acţionează comutatorul” ZI- NOAPTE” de pe cutia 31 T pe pozitia „NOAPTE”, în continuare acţionându-se asupra potentiometrului „SEMNALIZARE” de pe aceeaşi cutie;
– aprinderea şi funcţionarea în regim intermitent a lămpii „GENERAL AVARIE” pentru cel puţin una din următoarele semnalizări:
– incendiu motor stâng
– incendiu motor drept
– lipsă presiune hidraulică comenzi zbor
– lipsă presiune hidraulică în sistemul principal generatorul sting decuplat
– generatorul drept decuplat
– covertizor 1 decuplat
– covertizor 2 decuplat
– presiune periculoasă în cabină
– cupolă nezăvorită
– scoate trenul
– limită combustibil
– lipsă presiune combustibil motor sting lipsă presiune combustibil motor drept
– lipsă presiune pompă buster stânga
– lipsă presiune pompă buster dreapta
– lipsă presiune aer în sistemul de combustibil
Anularea funcţionării „GENERAL AVARIE”, după luarea la cunoștinţă a cauzei semnalizării, se face prin apăsarea acesteia timp de 1 … 5 secunde.
Reglajul intensităţii luminoase a lămpii „GENERAL AVARIE” se face prin obturare mecanică, rotind capacul acesteia.