SECȚIA A3 – INSTALAȚII  ELECTRICE,  ELECTRONICE,  RADIO  ȘI  APARATE DE BORD 

        

Secția a fost înființată la începutul existentei institutului, ca secție de specialitate în domeniu.

 A avut că sarcină:

  1. Cercetarea și stabilirea listei de echipamente care urmau să echipeze aeronavele conform caietului de sarcini.

2. Identificarea furnizorilor potențiali în domeniu.

3. Asigurarea compatibilităților cu dotările din domeniu. Pe măsură angajărilor cu personal de specialitate, s-au demarat lucrări de cercetare tot mai detaliate în scopul instruirii personalului în respectarea normelor de proiectare și standardelor în domeniu. S-au consultat publicații de specialitate și numeroase standarde de specialiate din diferite țări. S-au contactat posibili furnizori de la care s-au obținut documentații tehnice necesare întocmirii proiectelor de instalare care să satisfacă cerințele din tema de proiectare a avionulnui. După definitivarea pe MOCK-UP a amplasării aparaturii din cabina de comanda și după stabilirea amplasării pe structura aeronavelor , s-a trecut la achiziționarea echipamentelor , ocazie cu care s-a acordat asistență de specialitate la întocmirea contractelor privind componenta detaliată a echipamentelor și unde a fost cazul, s-a asigurat personal de training.

PROTOTIPURI

În procesul realizării la fabricant a prototipului, secția a acordat asistență tehnică pe tot parcursul procesului de fabricare,  a asistat la testele preliminare, la primele rulaje și la  primele zboruri ale prototipului.

Secția a  asigurat asistența tehnică de specialitate la  achiziționarea  aparaturii de  înregistrare a pricipalilor parametrii de zbor, până la intrarea în activitate a Centrului de Încecari în Zbor.

În vederea continuării activităților de omologare a aeronavelor, de la secțiile de specialitate din institut s-au obținut un mare număr de parametri de zbor necesari a fi înregistrați în vederea definirii anvelopei de zbor.

În colaborare cu compartimentele de aerodinamică, dinamică, structură, comenzi, combustbil, climatizare, motoare, s-au stabilit în detaliu acești parametri.

Aceste informații au stat la baza definirii echipamentelor de înregistrare care să intre în dotarea Centrului de Încercări în Zbor. Secția a asigurat cercetarea potențialilor furnizori pentru echipamentele de la bordul aeronavelor cât și a echipamentelor de la sol de prelucrare a datelor.

S-a asigurat asistență tehnică  până la încadrarea cu personal de specialitate a Centrului de Încercări în Zbor.

Pe parcusului procesului de fabricație, beneficiarul a solicitat montarea pe aeronave a unui pilot automat, în vedera îmbunătățirii parametrilor de utilizare în acțiuni specifice.

Secția a cercetat posibilii furnizori și după acceptare, s-a asigurat asistență de specialitate la detalierea componenței completului, proiectarea și integrarea în sistemul aeronavei, asigurând personal de training.

Recepția sistemului s-a făcut în prezenta furnizorului, care împreună cu cei din compartimentul de dinamica zborului, după efectuarea a trei zboruri de încercare a fost stabilit ultimul parametru ”strict” special al achipamentului.

ÎNCERCĂRI MECANO- CLIMATICE

În procesul de realizare a diverselor echipamente, secția a asigurat dotarea unui laborator de încercări mecano-climatice, care a reprodus în mare parte condițiile de funcționare de pe aeronave – clima, vibrații, șocuri, accelerații, atmosfera înaltă, teste de anduranță – în conformitate cu standardele în vigoare.

Buletinele de încercări emise de laborator, au stat la baza activităților de omologare la diverși fabricanți. Ulterior experiența acumulată în secția institutului a fost preluată la nivel superior la S.C. Aerofina.

REALIZAREA DE  ECHIPAMENTE ELECTRONICE DE  AVIAȚIE

               Acestea s-au realizat în două moduri:

  1. Prin ASIMILARE, când au existat modele care corespundeau cerințelor tehnice.
  2. Prin CONCEPȚIE PROPRIE, când au existat probleme tehnice la bordul avionului și care au fost rezolvate prin cercertarea și realizarea unor prototipuri care să satisfacă aceste probleme.

Aceste echipamente în mare parte au fost și produse în serie în cadrul secției până la transmiterea documentației de serie la AEROFINA  București  și  AEROSTAR  Bacău.

Pentru echipamentele de mai sus documentația cuprindea: Tema de cercetare, Caiet de sarcini.

Program de omologare și încercări , Cărți tehnice și Documentație de execuție.

3. Activități de  AUTOUTILARE, în cadrul cărora s-au realizat bancuri de test și verificare pentru echipamentele realizate  în primele două moduri. Și aceste bancuri au fost transmise către uzinele care au preluat fabricarea  echipamentelor de la punctele 1 și 2.

ASIMILAREA

  În cadrul  secției s-au asimilat și s-au omologat mai multe echipamente – antiskid,  radiocompas pentru avion, radiocompas pentru elicopter, senzor nivel pentru rezervoare suplimentare  și litrometru capacitiv.

CONCEPȚIE PROPRIE

În cadrul secției s-au realizat prin cercetare și s-au elaborat documentații la nivel de prototip dar și la nivel de serie. Echipamentele au fost încercate și omologate conform caietelor de sarcini aprobate.

Astfel s-au realizat  următoarele echipamnete:

  1. Centrala de lansare tip CL-1, variante CL-02 și CL-03
  2. Module semnalizare
  3. Panou comandă radiocompas
  4. Indicator radiocompas
  5. Radiocompas pentru avioane
  6. Radiocompas pentru IAR 330 ( mediu marin )
  7. Bloc avertizare FLAPS SCOS – TREN ESCAMOTAT
  8. Maneta comandă TREN și maneta comandă FLAPS
  9. Adaptor măsură turație
  10. Amplificator termometru gaze
  11. Bloc comandă și sincronizare TRIMER-PROFUNDOR
  12. Releu ilumunare intermitenta
  13. Adaptor motor AMT-1 și varianta AMT-2.
  14. Sistem reglare temperatură motor
  15. Convertizor sIstem de alimentare
  16. Bloc comutare automată radiocompas
  17. Interfața cutie neagra
  18. Sistem pornire motor
  19. Intercomunicație
  20. Bloc iluminare trecere zi-noapte
  21. Interfața pilot automat
  22. Senzor degivrare
  23. Senzor ulei IAR330
  24. Litrometru IAR330
  25. Bloc demaraj IAR330

DOCUMENTAȚII REALIZATE PENTRU AVIOANE

     În cadrul secției s-au elaborat documentații la nivel de prototip dar și la nivel de  preserie și serie  pentru următoarele aeronave:

  1. IAR-93 avion de vânătoare și bombardament
  2. IAR-99 avion de antrenament avansat
  3. IAR 823 avion ușor de 4 persoane pentru scoală,  antrenament  și transport ușor
  4. IAR 827 avion agricol
  5. IAR 330 elicopter PUMA

      Acestea au fost executate la uzinele de profil din Bacău, Craiova și  respectiv  Brașov.

      Documentația s-a  referit la echipamentele electronice și electrice și echiparea  cabinei și tablourilor de bord și  panourilor de comanda din  cabină.

În cadrul secției au activat următoarele persoane:

 

Cdor. Dr. Ing. Mircea Malcoci

Cdor.        Ing  Dan Cristea

Cdor.        Ing  Nicolae Dobrescu

Cdor.        Ing  Alexandru Vladoiu

                                Ing.  Tiberiu  Mihailescu

                                 Ing.  Ioan Celmare

                                 Ing.  Mihai  Nepotescu

                                 Ing. Marieta Ciobanu

                                 Ing. Ion Dragotă

                                 Ing. Aurel  Vlaicu

                                 Ing. Vasile Guran

                                 Ing. Ion Postelnicu

                                 Ing.  Nicolae Dumitrache

                                 Ing.  Ovidiu Constantin

                                 Ing.  Gheorghe Bogdan

                                 Ing.  Liviu Popovici

                                 Ing.  Iulian Nedelescu

                                 Ing.  Dan Nicolae

                                 Ing. Valeriu Martin

                                 Ing.  Vasile Ștefan

                                 Ing. Elena Purcel

C-dor. ing. Dobrescu Nicolae

ing. Martin Valer

Ing. Dragotă Ioan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *