Funcționarea scaunului de catapultare este complet automată din momentul acționării manetei de comandă.
Toate secvențele de catapultare sunt contolate prin intermediul unor mecanisme acționate de cartușe pirotehnice interconectate prin conducte care canalizează gazele rezultate din arderea cartușelor și un motor rachetă.
Secvențe catapultare
Catapultarea este inițiată prin tragerea manetei de catapultare de pe cuva scaunului.
Containerul parașutelor cu spărgatorul de cupolă și scaunul sunt catapultate prin cupolă(dacă nu a fost largată).
După catapultare, separarea pilotului din scaun și desfacerea parasutei se fac automat. Pentru cazul când automatica nu ar funcționa, este prevăzut un sistem de separare manuală.
Scaunul este catapultat inițial sub acțiunea presiunii gazelor dezvoltate în cilindrul telescopic, după inițierea celor trei cartușe.
Motorul rachetă este inițiat după ce cilindrul telescopic a ajuns la sfârsitul cursei sale, circa 1.5 m și datorită forței de tracțiune de circa 2000 kgf, ridică scaunul la o înalțime suficientă deschiderii parașutei pilotului.
După catapultare, scaunul este stabilizat și viteza de coborâre este redusă de două parașute (extractoare și de frânare), urmând deschiderea automată a parașutei pilotului și separarea acestuia de scaun.
Parașuta pilotului este de construcție aeroconică și se găsește pliată în containerul rigid de la partea superioară a ascaunului, împreună cu celelate două parașute.
Trăgând maneta de catapultare, cama mecanismului de declanșare este smulsă, producându-se percutarea cartușului de inițiere. Gazele produse sunt direcționate prin conducte către blocul conector, unde:
– ajung la mecanismul de retragere forțată a chingilor pilotului, se inițiaza cartușul mecanismului și se execută retragerea pilotului într-o poziție corectă de catapultare
– trec spre pistonul de extragere a camei de la partea de sus a scaunului, care extrage cama cartușului primar din cilindrul telescopic, care este astfel inițiat
Presiunea gazelor dezvoltate de cartușul primar, produce ridicarea tuburilor telescopice interior și intermediar, realizând deschiderea lacătului de fixare a scaunului pe structură. Sunt aprinse succesiv cele două cartușe secundare ale cilindrului telescopic când gazele cartușului primar ajung la ele.
– scaunul urcă pe sinele de ghidare și spărgatoarele de cupolă sparg cupola
– tijele telescopice extrag camele de la cartușele mecanismului de extracție parașută și a celui barostatic și de timp
– se desfac Conectorul de echipament personal (PEC), respectiv legăturile instalației de oxigen, presurizare costum anti-g, cabluri cască și microfon, cablul alimentare motor elctric ajustare poziție scaun
– se acționează funcționarea instalației de avarie oxigen
– chingile de picioare se întind trăgând și reținând picioarele pilotului
– cablul de la inițiatorul motorului rachetă, care este fixat la un capăt de podeaua avionului se întinde și extrage cama cartușului de inițiere a motorului rachetă, când tubul telecopic este la sfârșit de cursă.
– este inițiată funcționarea motorului rachetă care propulsează mai departe scaunul
– scoaterea camei de la mecanismul de extargere a parașutelor asigură funcționarea mecanismului de întârziere timp de 0.5 s, după care eliberează percutorul și aprinde cartușul. acționând pistonul de extracție parașute
– extragerea camei de la mecanismul barostatic și de timp, pune în funcțiune mecanismul de percuție. După ce întârzierea s-a produs, se acționează cartușul barostatului, fiind eliberată cătușa parasutei, se acționează lacătul mecanic al parașutei, lacătele chingilor, eliberănd chingile de umăr, de șolduri, chinga g negativ, chingile de picioare și cupla PEC.
– parașuta extractoare extrage din container parașuta pilotului. Această se umflă ridicând pilotul cu pachetul de supraviețuire
Timpi secvențe catapultare
Secvențe catapultare viteză mare înăltime mică
Diagrame catapultare fiuncție de viteze, unghiuri de picaj, înălțimi minime, distanțe
Lista piloți care au catapultat din avioane IAR 93
Firma Martin Baker a înființat Clubil piloților salvați de acaunele MB, (total aproape 7700)
Clubul piloților salvați de scaune Martin Baker
Grigore Leoveanu
Bibliografie
THE HISTORY AND DEVELOPMENTS OF MARTIN-BAKER ESCAPE SYSTEMS
MartinBakerDevelopment.pdf (faaaa.asn.au)