Încercările în zbor din programul IAR 93

 

 Primele încercări s-au făcut la Bacău și au fost încadrate la categoria “ la ieșire din fabricație”

Piloți de încercare: Col.  Stănică Gheorghe și col. Antohi Nicolae.

Avionul a fost adus pe calea aerului la CIZ Craiova, pentru a efectua încercările în zbor în vedera omologării.

Pentru a înregistra parametrii de zbor avionul era echipat cu un sistem analog cu înregistrare pe film fotosensibil.

Din păcate avionul s-a prăbușit.

A trebuit să fac citirea filmului accidentului și să transpun pe hârtie milimetrică la scară toți parametrii înregistrați.

I.Av.Craiova teminase dubla IAR 93 Dc 002 .Pe acest avion se instalase un sistem de achiziție numerică a parametrilor avionului.

Am pus intr-o ordine firească cerințele proiectantului, ordinea în care se vor face zborurile de încercare, ce parametrii se înregistrează,etc..toate acestea în Programul de încercare.

Sistemul de achiziție era instalat în nișă de muniție a tunurilor, astfel că toate zborurile de încercare s-au efectuat cu doi piloți.

După fiecare capitol, din Programul de Încercări se emiteau de către CIZ buletine de încercare. Acestea aveau caracter “ Secret “ și s-au distribuit  la CNIAR,INCREST, C.AV.M, I.Av.Craiova.

Încercările s-au derulat aproape doi ani până s-a parcurs în întregime tot programul.În același timp însă la uzina a continuat fabricarea avioanelor din preserie 1. La acestea li s-au făcut zborurile la ieșirea din fabricație și au rămas în custodia CIZ până la omologarea avionului IAR 93.

În baza rezultatelor de la încercările în zbor INCREST, a decis să se instaleze pe avioane un sistem automat de autostabilizare.

Primul avion pe care a fost instalat a fost IAR 93 DC 180.

Avionul a fost instrumentat pentru a se pune în evidență calitățile de zbor cu și fără SAS. În timpul zborurilor s-a pus în evidență interferență dintre vibrația avionului la aterizare și SAS. Furnizorul SAS a trimis un specialist care într-o noapte a modificat sistemul și totul a fost în regulă după.

În dezvoltarea programului IAR 93 s-a hotărât schimbarea motorizării de la VIPER 632-41 la VIPER 633-47.

Motoarele au fost finalizate înainte de a se fi terminat de fabricat primul avion din serie, IAR 93 SC nr.200. Au fost prima dată instalate pe avionul IAR 93 DC 002. Avionul fiind instrumentat. s-au început probele la sol pentru a se determina anumiți parametrii specifici motoarelor.Toate bune și frumoase până când s-a încercat montarea fuzelajului posterior la dublă. Și a mai trecut aproape un an până a fost gata 200.

S-au făcut toate probele la sol cu cele două motoare și au fost certificate pentru încercările în zbor.

Standardul de fabricație al avionului de serie includea în echiparea avionului , motoare cu postcombustie, volet de bord de atac, SAS, practic un alt avion, mult modificat față de cele din preserie.

Caracteristicile de zbor ale acestuia erau cu mult îmbunătățite.

 Am omis o categorie specială de încercări în zbor. Încercările pentru certificarea ecipamentelor asimilate.

Zborurile de încercare pentru a se cetifica echipamentele asimilate eau specifice fiecărui echipament sau sistem .

A se reține, pe nici un avion IAR 93  nu s-au montat echipamente neomologate.

Constantin Panaitescu