proiectare prototip j 22 Orao/ iar 93

Proiect comun România + Iugoslavia pentru avion atac și recunoaștere

Realizat fără CAD/CAM, cu calcule manuale și mii de desene tehnice

                      Faza concept (1967–1969):

Responsabil: VTI Žarkovo (Belgrad)

                                Activități:

Configurare generală avion (două motoare, aripă sus)

Definirea misiunii: atac la sol și recunoaștere tactică

Primele calcule de masă și tracțiune

Mock-up 1:1 realizat în 1969 la Mostar

Teste aerodinamice efectuate înainte de 1970 la VTI Belgrad

Motor ales: Viper 632 (restricții COCOM)

Împărțirea responsabilităților între institute (1970):

                          IMFCA (România):

 fuzelaj anterior până la cadrul 16;

 fuzelaj posterior de la cadrul 33 până la capăt, inclusiv containerul parașutei de frânare;

ampenaje orizontal și vertical;

rezervoare suplimentare

VTI Belgrad (Iugoslavia): fuzelaj central între cadrele 16–32;

 aripa

Observație: fiecare institut a preluat proiectarea și calculul de rezistență al structurii și sistemelor adiacente

                     Faza preliminară (1970–1972):

Analiza rezultatelor testelor aerodinamice anterioare

Verificări structurale și integrarea sistemelor

Schimb de desene între institute

Nu s-au mai efectuat teste aerodinamice propriu-zise

        Faza de proiectare detaliată(1971–1974):

10.000 desene de ansamblu

30.000 desene de execuție

Pregătirea de fabricație realizată de fabrici: calapoade

 gabarite,

dispozitive,

 șabloane,

utilizat pentru execuția prototipurilor

             Personal implicat:

România ~400–500 persoane;

 Iugoslavia ~500–600 persoane;

total ~1.000 persoane

Schimburi de documentație: microfilme și copii fizice între institute; fiecare modificare necesita redesenare completă

Volumul și complexitatea proiectului:

40.000 de desene pentru prototip (ansamblu + execuție)

Pregătirea de fabricație: aproximativ 15.000 desene realizate de fabrici

Proiect realizat integral manual, fără CAD, cu resurse limitate comparativ cu proiectele occidentale

Concluzii:

Faza concept Orao realizată exclusiv de VTI, cu mock-up(machetă )1:1 și teste aerodinamice înainte de 1970

Împărțirea responsabilităților din 1970 a clarificat rolurile între IMFCA și VTI

Pregătirea de fabricație a fost proiectată și realizată de fabrici pentru prototipuri.

Orao = volum de lucru comparabil cu proiecte occidentale, realizat manual și cu resurse mai restrânse

 

Grigore Leoveanu