Comandor Ioan JAR

” S-a născut la data de 23.06.1955 în localitatea Havârna, judeţul Botoşani, de unde erau bunicii din partea tatei. Şcoala generală a urmat-o în localitatea Dărăbani, unde s-au mutat părinţii, la bunica din partea mamei.

În anul 1974 a absolvit Liceul militar „Ştefan cel Mare” din localitatea Câmpulung Moldovenesc. Pasionat de aviaţie şi de zbor, în vara anului 1973 a executat 19 ore de zbor pe aerodromul „Gheorghe Bănciulescu” din localitatea Strejnic, judeţul Prahova, avându-i ca instructori de zbor pe Ioan Trucmel şi Ştefan Calotă, nume sonore în aviaţia sportivă a ţării noastre. A revenit pe acelaşi aerodrom şi în vara anului 1974, când a executat aproximativ 5 ore de zbor, dintre care un tur de pistă în simplă comandă pe avionul ZLIN-526.

În perioada 1974-1977 a urmat cursurile Şcolii militare de ofiţeri activi de aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Bobocu, secţia naviganţi activi, la absolvirea căreia a fost repartizat la R. 93 Av. V. de pe aerodromul Giarmata, deoarece la aviaţia de V.B., respectiv la Craiova şi Ianca nu mai erau locuri, astfel încât au fost detaşaţi la Craiova.

În anul 1978 au fost modificate statele de organizare, în sensul că o escadrilă era prevăzută a fi încadraţi cu 20 de piloţi şi, astfel, la data de 15.08.1978 a fost încadrat la escadrila a 2-a din R. 67 Av.V.B. de pe aerodromul Craiova, unde a făcut trecerea şi a zburat avionul MIG-17 PF.

În anul 1981 a fost încadrat la escadrila 1-a şi a zburat avionul MIG-17 F, iar în data de 30.11.1981 a fost numit pilot-şef la patrula a 2-a din cadrul escadrilei a 2-a, unde comandant de patrulă era locotenentul-major Dan Cosăceanu.

În toamna anului 1983 a obţinut calificarea de instructor de zbor pe avionul UTIMIG-15.

În anul 1985 a urmat cursul de cunoaştere în vederea exploatării la sol şi în zbor a avionului IAR-93 preserie 1 şi preserie 2.

În anul 1987 a fost declarat admis la Academia de comandă, secţia aviaţie, iar la absolvire a fost repartizat în R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca, în funcţia de comandant de escadrilă. A fost primul comandant de escadrilă din R. 49 Av.V.B. înzestrată cu avioane IAR-93.

La data de 01.07.1995 a fost numit în funcţia de şef al B.O.P.L. în cadrul Gp. 49 Av.V.B., iar în anul 1999 a fost avansat la gradul de comandor.

La data de 25.07.2001 a fost împuternicit la comanda Bazei aeriene 49 şi, la data de 15.04.2002 a fost numit în funcţia de şef de echipă de luptă în P.C. al Diviziei 1 Aeriene de la Ploieşti.

A trecut în rezervă, prin pensionare, la cerere, la data de 29.02.2004.

În întreaga carieră a zburat 10 tipuri de avioane, din care un avion clasic-ZLIN562 F şi 9 tipuri de avioane cu reacţie: L-29, UTIMIG-15, MIG-15 S-102, MIG-15 Bis, MIG-17 F, MIG-17 PF, IAR-93, IAR-99 şi L-39 cu un total de 1700 de ore de zbor, din care pe avionul IAR-93 un număr de 70 ore, participând la multe aplicaţii şi convocări metodice de zbor, mitinguri aeriene şi, în calitate de instructor contribuind la formarea multor generaţii de piloţi militari. Pe avionul IAR-93 din înzestrarea R. 49 Av. V.B. a fost instructor pe avionul IAR-93, fiind, alături de comandorul Dorin Ilie, singurii instructori de zbor pe acest avion din R. 49 Av. V.B. de pe aerodromul Ianca. Ca instructor a atins nivelul exerciţiului de trageri foto în ţintă aeriană.

Pentru activitatea depusă a fost distins cu mai multe ordine şi medalii.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 386