Comandor Gheorghe IANCU

 „S-a născut la data de 22 ianuarie 1933, în oraşul Slănic, jud. Prahova.

A urmat şcoala elementară şi 2 ani de gimnaziu în perioada 1940-1947 în oraşul natal. A urmat apoi şcoala profesională în localitatea Plopeni, jud. Prahova, în perioada 1947-1950, în urma căreia a fost calificat muncitor în specialitatea de „ajustor mecanic”, meserie pe care a practicat-o 6 luni, până în luna februarie 1951. În paralel cu alte activităţi a urmat studiile liceale, pe care le-a absolvit în anul 1959.

A fost atras de zbor încă din adolescenţă, vis care s-a concretizat în luna martie 1951, când a început cursurile şcolii de pilotaj de la Strejnic, jud. Prahova. A zburat pe avionul ZLIN-381, 27 de ore şi 15 minute, cu 156 de aterizări, fiind brevetat pilot de turism.

În perioada iunie 1951-23 august 1953 a urmat cursurile şcolii militare de ofiţeri naviganţi de la Focşani, zburând avioanele Fleet, Nardy, IAR-813 şi IAK-11, fiind brevetat ca pilot de vânătoare şi avansat la gradul de locotenent aviator. După absolvirea şcolii militare a fost repartizat la R. 277 Av. Vt. R. de la Craiova, în funcţia de pilot major (pilot-şef), unde a făcut trecerea pe avionul MIG-15. La data de 1 decembrie 1956 este mutat la R. 158 Av. Vt. R. de la Craiova, unde a executat trecerea pe avionul militar cu reacţie MIG-17 F, cu care a executat întreaga gamă de misiuni în tehnica pilotajului şi întrebuinţare în luptă. A obţinut titlul de pilot clasa a III-a în anul 1955 şi de pilot clasa a II-a în 1956, fiind şi promovat în funcţia de comandant de patrulă, avansat la gradul de locotenent major şi obţinând calitatea de instructor de zbor. Tot în perioada 1955-1956 a executat 3 salturi cu paraşuta pe aerodromul Craiova şi i s-a acordat brevetul de paraşutist al Forţelor Aeriene Militare.

Un moment deosebit de important în viaţa şi activitatea pilotului a fost reprezentat de selecţionarea sa în cadrul primei escadrile ce urma să fie înzestrată cu avioane supersonice de luptă, tip MIG- 19 P, respectiv Escadrila 1 din R. 226 Av. Vt. R. dislocat pe aerodromul Deveselu. Astfel, în perioada 1 noiembrie 1957-1 noiembrie 1977 a fost încadrat pilot în cadrul acestui regiment, din care, până în anul 1972 a zburat avionul MIG- 19 P şi MIG-19 PM.  În legătură cu formarea acestei escadrile de elită, este de remarcat faptul că majoritatea personalului navigant şi tehnic a fost selecţionat din cadrul celor două regimente de aviaţie reactivă existente pe aerodromul Craiova. A executat trecerea şi zborul pe avionul supersonic MIG-19 în toate condiţiile meteorologice, ziua şi noaptea, zbor ce s-a desfăşurat în condiţii foarte bune, iar în luna aprilie 1961 a obţinut titlul de pilot clasa I-a. Ulterior, a executat în URSS trecerea pe avionul MIG-19 PM, avion echipat cu rachete aer-aer dirijate prin radiolocaţie de tip RS-2 US şi trageri reale, în poligoanele de la Krasnovodsc şi Astrahan, în anii 1961 şi 1963. În anul 1966 a fost promovat în funcţia de locţiitor al comandantului de escadrilă şi în anul 1968 a fost numit comandantul Esc. I-a de MIG-19, fiind ultimul comandant al acestei subunităţi de frunte,  funcţie pe care a deţinut-o până în anul 1972-când aceste avioane au fost scoase din exploatare şi, ulterior, primind în înzestrare avioane MIG-21 MF, până în anul 1977 când a fost mutat la Craiova în funcţia de pilot la Centrul de Încercări al Aeronauticii Române, ca pilot de încercare. Tot în această perioadă a fost avansat la gradul de căpitan, în 1958, maior-în 1963, lt.col.-în 1968 şi col.-în anul 1975.

În noiembrie 1977 a fost mutat la Craiova, îndeplinind funcţia de „pilot încercător unu” în perioada 1977-1980 şi „pilot-şef” în perioada 1981-1983. A executat peste 190 de încercări în zbor cu avionul IAR-93 pentru omologarea acestuia, determinându-i caracteristicile tehnico-tactice, cât şi alte categorii de zboruri cum ar fi: zboruri cu noile avioane fabricate de către Întreprinderea de avioane Craiova, zboruri de recepţie şi contrarecepţie.

În cei 32 de ani de activitate neîntreruptă a zburat pe 12 tipuri de avioane, totalizând 3000 de ore de zbor, din care 1600 de ore pe avionul supersonic (MIG-19 şi MIG-21). Este pilotul care a executat cele mai multe ore de zbor pe avionul MIG-19, ambele variante-P şi PM-din România, cu un total de 919 ore 42 minute zbor cu 1202 aterizări, din care 146 ore cu 213 aterizări pe avionul MIG- 19 P şi 773 ore şi 42 minute cu 989 aterizări pe avionul MIG- 19 PM.

Pentru activitatea şi meritele sale a fost recompensat cu mai multe ordine şi medalii, astfel:

— Medalia „Virtutea Ostăşească”, cls. I-a, în anul 1969;

— Ordinul „Meritul Militar”, cls. a III-a, a II-a şi I-a;

— Ordinul „Steaua Republicii”, cls. a V-a, în anul 1962.

La data de 13 aprilie 1983 a fost trecut în rezervă prin pensionare şi s-a stabilit în oraşul Craiova.

În anul 1992 s-a numărat printre membrii fondatori ai ARPIA, filiala Craiova.

A decolat la „Escadrila din ceruri” la data de 19 aprilie 2013.”1 

  1. Lt. cdor. av. rz. Gheorghe-Ion Vaida -„IAR 93 Oameni și fapte”, Editura Global Media, Sibiu 2016, pag. 382