Martin’s Aircraft Works a fost fondată de Sir James Martin, ca firmă producătoare de aeronave. Fabrica a fost înființată în 1929 și au fost produse patru prototipuri de aeronave: MB1, MB2, MB3 și MB5. În timpul proiectării și testării MB1, James Martin și căpitanul Valentine Baker și-au început prietenia și a fost înființată „Martin-Baker Aircraft Company Ltd”.
La 12 septembrie 1942, în timpul unui zbor de testare a prototipului Martin-Baker MB3, căpitanul Valentine Baker a fost ucis într-un tragic accident. Motorul s-a oprit și a fost forțat să facă o aterizare de urgență, în timpul căreia aeronava a lovit un trunchi de copac. Moartea căpitanului Valentine Baker l-a afectat foarte mult pe Sir James Martin, atât de mult încât siguranța piloților a devenit principalul obiectiv al lui Martin. În 1944, Sir James Martin a fost invitat de Ministerul Producției de Avioane să investigheze posibilitatea furnizării de avioane de vânătoare cu un mijloc de evacuare asistată pentru pilot. După investigarea schemelor alternative, a devenit curând evident că cel mai atractiv mijloc ar fi ejectarea forțată a scaunului cu ocupantul așezat în el și că cel mai eficient mijloc de a face acest lucru ar fi printr-o încărcătură explozivă. Atunci s-a născut scaunul ejectabil Martin-Baker.
Primele avioane IAR 93 au fost echipate cu scaune de catapultare Martin Baker Mk. 6 (Mark WY6A). Au fost montate pe avioanele prototip 001(S.C.) şi 002(D.C.) și avioanele de preproducţie 01(D.C.), 003(S.C.H.) şi avioanele de preserie 1 D.C. nr. 006 şi 008.
Scaun catapultare Martin Baker Mk. 6
Următoarele avioane IAR 93, au fost echipate cu scaune de catapultare MKRU-10J şi MKRU-10LB sau varianta românească asimilată SC-HV 0.
Scaun catapultare Martin Baker Mk. 10
Din cele peste 7000 scaune de catapultare Mk. 10, 4000 sunt încă în exploatare.
Avioane echipate cu Mk. 10: Mirage, Alpha Jet, Cheetah, F-5, Super Tucano, S-211, PAF K-8, KFIR, IAR-99, Hawk, Chengdu F-7P, Casa 101, AMX Brazil, Aermacchi MB-339, Tornado, Soko Orao, Sea Harrier, J-22, IAR-93, IAR LavI, Fouga 90, AIR EMB-314, AIDC AT-TC-3, SAAB JAS-39 Gripen, Pampa 1
Au salvat viața a peste 1400 piloți, dintre care 5 piloți IAR 93
3 din avioane simplă comandă și 2 din avioane dublă comandă
alți 3 piloți IAR 93 au fost salvați de scaune Mk. 6
1 avion SC și 1 avion DC
total 6 avioane IAR 93 din care s-a catapultat
Din nefericire a existat și un tragic accident petrecut la sol, când un pilot IAR 93, a actionat din greșeală scaunul unui avion IAR 93 când ieșea din carlingă.
Descriere
Scaunul de catapultare MKRU-10J este complet automatizat, funcționând cu cartușe și motor rachetă pentru catapultare, asigurând pilotului posibilitatea de părăsire a avionului si deschiderea parașutei de salvare la înălțimi cuprinse între 0 și 15 000 m și viteze între 0 și 1130 km/h.
Caracteristici tehnice
Mecanism barostatic și de timp
- Întârziere 5 +/- 0.1 s
- Înălțime de acționare 5000 -5900 m
Mecanism de extragere parașută
- Întârziere 5 +/- 0.1 s
Motor rachetă
- Timp ardere 0. 25 s
- Fortă tracțiune 2000 kgf
Accelerații la catapultare
- Maxime 14-16 g
Mecanism reglare cuva scaun
- Cursa 165 mm
Mecanism de blocare chingi
- lacătele se închid la o viteză a pilotului față de scaun mai mare de 0.3 m/s
Componente
Structura scaunul Mk10 este constotituită din patru unități principale: cilindrul telescopic, ansamblul de grinzi de prindere pe fuzelaj, cuva scaunului și ansamblul containerului parașutei.
Pentru realizarea secvențelor de catapultare scaunul este prevăzut cu mecanisme acționate de un set de cartușe pirotehnice, conectate prin conducte și un bloc de distribuție a gazelor produse la arderea cartușelor.
Poziția scaunului se poate regla pe înălțime prin acționarea unui motor electric.
De scaun este prims harnașamentul de legare a pilotului, care are chingi de umăr, de ăold,, picioare și g negativ, conectate într-un singur lacăt cu deschidere rapidă.
Scaunul are un sistem de oxigen avarie.
Scaun Mk. 10
Harnașament
Manetă catapultare cu un singur pin blocare
Motoare rachetă
Motoarele rachetă sunt diferite pentru avioanele dublă comandă pentru a se executa catapultarea unui scaun către dreapta(alb) și unul către stânga(roșu), pentru a evita o eventuală coliziune în aer.
Scaun Mk. 10
La catapultare, de piciorul pilotului sunt conectate pluta și pachetul de supraviețuire.
Pluta de supraviețuire care se umflă automat
Conținut pachet de supraviețuire
În pachetul de supraviețuire sunt incluse printre altele: busolă, lanternă, folie impermeabilă, sârmă ferestrău, chibrite impermeabile, amnar, oglindă semnalizare, trusă pescuit, cordeline, elastic, tablete purificare apă, pungi plastic pentru apă, lame de taiat, sârma pentru făcut capcane…
Grigore Leoveanu
Bibliografie
THE HISTORY AND DEVELOPMENTS OF MARTIN-BAKER ESCAPE SYSTEMS