Scaun catapultare – Descriere

 Martin’s Aircraft Works a fost fondată de Sir James Martin, ca firmă producătoare de aeronave. Fabrica a fost înființată în 1929 și au fost produse patru prototipuri de aeronave: MB1, MB2, MB3 și MB5. În timpul proiectării și testării MB1, James Martin și căpitanul Valentine Baker și-au început prietenia și a fost înființată „Martin-Baker Aircraft Company Ltd”.

 La 12 septembrie 1942, în timpul unui zbor de testare a prototipului Martin-Baker MB3, căpitanul Valentine Baker a fost ucis într-un tragic accident. Motorul s-a oprit și a fost forțat să facă o aterizare de urgență, în timpul căreia aeronava a lovit un trunchi de copac. Moartea căpitanului Valentine Baker l-a afectat foarte mult pe Sir James Martin, atât de mult încât siguranța piloților a devenit principalul obiectiv al lui Martin. În 1944, Sir James Martin a fost invitat de Ministerul Producției de Avioane să investigheze posibilitatea furnizării de avioane de vânătoare cu un mijloc de evacuare asistată pentru pilot. După investigarea schemelor alternative, a devenit curând evident că cel mai atractiv mijloc ar fi ejectarea forțată a scaunului cu ocupantul așezat în el și că cel mai eficient mijloc de a face acest lucru ar fi printr-o încărcătură explozivă. Atunci s-a născut scaunul ejectabil Martin-Baker.

 Primele avioane IAR 93 au fost echipate cu scaune de catapultare Martin Baker Mk. 6 (Mark WY6A). Au fost montate pe avioanele prototip 001(S.C.) şi 002(D.C.) și  avioanele de preproducţie 01(D.C.), 003(S.C.H.) şi avioanele de preserie 1 D.C. nr. 006 şi 008. 

Scaun catapultare Martin Baker Mk. 6

 Următoarele avioane IAR 93, au fost echipate cu scaune de catapultare MKRU-10J şi MKRU-10LB sau varianta românească asimilată SC-HV 0.

Scaun catapultare Martin Baker Mk. 10

Din cele peste 7000 scaune de catapultare Mk. 10, 4000 sunt încă în exploatare.

Avioane echipate cu Mk. 10: Mirage, Alpha Jet, Cheetah, F-5, Super Tucano, S-211, PAF K-8, KFIR, IAR-99, Hawk, Chengdu F-7P, Casa 101, AMX Brazil, Aermacchi MB-339, Tornado, Soko Orao, Sea Harrier, J-22, IAR-93, IAR LavI, Fouga 90, AIR EMB-314, AIDC AT-TC-3, SAAB JAS-39 Gripen, Pampa 1

Au salvat viața a peste 1400 piloți, dintre care 5 piloți IAR 93

 3 din avioane simplă comandă și 2 din avioane dublă comandă

alți 3 piloți IAR 93 au fost salvați de scaune Mk. 6 

1 avion SC și 1 avion DC

 total 6 avioane IAR 93 din care s-a catapultat

Din nefericire a existat și un tragic accident petrecut la sol, când un pilot IAR 93, a actionat  din greșeală scaunul unui avion IAR 93 când ieșea din carlingă. 

Descriere

Scaunul de catapultare MKRU-10J este complet automatizat, funcționând cu cartușe și motor rachetă pentru catapultare, asigurând pilotului posibilitatea de părăsire a avionului si deschiderea parașutei de salvare la înălțimi cuprinse între 0 și 15 000 m și viteze între 0 și 1130 km/h.

Caracteristici tehnice

Mecanism barostatic și de timp

  • Întârziere                                        5 +/- 0.1 s
  • Înălțime de acționare              5000 -5900 m

Mecanism de extragere parașută

  • Întârziere                                       5 +/- 0.1 s

Motor rachetă

  • Timp ardere                                     0. 25 s
  • Fortă tracțiune                              2000 kgf

Accelerații la catapultare

  • Maxime                                            14-16 g

Mecanism reglare cuva scaun

  • Cursa                                               165 mm

Mecanism de blocare chingi

  • lacătele se închid la o viteză a pilotului față de scaun mai mare de 0.3 m/s

Componente

Structura scaunul Mk10 este constotituită din patru unități principale: cilindrul telescopic, ansamblul de grinzi de prindere pe fuzelaj, cuva scaunului și ansamblul containerului parașutei.

Pentru realizarea secvențelor de catapultare scaunul este prevăzut cu mecanisme acționate de un set de cartușe pirotehnice, conectate prin conducte și un bloc de distribuție a gazelor produse la arderea cartușelor.

Poziția scaunului se poate regla pe înălțime prin acționarea unui motor electric.

De scaun este prims harnașamentul de legare a pilotului, care are chingi de umăr, de ăold,, picioare și g negativ, conectate într-un singur lacăt cu deschidere rapidă.

Scaunul are un sistem de oxigen avarie.

Scaun Mk. 10

Harnașament

Manetă catapultare cu un singur pin blocare

Motoare rachetă 

Motoarele rachetă sunt diferite pentru avioanele dublă comandă pentru a se executa catapultarea unui scaun către dreapta(alb) și unul către stânga(roșu), pentru a evita o eventuală coliziune în aer. 

Scaun Mk. 10

MB MK 10L - 0260
MB MK 10L - 0233
MB MK 10L - 0238
MB MK 10L - 0239
MB MK 10L - 0240
MB MK 10L - 0232
MB MK 10L - 0241
MB MK 10L - 0242
MB MK 10L - 0243
MB MK 10L - 0244
MB MK 10L - 0246
MB MK 10L - 0248
MB MK 10L - 0247
MB MK 10L - 0249
MB MK 10L - 0251
MB MK 10L - 0252
MB MK 10L - 0253
MB MK 10L - 0254
MB MK 10L - 0255
MB MK 10L - 0235
MB MK 10L - 0234
MB MK 10L - 0237
MB MK 10L - 0256
MB MK 10L - 0236
MB MK 10L - 0256 (1)
MB MK 10L - 0259
MB MK 10L - 0260 MB MK 10L - 0233 MB MK 10L - 0238 MB MK 10L - 0239 MB MK 10L - 0240 MB MK 10L - 0232 MB MK 10L - 0241 MB MK 10L - 0242 MB MK 10L - 0243 MB MK 10L - 0244 MB MK 10L - 0246 MB MK 10L - 0248 MB MK 10L - 0247 MB MK 10L - 0249 MB MK 10L - 0251 MB MK 10L - 0252 MB MK 10L - 0253 MB MK 10L - 0254 MB MK 10L - 0255 MB MK 10L - 0235 MB MK 10L - 0234 MB MK 10L - 0237 MB MK 10L - 0256 MB MK 10L - 0236 MB MK 10L - 0256 (1) MB MK 10L - 0259

La catapultare, de piciorul pilotului sunt conectate pluta și pachetul de supraviețuire.

Pluta de supraviețuire care se umflă automat 

Conținut pachet de supraviețuire

În pachetul de supraviețuire sunt incluse printre altele: busolă, lanternă, folie impermeabilă, sârmă ferestrău, chibrite impermeabile, amnar, oglindă semnalizare, trusă pescuit, cordeline, elastic, tablete purificare apă, pungi plastic pentru apă, lame de taiat, sârma pentru făcut capcane…

Grigore Leoveanu

Bibliografie

MK10 – Martin-Baker

THE HISTORY AND DEVELOPMENTS OF MARTIN-BAKER ESCAPE SYSTEMS

MartinBakerDevelopment.pdf (faaaa.asn.au)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *