De la trasaj manual la geometrie digitală (2)

  Îmi aduc aminte că am fost la un pas să nu fiu un participant în domeniul aviației în general și în special la dezvoltarea geometriei unui avion, domeniu în care cu toată modestia recunosc, am avut succes, ca și în W&B(Weight & Balance – Gravimetrie și centraj).

Reamintesc că am fost primul absolvent angajat fizic în aviație, nu în concordanță cu numărul matricol(numărul de ecuson al salariaților, care se atribuia în ordinea angajării).

De ce ? La repartizare avută la Cluj, la începutul verii 1968, până sâmbătă seară erau afișate numai posturi în învățământ(deja mă ademenea postul din comună Bărcănești, cea mai apropiată de București).

Însă surpriză sâmbătă seară, dacă nu cumva chiar prima dată, au apărut posturi în cercetare și producție. Notabil 1968 a fost și anul în care prima dată de la examenul de licența, a fost eliminată proba de Marxism-Leninism, care a fost a mană cerească pentru studenți din generația mea și a următorilor.

Să revenim, lista conținea numele a foarte multe institute și fabrici, între care IRMA (Întreprinderea de reparații material aeronautic), care mă făcut să cred(provenind dintr-o familie modestă) că aș beneficia de un salariu mai mare.

Nu mă puteam plânge de oferte, deoarece fiind din București, nu erau obligați să-mi ofere locuința.

Alegând IRMA, la mijlocul lunii iulie 1968, am fost la fabrică, când directorul(dl Miu) fiind într-o ședință, prin secretară mi-a comunicat că mă pot angaja când doresc. Astfel la 01.VIII.1968 mă prezint la angajare, care să făcut imediat. După câteva zile, sunt chemat de director, care devenise dl. Oprișan(deoarece dl Miu a decedat într-un tragic accident pe 31.VII.1968), care m-a întrebat ce caut în IRMA, că nu are nevoie de mine. Am fost stupefiat, deoarece avusesem neenumerate oferte la repartizare, însă mi s-a spus că voi fi plătit până când îmi voi găși un post dorit și că numai este necesar să semnez condica de prezența permanent.

Într-o dimineața, când plecăm din IRMA, pentru căutări, un domn(Turculeț), care ulterior am aflat că se ocupă de absolvenții din fabrică, m-a întrebat ce fac. Eu supărat, i-am spus necazul meu. Imediat a reacționat și mi-a spus să nu mai plec și după foarte puțîn timp am fost rechemat de dl. Oprișan. Dânsul și-a cerut scuze fiind nou în funcție și nu știa situația. Imediat mi-a cerut să-mi aleg o poziție în fabrică. Astfel am ales Laboratorul de încercări mecanice(șef dl Scânteie) și în continuare altele până în 22.X.1968, când va reamintesc am fost mutați în noul sediu ICPAS, din str. MORA, când fizic a fost inaugurat domeniul aeronautic în România.

matematician Dan Vătui

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *