1969
Ca urmare a deciziei de reînființare a industriei aeronautice române, în toamna anului 1968 s-au organizat Direcția Generală Construcții Aeronautice (D.G.C.A.) în cadrul Ministerului Construcțiilor de Mașini (M.I.C.M.) și Institutul de Cercetare Proiectare Aerospațială I.C.P.A.S..
Tot în acea perioadă, s-au făcut fără succes încercări de cumpărare a licențelor pentru un avion de luptă superspnic și a motorului aferent.
Nicolae Ceaușescu și Iosip Broz Tito, după invadarea Cehoslovaciei pe 21 august 1968, au avut o primă întâlnire precipitată la Vârșeț pe 24 august, urmată apoi de vizita lui Tito la Timișoara pe 1 februarie 1969.
Pe fondul acestor evenimente, cei doi au hotărârt cooperarea în producerea unui avion de luptă subsonic.
După decizia politică, au început primii pași în realizarea proiectului comun, prin implicarea noilor organisme înființate, respectiv D.G.C.P.A și I.C.P.A.S.
În acest scop:”1
„Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini a format o delegație de specialiști care a efectuat în perioada 23-30 aprilie 1969, o vizită de documentare în Iugoslavia.
Delegația era formată din:
- gen. mr. ing. Ștefan Ispas – director D.G.C.A. (Direcția Generală Construcții Aeronautice)
- dr. Ing. Moisei Eufemie – director științific I.C.P.AS (Institutul Cercetare Proiectare Aerospațială)
- ing. Badea Dumitru – șef atelier proiectare
- ing. Balaban Ștefan – ing. Proiectant
- ing. Bănulescu Eugen – consilier I.P.C.M. (Institutul Proiectări Construcții Mașini)
Delegația a vizitat:
- Institutul Cercetare Proiectare Aviație – VTI Zarkovo
- SOKO Mostar – fabrica avioane
- Laboratoare Institutului Politehnic Belgrad
Partea iugoslavă a fost reprezentată de:
- gen. mr. dr. ing. Zlatko Randulic – șef la Direcția Tehnică a aviației din Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului
- gen. mr. ing. V. Mugasa – consilier al Secretarului de Stat al apărării pentru probleme de dezvoltare a tehnicii militare.
În cadrul discuțiilor referitoare la căile și posibilitățile de cooperare româno-iugoslave în domeniul aeronautic, s-au propus:
- realizarea, în concepție proprie și în cooperare, de avioane subsonice
- realizarea în licență a unui motor reactiv modern cu postcombustie
- asimilarea în producție a unor materiale specifice construcțiilor aeronautice
Ca urmare a acestor discuții de informare, cele două părți au confirmat intenția de a realiza în comun un avion de luptă subsonic.
Cancelaria Comitetului Central a transmis cu nr H 1569 DIN 27.06.1969, aprobarea Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R, a acestor discuții.
Astfel s-au putut organiza în perioada 13-16.11.1969, întâlniri și discuții la Ministerul Forțelor Armate și la Ministerul Industriilor Construcților de Mașini cu delegația iugoslavă.
Discuțiile au abordat următoarele probleme:
- realizarea în comun a unui avion de luptă subsonic
- colaborarea în domeniul cercetării științifice în domeniul aeronautic
- formarea comisiei româno-iugoslave”
Membri celor două delegații care au participat la convorbiri:”2
Delegația iugoslavă:
- gen. col. Bubani Victor, adj. Secretariatul de Stat, Comandamentul Apărarii Antiaeriene
- gen. mr. Dr.ing. Zlatko Randulic – șef la Direcția Tehnică a aviației din Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului
- Ing. Branislav Iovanovic – director Institut proiectare VTI
Delegația română:
- gen. lt. Vasile Ionel – ministru adj. M.F.A.
- ing. Oprea Constantin – ministru adj. M.I.C.M
- gen lt. Alexe Vasile – comandant C.A.A.T.
- gen. mr. ing. Ștefan Ispas – director D.G.C.A. (Direcția Generala Construcții Aeronautice)
- col. dr. ing. Teodorescu Țintea – director I.C.P.A.S
- col. ing. Trofin Ion – director tehnic D.G.C.A.
- ing. Bucur Vasile – inginer principal Aviație din C.A.A.T.
Una din primele măsuri luate ca urmare a cestor vizite, a fost de a înființa o comisie mixtă româno- iugoslavă, pentru derularea primelor activităti de pregătire a programului.
Membri comisiei din partea română au fost specialiști din D.G.C.A, I.C.P.A.S. și din cele două fabrici de reparații avioane existente în acel moment, I.R.M.A. Băneasa și U.R.A. Bacău.
Membrii comisiei mixte româno-iugoslave3
- lt. col. Racovițan Vasile – director economic D.G.C.A.
- mr. ing. Cristea Andrei – șef Serviciu tehnic D.G.C.A.
- lt. col. Șerbănescu Virgil – șef serviciu Producție D.G.C.A.
- ing. Bădescu Alexandru – șef serviciu Organizarea producției D.G.C.A.
- lt. col Pascu Ionel – șef Serviciu Contabilitate D.G.C.A.
- ing. Badea Dumitru – șef atelier Concepția avioane I.C.P.A.S.
- col. dr .ing. Țurcanu Constantin – șef secție I.C.P.A.S.
- col. ing. Gabroveanu Constantin – director U.R.A. Bacău
- lt. col. ing. Pascaru Eugen – inginer șef U.R.A. Bacău
- ing. Anghel Victor – șef secție Proiectare U.R.A. Bacău
- ing. Paliman Constantin – șef serviciu Tehnic U.R.A. Bacău
- lt.col Seghedi Ștefan – inginer șef I.R.M.A.
- ing. Popescu Stelian șef serviciu Proiectare I.R.M.A.
- col. ing. Adăscaliței Aurel – șef servici Import export, cooperare .I.R.M.A.
Grigore Leoveanu