Multe avioane, aflate în aceeași categorie de tip, misiune, masă, tracțiune, au frecvent elemente ale proiectului conceptual, foarte asemănătoare.
În cazul avioanelor IAR 93/Orao, aparent există unele similitudini de acest gen cu avioanele SEPECAT Jaguar și Mitsubishi F1/T2.
Jaguar SEPECAT Mitsubishi F1
Origini Jaguar
În 1962, pentru a înlocui avioanele de școală sicle de atac T33, F-100 Super Sabre și Mystère IVA, Statul Major al Forțelor Aeriene Franceze, a emis o cerere de ofertă pentru un avion configurat în două versiuni: o versiune tandem cu două locuri pentru antrenament destinat Școlii de Instruire Avansată și o versiune de sprijin tactic cu un singur loc. Programul a fost denumit ECAT – l’Ecole de Combat et d’Appui Tactique.
Avionul trebuia să fie subsonic, cu o masă gol echipat de 4-5 000 kg, rază de acțiune de 500 km în zbor la joasă înalțime, ușor de întreținut și ieftin, cu posibilitate de decolare/aterizare pe piste sumar amenajate, sistem de armament simplu și fiabil. Din motive de siguranță, s-a solicitat ca acesta să fie bimotor.
Au fost trimise trei propuneri:
Dassault Cavalier, Breguet BR. 121 și Potez P. 92
Pentru motorizare, erau propuse motoare turboreactoare cu dublu flux, care urmau a fi dezvoltate. În acel moment nu existau astfel de motoare în gama 2000 – 4000 kgf tracțiune.
A fost ales câștigătoare propunerea Breguet BR.121.
Pentru început, prototipurile BR. 121, urmau să fie echipate cu RR Orpheus sau J 85, turboreactoare simplu flux, similare Rolls Royce Viper, cu tracțiune în jur de 2000 kgf.
Breguet BR. 121
În 1965, se ajunge la o înțelegere între Franța și Marea Britanie, de a produce în comun un avion destinat atacului la sol, pornind de la BR. 121. De menționat că nu s-a construit nici un prototip BR. 121.
Conceptul francez s-a dovedit flexibil, fiind modificat major pentru a satisface cerințele englezilor. Masa a crescut la 7000 kg gol, s-a ajuns la sarcină utilă de 4500 kg, s-a schimbat profilul aripii, pentru a realiza în anumite condiții (varianta lisă), viteze supersonice.
Avionul a fost denumit Jaguar, fiind înființată pentru realizarea acestui program, societatea SEPECAT – Société Européenne de Production de l’Avion d’École de Combat et d’Appui Tactique (Societatea europeană de producție avion de școală și atac tactic)- cu participarea firmelor Breguet și BAC.
Cronologie program Jaguar
Pentru motorizarea Jaguar, Rolls Royce în asociere cu Turbomeca, au dezvoltat motorul Adour, un dublu flux care avea o tracțiune de 2320 kgf, respectiv 3300 kgf cu postcombustie.
Jaguar a fost primul avion militar produs prim cooperarea unor țări europene, reliefând avantajele de reducere a costurilor unui proiect, prin existența unor comenzi ferme mari – 200 aparate Marea Britanie, 200 aparate Franța, urmate de exporturi, fiind produse în total 574 avioane.
Repartizare producție Jaguar
Japonezii au încercat inițial să cumpere licența Jaguar, dar nu s-a ajuns la o înțelegere, fiind cumparată totuși licența pentru motorul Adour. A fost proiectat un avion de antrenament Mitsubishi F2, asemănător cu Jaguar, urmat de o variantă monoloc de atac la sol. Cum japonezii nu au avut ca cerință folosirea de piste improvizate, trenul de aterizare a fost construit diferit.
Mitsubishi T2/F1
Conceptul inițial Breguet 121, de avion atac ușor, bimotor, cu tren înalt, aripă săgeată, stabilizator monobloc, a fost adaptat pentru cerințele specifice fiecărui program.
Folosind aceleași cerințe tactice pentru un avion, mase și motoare asemănătoare, se ajunge la soluții conceptuale asemanătoare.
De la faza de concept până la introducerea în exploatare este un drum lung, care necesită etape laborioase de calcul, proiectare în detaliu, pregătire fabricație, fabricație, testare…
Avionul IAR 93/Orao a avut cerințe de proiectare asemănătoare cu cele inițiale pentru Br. 121, ambele fiind subsonice, cu motoare dezvoltând tracțiuni apropiate.
Din aceste motive, există unele similarități de concepție cu BR, 121, respectiv urmașul său îmbunătățit, Jaguar.
Sunt evidente și deosebiri constructive ca: montarea motoarelor, fuzelajul posterior, ampenajul orizontal…
Deși IAR93/Orao a fost echipat în varianta serie cu motoarele Viper 633-47 având tracțiune 1814/2224 kgf, față de Adour 2320/330 kgf, masa avionului a rămas redusă, comparativ cu cea mărită a Jaguarului. Desigur și sarcina utilă diferă, fiind de doar maxim 2500 kg comparată cu cele 4500 kg ale avionului franco-englez.
Trebuie precizat ca Jaguarul avea ca destinație atacarea unor ținte la mare distanță, fiind dotat si cu realimentare în aer, IAR93/Orao avea rol tactic de sprijinire a forțelor terestre în apărarea teritoriului național.
C
Grigore Leoveanu
Bibliografie
https://www.secretprojects.co.uk/threads/french-ecat-projects.1167/
TEXTE 2 Tomes Bonnet v8.pdf (3af.fr)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_RB.162
https://en.wikipedia.org/wiki/SEPECAT
https://www.thunder-and-lightnings.co.uk/jaguar/history.php
Jaguar Gr Mk 1 and T Mk 2 Aircrew Manual
Manuel de l’equipage avion Jaguar type A
1st March 1965 – Aviation Magazine International
1st April 1965 – Aviation Magazine International
15th June 1965 issue of Aviation Magazine International