Secția a fost înființată la începutul existentei institutului, ca secție de specialitate în domeniu.
A avut că sarcină:
- Cercetarea și stabilirea listei de echipamente care urmau să echipeze aeronavele conform caietului de sarcini.
2. Identificarea furnizorilor potențiali în domeniu.
3. Asigurarea compatibilităților cu dotările din domeniu. Pe măsură angajărilor cu personal de specialitate, s-au demarat lucrări de cercetare tot mai detaliate în scopul instruirii personalului în respectarea normelor de proiectare și standardelor în domeniu. S-au consultat publicații de specialitate și numeroase standarde de specialiate din diferite țări. S-au contactat posibili furnizori de la care s-au obținut documentații tehnice necesare întocmirii proiectelor de instalare care să satisfacă cerințele din tema de proiectare a avionulnui. După definitivarea pe MOCK-UP a amplasării aparaturii din cabina de comanda și după stabilirea amplasării pe structura aeronavelor , s-a trecut la achiziționarea echipamentelor , ocazie cu care s-a acordat asistență de specialitate la întocmirea contractelor privind componenta detaliată a echipamentelor și unde a fost cazul, s-a asigurat personal de training.
PROTOTIPURI
În procesul realizării la fabricant a prototipului, secția a acordat asistență tehnică pe tot parcursul procesului de fabricare, a asistat la testele preliminare, la primele rulaje și la primele zboruri ale prototipului.
Secția a asigurat asistența tehnică de specialitate la achiziționarea aparaturii de înregistrare a pricipalilor parametrii de zbor, până la intrarea în activitate a Centrului de Încecari în Zbor.
În vederea continuării activităților de omologare a aeronavelor, de la secțiile de specialitate din institut s-au obținut un mare număr de parametri de zbor necesari a fi înregistrați în vederea definirii anvelopei de zbor.
În colaborare cu compartimentele de aerodinamică, dinamică, structură, comenzi, combustbil, climatizare, motoare, s-au stabilit în detaliu acești parametri.
Aceste informații au stat la baza definirii echipamentelor de înregistrare care să intre în dotarea Centrului de Încercări în Zbor. Secția a asigurat cercetarea potențialilor furnizori pentru echipamentele de la bordul aeronavelor cât și a echipamentelor de la sol de prelucrare a datelor.
S-a asigurat asistență tehnică până la încadrarea cu personal de specialitate a Centrului de Încercări în Zbor.
Pe parcusului procesului de fabricație, beneficiarul a solicitat montarea pe aeronave a unui pilot automat, în vedera îmbunătățirii parametrilor de utilizare în acțiuni specifice.
Secția a cercetat posibilii furnizori și după acceptare, s-a asigurat asistență de specialitate la detalierea componenței completului, proiectarea și integrarea în sistemul aeronavei, asigurând personal de training.
Recepția sistemului s-a făcut în prezenta furnizorului, care împreună cu cei din compartimentul de dinamica zborului, după efectuarea a trei zboruri de încercare a fost stabilit ultimul parametru ”strict” special al achipamentului.
ÎNCERCĂRI MECANO- CLIMATICE
În procesul de realizare a diverselor echipamente, secția a asigurat dotarea unui laborator de încercări mecano-climatice, care a reprodus în mare parte condițiile de funcționare de pe aeronave – clima, vibrații, șocuri, accelerații, atmosfera înaltă, teste de anduranță – în conformitate cu standardele în vigoare.
Buletinele de încercări emise de laborator, au stat la baza activităților de omologare la diverși fabricanți. Ulterior experiența acumulată în secția institutului a fost preluată la nivel superior la S.C. Aerofina.
REALIZAREA DE ECHIPAMENTE ELECTRONICE DE AVIAȚIE
Acestea s-au realizat în două moduri:
- Prin ASIMILARE, când au existat modele care corespundeau cerințelor tehnice.
- Prin CONCEPȚIE PROPRIE, când au existat probleme tehnice la bordul avionului și care au fost rezolvate prin cercertarea și realizarea unor prototipuri care să satisfacă aceste probleme.
Aceste echipamente în mare parte au fost și produse în serie în cadrul secției până la transmiterea documentației de serie la AEROFINA București și AEROSTAR Bacău.
Pentru echipamentele de mai sus documentația cuprindea: Tema de cercetare, Caiet de sarcini.
Program de omologare și încercări , Cărți tehnice și Documentație de execuție.
3. Activități de AUTOUTILARE, în cadrul cărora s-au realizat bancuri de test și verificare pentru echipamentele realizate în primele două moduri. Și aceste bancuri au fost transmise către uzinele care au preluat fabricarea echipamentelor de la punctele 1 și 2.
ASIMILAREA
În cadrul secției s-au asimilat și s-au omologat mai multe echipamente – antiskid, radiocompas pentru avion, radiocompas pentru elicopter, senzor nivel pentru rezervoare suplimentare și litrometru capacitiv.
CONCEPȚIE PROPRIE
În cadrul secției s-au realizat prin cercetare și s-au elaborat documentații la nivel de prototip dar și la nivel de serie. Echipamentele au fost încercate și omologate conform caietelor de sarcini aprobate.
Astfel s-au realizat următoarele echipamnete:
- Centrala de lansare tip CL-1, variante CL-02 și CL-03
- Module semnalizare
- Panou comandă radiocompas
- Indicator radiocompas
- Radiocompas pentru avioane
- Radiocompas pentru IAR 330 ( mediu marin )
- Bloc avertizare FLAPS SCOS – TREN ESCAMOTAT
- Maneta comandă TREN și maneta comandă FLAPS
- Adaptor măsură turație
- Amplificator termometru gaze
- Bloc comandă și sincronizare TRIMER-PROFUNDOR
- Releu ilumunare intermitenta
- Adaptor motor AMT-1 și varianta AMT-2.
- Sistem reglare temperatură motor
- Convertizor sIstem de alimentare
- Bloc comutare automată radiocompas
- Interfața cutie neagra
- Sistem pornire motor
- Intercomunicație
- Bloc iluminare trecere zi-noapte
- Interfața pilot automat
- Senzor degivrare
- Senzor ulei IAR330
- Litrometru IAR330
- Bloc demaraj IAR330
DOCUMENTAȚII REALIZATE PENTRU AVIOANE
În cadrul secției s-au elaborat documentații la nivel de prototip dar și la nivel de preserie și serie pentru următoarele aeronave:
- IAR-93 avion de vânătoare și bombardament
- IAR-99 avion de antrenament avansat
- IAR 823 avion ușor de 4 persoane pentru scoală, antrenament și transport ușor
- IAR 827 avion agricol
- IAR 330 elicopter PUMA
Acestea au fost executate la uzinele de profil din Bacău, Craiova și respectiv Brașov.
Documentația s-a referit la echipamentele electronice și electrice și echiparea cabinei și tablourilor de bord și panourilor de comanda din cabină.
În cadrul secției au activat următoarele persoane:
Cdor. Dr. Ing. Mircea Malcoci
Cdor. Ing Dan Cristea
Cdor. Ing Nicolae Dobrescu
Cdor. Ing Alexandru Vladoiu
Ing. Tiberiu Mihailescu
Ing. Ioan Celmare
Ing. Mihai Nepotescu
Ing. Marieta Ciobanu
Ing. Ion Dragotă
Ing. Aurel Vlaicu
Ing. Vasile Guran
Ing. Ion Postelnicu
Ing. Nicolae Dumitrache
Ing. Ovidiu Constantin
Ing. Gheorghe Bogdan
Ing. Liviu Popovici
Ing. Iulian Nedelescu
Ing. Dan Nicolae
Ing. Valeriu Martin
Ing. Vasile Ștefan
Ing. Elena Purcel
C-dor. ing. Dobrescu Nicolae
ing. Martin Valer
Ing. Dragotă Ioan