Circuite hidraulice (II)

Circuit frâne aerodinamice

Circuitul era alimentat de la SP și avea rolul de a acționa frânele aerodinamice. Era format din electrodistribuitor (1), robinet (2), drosel (3), verine (4).

Circuit voleți bord atac

Acest circuit avea rolul de a asigura scoaterea sau escamotarea voleților de bord de atac aripă.

Avioane preserie -circuitul de acționare voleți, era identic cu cel de acționare flapsuri, folosind motoare hidraulice rotative. 

Avioane serie – circuitul era alimentat din sistemul principal (SP) și avea în componență droselul (1) care regla timpul de scoatere sau retragere, electrodistribuitorul (2), supapa de sens unic (3), motorul hidraulic (4) și electrodistribuitorul (5).

Motorul hidraulic rotativ era montat în zona de sus a fuzelajului central și acționa un bloc de putere. De la acesta, prin intermediul a șase arbori flexibili, erau antrenate în miscare patru actuatoare mecanice.

Circuit deschidere petale și largare parașută frânare

Acest circuit asigura scoaterea și largarea parașutei de frânare. Pentru avioanele de preserie era alimentat din SP, iar pentru serie din SCZ. Lichidul sub presiune menținea petalele containerului închise și lacătul zavorât. Deschiderea și largarea se puteau face normal, sau cu sistemul de avarie. În caz de deschidere accidentală în timpul zborului a petalelor, parașuta era largată automat.

Circuit ajutaje postcombustie

Circuitul asigura alimentarea verinelor ajutatajului de reacție a fiecărui motor, fiind cuplat la SP. Acestea funcționa cu sistemul de automatică al motorului. Componente: agregatul de comandă microjet (1), supapa electromagnetică (2), verine (3), supape cuplare (4). Închiderea ajutajelor putea fi făcută normal, sau cu avarie. A fost montat pe avioanele serie cu postcombustie.

Circuit stabilizator și direcție

Avea rolul de a alimenta servomecanismele ce acționau bracarea stabilizatorului și a  direcției, în funcție de comanda primită  de la manșă, respectiv palonier. Era alimentat permanent de ambele sisteme, SP și SCZ. Servomecanismele puteau funcționa si cu un singur sistem, dar cu forța redusă la jumătate. În cazul scăderii presiunii în SCZ, circuitul era alimentat cu pompa de avarie. Servomecanismele de la avioanele preserei II si serie, puteau funcționa si cu comenzi date de sistemul electronic de autostabilizare.

DIRECTIE
STABILIZATOR
POMPA AVARIE
DIRECTIE STABILIZATOR POMPA AVARIE

Circuit eleroane

Avea rolul de a alimenta servomecanismele ce acționau bracarea eleroanelor, în funcție de comanda primită prin tije de la manșă. Era alimentat permanent de ambele sisteme, SP și SCZ. Servomecanismele puteau funcționa si cu un singur sistem, dar cu forța redusă la jumătate. În cazul scăderii presiunii în SCZ, circuitul era alimentat cu pompa de avarie.

Servomecanismele de la avioanele preseroe II șiserie, puteau funcționa si cu comenzi date de sistemul electronic de autostabilizare, sau de readucere automata îă poziție de aripi orizontale.

Grigore Leoveanu