Direcţia de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice, prescurtat DCIACPA, a fost inființatâ prin DECRETUL nr. 5 din 7 ianuarie 1982 al Consiliului de Stat al RSR, publicat in Buletinul Oficial nr 4 din 9 ianuarie 1982.
Prin hotărârea nr. 242 /1991, emisă de Guvernul Romaniei, DCIACPA(devenită AEROQ), se transformă în societate comercială pe acțiuni, având ca obiect principal de activitate „Certificarea produselor și serviciilor aeronautice și atestarea sistemelor calității agenților economici ai industriei aeronautice și furnizorilor acesteia”.
Se observă în hotărârea de mai sus, o continuitate ca domeniu de activitate a celui avut de DCIACPA înainte de revoluție. Dar din păcate a dispărut obiectul muncii.
După 1970, industria de aviație din Romania era intr-un puternic avînt, în principal prin colaborări cu țările Vestice.
Amintim preluarea licenței pentru IAR 330 fabricat la ICA Brasov, peste 250 buc, licenței de fabricare a avionului BAC1-11 in tară cu denumirea ROMBAC, realizarea avionului BN-2 Islander(600buc) produse la IMRA(ROMAERO denumirea actuală), licenței pentru motoarele Viper de către TURBOMECANICA București.
Plecând de la această situație de colaborare intensă cu VESTUL, trebuiau asigurate si de către industria de aviație din Romania, funcționarea unor mecanisme de organizare similare celor din VEST.
DCIACPA a fost inființată pe data de 1 ianuarie 1982, în subordinea Direcţiei tehnice, din cadrul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini. Se vede că DCIACPA nu a fost subordonata CNIAR(Centrul National al Industriei Aeronautice Romane), aceasta, cu scopul de asigura o independență în luarea deciziilor, adică să fie independentă de CNIAR d.p.d.v financiar.
La acea vreme funcționa Autoritatea Aeronautica Romană=Registrul Aerian, care avea rolul de autoritate aeronautica civilă. DCIACPA urma să se ocupe și de partea militară care avea o pondere mult mai mare în industria aviatică din Romania decât producția cu destinație civilă, ambele domenii coordonate de CNIAR.
În structura sa, DCIACPA a avut un serviciu coordonat de dl Filip Paul, mai multe birouri. Un rol important a revenit compartimentului pentru elaborarea de reglementari, (col Avram Constantin) pentru evaluarea organizațiilor din punct de vedere al sistemului de asigurare al calității, colaborarea cu organizațiile pentru asimilarea de materiale metalice și chimice, componente electronice, echipamente electrice-electronice, echipamente mecano-hidraulice.
O reglementare importantă a fost procedura de colaborare cu Autoritatea Aeronautică civilă. Pentru asimilări echipamente s-a folosit procedura I 14400 elaborată anterior de CNIAR. La produse importante cu destinație militară se aplica ordinul M23/1975 , document impus de MApN.
Până la numirea unui director, la inceput, conducerea DCIACPA a fost realizată de dl Filip Paul(șef serviciu), Dl. Col. Roventa Constantin a fost Director în perioada 1983-1987, au urmat directori dl col Roșca Constantin și din 1989 dl Col Schepchin Edgard. În 1990 DCIACPA și-a schimbat numele în AEROQ, initial a efectuat activități de consultanță, iar din 1991 a devenit organism de certificare asa cum am mentionat mai sus.
Direcţia de Control Industrial al Asigurării Calităţii Produselor Aeronautice conformDecretului nr 5/1982 avea următoarele atribuţii principale:
- Art 2a „certifică materialele, semifabricatele, echipamentele şi agregatele – denumite produse aeronautice – şi atestă întreprinderile furnizoare ale acestor produse; testa şi certifica produsele aeronautice care se fabricau în Republica Socialistă România, inclusiv pe cele destinate livrării la export””;
Putem spune că în acest domeniu s-au desfășurat cele mai numeroase activități legate de implicarea în omologarea pentru aviație de materiale metalice (oțeluri, duraluminiu, profile), ing. Morțun A, materiale chimice, oroglas, adezivi (Ivan Gheorghe), organe de asamblare (șuruburi, nituri), rulmenți, plăcuțe de frânare, roți pentru elicoptere și avioane, echipamente pentru instalațiile hidraulice, pneumatice, climatizare, combustibil, tren de aterizare,(Ciobanu Emil), Birou echipamente electrice, electronice șef col. Moldovan Petre, Birou componente electrice și electronice active și pasive, șef Col Zota Constantin.
Activitățile numite in acea perioadă de asimilare s-au desfășurat în special pentru avioanele IAR 93 și IAR 99 .
O procedură ghid pentru produse grad de complexitate 2 si 3, elaborată de colectivul reglementări de la DCIACPA a fost cea referitoare la PCCVI, INTOCMIRE-AVIZARE-APROBARE care s- a aplicat in numeroase organizatii, din 6 ministere. Ghidul pentru Planul de Control de Calitate, Verificări și Încercări trata metodologia de desfășurare a activităților specifice controlului tehnic de calitate pentru produsele aeronautice, acesta se referea/enumera și descria toate controalele de calitate, verificările și încercările necesare, pe faze de execuție și finale, pentru un produs sau serviciu..
Documentul PCCVI intra în componența dosarului de omologare a produselor.
- Art 2b „aprobă programele de omologare a produselor aeronautice”;
Intreprinderile de aviatie , INCREST, intreprinderi din industria orizontala, institute de cercetare proiectare din industria orizontala, elaborau caiete de sarcini și programe de încercări de omologare care erau avizate de DCIACPA și aprobate unele de CNIAR altele mai importante de Direcția de Înzestrare a Armatei de la MApN unde o perioadă a fost șef generalul Stănculescu Victor.
La DCIACPA se urmărea aplicarea standardelor de aviație, îndeplinirea cerințelor din caietele de sarcini. La echipamente am folosit norme MIL-SUA, AIR-Franta, LN -Germania, NA- Norme de aviație romane, de obicei un mixaj din texte ale normelor străine. La materiale metalice s-au folosit referințe străine în special după Werkstof Hanbuch din Germania. Reprezentanții DCIACPA participau la sedinăele de omologare a produselor. De ex pentru instalatia hidraulica a IAR 93 din 140 echipamente existente pe avion s-au omologat cu participarea DCIACPA ,133 de echipamente, mai putin motoarele hidraulice rotative si servomecanismele Dowty)
La CCSITROA Brasov și Intreprinderea de Rulmenți Bârlad s- a elaborat o Procedură de Asigurarea a Calitatii pentru Omologarea Rulmenților pentru Industria Aeronautică.
Proceduri similare pentru omolgare rulmenți pentru aviație au fost întocmite și la alte organizații din CIROA(Centrala Industrială de Rulmenți și Organe de Asamblare). Omologarea avea loc la CCSITROA Brasov.
- Art 2c „coordona şi controla activităţile de asigurare a calităţii produselor aeronautice care se vor desfăşura potrivit prevederilor planurilor şi manualelor calității şi va informa periodic Autoritatea Aeronautica de Stat(Registrul Aerian) asupra condiţiilor de aeronavigabilitate realizate”. A fost o colaborare redusă retin cu Registrul Aerian doar pe partea de asimilare materiale metalice si nemetalice, intrucît asimilările pentru aviația cu destinație civilă erau reduse.
- Art 2d „coordona şi controla, în întreprinderile constructoare şi de reparare a tehnicii de aviație, sistemul de asigurare a calităţii şi a securităţii de zbor”;
În intreprinderile din cadrul CNIAR au fost creeate birouri de asigurarea calității, care au inceput elaborarea de instrucțiuni, proceduri, manuale ale calității sub îndrumarea colectivului de la DCIACPA . Au fost inființate Birouri de asigurarea calității și în industria orizontală, ex in intreprinderile de rulmenți. În multe intreprinderi din industria orizontală aceste birouri se ocupau și de programul NUCLEAR.
DCIACPA a elaborat o procedura de lucru intre unitățile CNIAR în vederea asimilării și tipizării produselor standardizate pentru industria aeronautică.
- Art 2e „aprobă programele de omologare a aeronavelor şi motoarelor de aeronave şi le transmite spre avizare Autorităţii aeronautice de stat”;
În acest domeniu, activitatea , se dsfășura în echipe stabilite de CNIAR: de ex. pentru realizarea forțajului la IAR 93, sau pentru avionul agricol proiectat de INCREST, cod AG-6.
- f) Art 2f. „aviza documentaţia de pregătire a fabricaţiei de serie a aeronavelor şi motoarelor de aeronave”; în acest domeniu apreciez ca activitatea DCIACPA a fost foarte redusă.
- g) Art 2g „ participa la elaborarea normelor tehnice de navigabilitate a aeronavelor civile şi a acordurilor internaţionale ale Autorităţii aeronautice de stat privind condiţiile de aeronavigabilitate ce trebuie îndeplinite în construcţia, omologarea şi certificarea aeronavelor şi motoarelor de aeronave”;
Acest domeniu revenea în principal Autorității Civile = Registru Aerian. Nu reținem sa fi fost colaborări în acest sens.
- h) Art 2h, „efectua controale, prin sondaj, în toate compartimentele tehnice ale întreprinderilor şi pe fluxul de fabricaţie şi lua măsurile necesare. În cazuri extreme, cerea oprirea procesului de producţie, parţial sau pe întreaga întreprindere.
Controale propriu zise nu s-au efectuat, dar s-au efectuat audituri ale sistemului de management al calității pentru producție. În unele cazuri, CNIAR a solicitat sprijinul pentru identificarea cauzelor unor probleme de producție. S-a participat la câteva analze de incidente de zbor.
In Articolul 3 al Decretului 5 se specifica că Direcţia de Control Industrial al Asigurării Calităţii Produselor Aeronautice exercita acţiuni de control în toate unităţile Centrului Naţional al Industriei Aeronautice Române şi în celelalte unităţi economice care proiectează sau execută produse destinate industriei aeronautice.
S-au efectuat audituri ale sistemului de management al calității pentru producție, de exemplu în intreprinderile producătoare de rulmenți Bârlad, Alexandria, Brașov, producătoare de materiale metalice la Combinatul Siderurgic de la Reșita, la Intrepriderea de realizat profile de aluminiu din Slatina etc.
IN Articolul 4 se specifica că: Personalul cu atribuţii de control din cadrul Direcţiei de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice, în cazul încălcării normelor privind calitatea produselor, aplică sancţiunile prevăzute de Legea calităţii produselor şi serviciilor nr. 7/1977, în toate unităţile în care exercită acţiuni de control.
Nu ne amintim sa se fi aplicat acest articol, adică să se fi dat sancțiuni.
.Articolul 5 „Direcţia de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice funcţionează pe baza principiului autogestiunii economico financiare, cu personalitate juridică, se organizează potrivit normelor legale privind organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat, se încadrează în gradul special de organizare”
Această incadrare a permis acordarea la salariu a sporului de aviație.
Organigrama DCIACPA a inclus un serviciu, mai multe birouri de ex :birou materiale metalice si chimice, biroul echipamente electrice-electronice, birou componente electrice și electronice active si pasive, biroul echipamente mecanice, hidraulice, combustibil si un Colectiv de elaborare reglementari precum și aparat administrativ, secretară, traduceri, șofer.
Articolul 7 Indicatorii economici şi financiari, inclusiv numărul de personal şi fondul de retribuire necesar Direcţiei de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice, se asigura din cadrul planului aprobat, pe total activităţi, pe anul 1982, pentru Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini – Centrul Naţional al Industriei Aeronautice Române. Numărul de personal aferent acestei direcţii nu se va lua în calcul pentru stabilirea încadrării în normativul de personal de conducere, administraţie şi funcţionari, aprobat pentru Centrul naţional al industriei aeronautice române. Numarul de personal stabilit in organigrama nu a fost atins pana in 1989.
Articolul 8 Cheltuielile necesare pentru funcţionarea Direcţiei de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice se suporta, pe bază de cotă, din cheltuielile de producţie, de către unităţile subordonate Centrului Naţional al Industriei Aaeronautice Române. Rezulta aici aplicarea unui principiu de asigurarea independendenței deciziilor.
Articolul 10. Activităţile economico-financiare, precum şi baza materială necesară desfăşurării activităţii Direcţiei de control industrial al asigurării calităţii produselor aeronautice, se asigură de către Centrul Naţional al Industriei Aeronautice Române.
Rezultate in mare.
La nivelul anului 1990 peste 80 furnizori de produse aeronautice aveau sistemul calității certificat de către DCIACPA si erau certificate peste 1000 de produse de uz aeronautic din domeniile: metalurgie, constructți de mașini, chimie, electronică si electrotehnică, textile, produse petroliere, produse din cauciuc și mase plastice, textile etc.
Personalul tehnic de specialitate al DCIAPCA a avut o inaltă calificare in diverse domenii de inginerie industrială – aviație, energetică nucleară, metalurgie, chimie, electronică, cu specializări privind asigurarea calității in tările Vestice, precum si practica derulării unor cooperări cu firme de renume in domeniul aeronautic, nuclear și alte domenii.
Pentru o astel de organizație mai erau necesari încă multi ani de funcționare într-o industrie puternică, ca să poată ajunge să iși indeplinească rolul pentru care a fost inființată.
Dr. ing. Ciobanu Emil