În cadrul programului de relansare a industriei române de aviație, pentru avionul de luptă fusese propusă în studiul preliminar elaborat în 1967 și aprobată în februarie 1968, cumpărarea de licențe necesare fabricării aeronavei în țară, inclusiv a motorului.
Lista producătorilor de avioane/motoare era destul de limitată. Nu au fost intenții de cumpărare din SUA, China sau Suedia.
Franța
În Franța, societatea Dassault a reușit să producă cu succes avioane de vânătoare competitive. Avionul care corespundea cerințelor din studiile românesti, era Mirage F 1, echipat cu un motor Atar – 9K.
Lista avioane vânătoare 1950-1967
Marea Britanie
Nici un avion produs în Marea Britanie nu îndeplinea cerințele din specificațiile românești. Erau de interes doar motoare cu reacție pentru avioane militare. Jaguar era doar la faza de prototipuri.
Lista avioane vânătoare 1950-1967
Italia
În Italia, fusese produs cu succes avionul Fiat G.91, realizat conform unei specificații comune NAT0 – NBMR-1. Avionul era echipat cu un singur motor, doar varianta G.91Y a fost dotată cu două motoare J 85, avănd specificații apropiate de RR Viper.
URSS
Fără îndoială, cea mai simplă soluție pentru construcția unui avion de luptă în România, ar fi fost obținerea licențelor pentru MIG 21 și motorul său.
În septembrie 1968, o delegație română a efectuat vizite la producatorii de avioane și motoare din Marea Britanie și Franța, pentru a prospecta posibilitatea obținerii de licențe. Pe data de 16.12.1968, a fost prezentat în C.C. al P.C.R., raportul referitor la discuțiile avute.
Notă asupra activităţii desfăşurate de delegaţia română care s-a deplasat în Anglia şi Franţa pentru prospectarea principalelor firme de aviaţie din aceste ţări în vederea obţinerii unor oferte de licenţe1
RR-MIRAGE-1Conform raportului, cei de la British Aircraft Corporation, au subliniat că nu au în producție un avion care să satisfacă cerințele părții române, dar sunt dispuși să sprijine proiectarea unui asemenea avion în România, cu sprijinul specialiştilor englezi.
În Franţa, delegaţia română a fost primită la Direcţia Generală Tehnică de Construcţii Aeronautice din Ministerul Forţelor Armate ale Franţei, care a organizat programul vizitelor solicitate şi discuţiile cu reprezentanţii uzinelor Dassault şi SNECMA.
Caracteristici tehnice/performanțe avioane propuse
Caracteristici tehnice motoare propuse
După vizitarea fabricilor Dassault și SNECMA, s-au cerut părţii franceze oferte de licenţe pentru avionul MIRAGE-F1 şi motorul său, precum şi asistență pentru construirea uzinelor, la întâlnirea cu Şeful Direcţiei Generale Tehnice de Construcţii Aeronautice din Ministerul Forţelor Armate ale Franţei.
În urma prezentării propunerilor delegației, s-a hotărât continuarea pe cale diplomatică a negocierilor cu Franța pentru cumpărarea licențelor fabricării avionului Mirage F 1 și a motorului necesar și în același timp continuarea demersurilor catre URSS pentru colaborare în producția unui avion de luptă.
Hotărârea Prezidiului Permanent al C.C al P.C.R
privind licențele necesare fabricării avionului de luptă 16.12.19682
Practic, la sfârsitul anului 1968, existau două variante de avioane pentru care s-ar fi dorit obținerea de licențe fabricație:
Mirage F1 MIG 21
Observații:
– se cerea ofertă pentru licența unui motor performant, chiar dacă nu echipa un avion a cărui licență ar fi putut achiziționată – motorul Spey militar
– englezii de la BAC, la întâlnirea de la Weybridge, au propus asistență pentru proiectarea unui avion de către partea română,
– în ședința de pe 16 decembrie, se precizează demersurile către „organele de specialitate din URSS și alte țări socialiste pentru fabricarea unor tipuri de avioane”
Grigore Leoveanu
Bibliografie
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fighter_aircraft
https://en.wikipedia.org/wiki/NBMR-1
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Spey
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackburn_Buccaneer
Note